Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

08. júna 2015

Električka Kométa odštartovala novú sezónu, brázdi Tatry



Hoci má električka už svoj vek, stále spĺňa súčasné podmienky bezpečnosti. Okrem pravidelných letných a zimných jázd Kométou upriamujú členovia klubu Veterán pozornosť aj na vytvorenie stálej expozície múzea tatranskej ...



Zdieľať
veteranka kometa odstartovala svoju letnu sezonu Hoci má električka už svoj vek, stále spĺňa súčasné podmienky bezpečnosti. Okrem pravidelných letných a zimných jázd Kométou upriamujú členovia klubu Veterán pozornosť aj na vytvorenie stálej expozície múzea tatranskej dopravy.POPRAD/VYSOKÉ TATRY 8. júna (WEBNOVINY) – Historická tatranská električka Kométa odštartovala svoju letnú sezónu jazdou počas uplynulého víkendu. Domáci i turisti sa na nej budú môcť zviezť až do septembra každú druhú nedeľu, najbližšie to bude 21. júna.


Obrazom: Veteránka Kométa začala svoju letnú sezónu

Električka bude premávať na tratiach tatranských elektrických železníc na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec – Poprad. Jej poslednú letnú jazdu avizovalo Občianske združenie Veterán klub železníc Poprad na nedeľu 6. septembra.

Kométe prispôsobili brzdy

Stotriročná električka Kométa bude mať odchod zo stanice Poprad – Tatry v smere Starý Smokovec vždy o 10:45. Zo Starého Smokovca smerom na Poprad vyštartuje o 18:08. Cestovné lístky sa dajú zakúpiť výlučne v električke. Na jednotlivých zastávkach na trase električka zastavuje na znamenie.

Ako pre agentúru SITA povedal Jaroslav Vančo, prednosta klubu Veterán, hoci má električka už svoj vek, spĺňa súčasné podmienky bezpečnosti. "Železnica by z hľadiska bezpečnosti nedovolila pustiť na trať nejaký vagón alebo rušeň, ktorý by nezodpovedal dnešným normám. Aj na Kométe boli pozmenené a prispôsobené brzdy, ktoré zodpovedajú dnešku a bezpečnosti. Odkedy sme ju opravili, jazdí sa nám vynikajúco," uviedol.

K oprave električky im dopomohol český Barrandov

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy. Železnice ju z prevádzky vyradili v roku 1975, rok na to mala skončiť v šrote. "Boli sme partia mladíkov, ktorí sme sa proti tomu postavili a začali sme organizovať rôzne brigády a akcie, lebo nám bolo ľúto, že by takýto skvost išiel do šrotu," vysvetlil prednosta klubu Veterán.

Na jej opravu mali málo financií, dopomohla im vraj náhoda. "Český Barrandov potreboval do seriálu Rodáci takúto električku," dodal. Aj s ich pomocou sa mladým nadšencom podarilo v roku 1987 Kométu spojazdniť, aby mohla počas letnej sezóny slúžiť turistom vo Vysokých Tatrách. "Chceme do toho vniesť nový život a ukázať národu i svetu, že aj my máme skvosty, a to nielen za plotom fabrík či v rušňovom depe," dodal Vančo.

Veterán klub železníc Poprad je občianske združenie, ktoré spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách. Ich hlavnou činnosťou je prevádzkovanie historickej súpravy, ktorú ťahá električka Kométa. Klub vznikol v roku 1983, jeho budúcich členov vtedy spojili snahy o záchranu jedinečných technických pamiatok.

Združenie sa tiež venuje výrobe suvenírov a vydávaniu publikácií venovaných histórii tatranskej dopravy. Okrem pravidelných letných a zimných jázd Kométou upriamujú členovia klubu pozornosť aj na vytvorenie stálej expozície múzea tatranskej dopravy.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Produkcia nemeckého priemyslu v apríli vzrástla viac, ako sa čakalo
<< predchádzajúci článok
Dôvody pre vyradenie uchádzačov o zamestnanie sa majú rozšíriť