Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. mája 2011

Poslanci podporili návrh spoplatniť zaťaženie ciest



Umožniť miestnym samosprávam zaviesť osobitný druh poplatku chce nezávislý poslanec Andrej Ďurkovský návrhom zákona o miestnom poplatku za zaťaženie ...



Zdieľať
stavba Foto: Ilustračné foto SITA/Nina BednárikováBRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) - Umožniť miestnym samosprávam zaviesť osobitný druh poplatku chce nezávislý poslanec Andrej Ďurkovský návrhom zákona o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií na území obce, ktorý plénum v hlasovaní posunulo do druhého čítania.


Reaguje ním na pokračujúcu intenzívnu výstavbu hlavne vo väčších mestách, ktorá so sebou prináša mnohé problémy, najmä s prehusťovaním dopravy v miestach, kde sa sústreďuje väčšie množstvo ľudí a dopravných prostriedkov. Takýmito miestami sú obchodné centrá, veľké bytové domy alebo polyfunkčné stavby, kde sa okrem obyvateľov sústreďujú podnikatelia a ich klienti.

Ako Ďurkovský poukázal, dnes už investori týchto projektov dokážu zabezpečiť adekvátny počet parkovacích miest pre užívateľov takýchto objektov, to je však podľa neho postačujúce len pre zabezpečenie určitého komfortu pre užívateľov.

Za čoraz väčší problém označuje dopravné napojenie z týchto objektov na ostatné miestne komunikácie, prehusťovanie a zneprehľadňovanie dopravy v týchto miestach, ale aj väčšie opotrebovanie miestnych komunikácií a tým aj väčšie nároky na ich údržbu a s tým spojené výdavky nielen v miestach výstavby nových objektov, ale nároky na miestnu dopravu vôbec.

Pripomína, že pôvodné architektonické a urbanistické dimenzovanie miest na Slovensku pred niekoľkými desaťročiami nepočítalo s tak intenzívnym rozvojom miestnej dopravy, nárastu miestnej dopravy, ani s tak intenzívnou výstavbou nových objektov. Obce by vďaka zákonu na základe miestnych podmienok mohli podľa Ďurkovského regulovať takéto situácie.

Norma má prispieť k tomu, že vďaka poplatku by samosprávy získali peniaze na sanovanie problémov s prehustenou dopravou v určitých miestach a problémov s miestnou dopravou. Návrh predpokladá, že stavebník bude zaťažený osobitným druhom miestneho poplatku, ktorý bude jednorazový.

Spoplatnený by mal byť stavebník, ktorému bolo vydané právoplatné stavebné povolenie na stavbu, súčasťou ktorej je minimálne desať odstavných a parkovacích stojísk. Osobitosť poplatku spočíva vo viacerých bodoch - nie je obligatórny, ako je to pri miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, viazanosť použitia výnosu tohto poplatku je daná tak, ako pri inom miestnom poplatku, jeho zavedenie však spočíva na vôli konkrétnej obce.

Poplatková povinnosť vzniká ku dňu kolaudácie, keď je potrebné predložiť doklad o zaplatení. Výška poplatku je stanovená na 500 eur za jedno odstavné alebo parkovacie stojisko, dôležitú úlohu tu však budú hrať všeobecne záväzné nariadenia obcí, ktoré môžu výšku poplatku upraviť.

Okrem toho určia náležitosti vyberania a správy poplatku, ako aj to, kto bude od neho oslobodený. Návrh zákona to ponecháva na obciach, Ďurkovský však má na mysli najmä budovy škôl, nemocnice, zariadenia poskytujúce sociálne služby a podobne.

Predkladaný návrh zákona o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií na území obce nepredpokladá zvýšenie finančných dôsledkov na štátny rozpočet a vo vzťahu k rozpočtom obcí sa predpokladá zvýšenie príjmov tam, kde bude tento poplatok zavedený. Predpokladá sa vyššie zaťaženie podnikateľov v stavebnom segmente. Ďurkovský navrhuje účinnosť zákona od 1. septembra tohto roka.

V rozprave k návrhu viacerí zákonodarcovia upozornili na určité riziká spojené s výškou poplatku. Ďurkovský je ochotný v ďalšom legislatívnom procese rokovať o jeho úprave. Návrh pozitívne prijali aj poslanci opozície.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
NR SR: Zdravotné poisťovne budú môcť voľne použiť svoj zisk
<< predchádzajúci článok
Sulík označil námietky SDKÚ-DS voči Paludovi za pseudodôvody