Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

18. decembra 2006

Silný rast ekonomiky SR uľahčí vstup firmy Telefónica na trh



Slovenská prosperujúca ekonomika pomôže španielskej telekomunikačnej skupine Telefónica v boji o získanie podielu na domácom trhu mobilných telefónov, ktorý by priniesol ziskové hospodárenie, ...



Zdieľať

BRATISLAVA 18. decembra (WEBNOVINY) - Slovenská prosperujúca ekonomika pomôže španielskej telekomunikačnej skupine Telefónica v boji o získanie podielu na domácom trhu mobilných telefónov, ktorý by priniesol ziskové hospodárenie, uviedli to v pondelok analytici. Domáci mobilný trh v posledných rokoch stabilne rastie s dominanciou firiem Orange Slovakia, ktorý patrí do skupiny France Telecom, s 55-percentným trhovým podielom a T-Mobile zo skupiny Deutsche Telekom. Penetrácia mobilných telefónov približne na úrovni 89 % je však najnižšia v strednej Európe, čo ponúka sľubný priestor pre spoločnosť Telefónica O2 Slovakia.

Ako ďalej uviedli analytici, hoci sa Slovensko zaradilo medzi najrýchlejšie rastúce ekonomiky svet, keď v treťom kvartáli hrubý domáci produkt vzrástol o rekordných 9,8 %, nevyužitý potenciál zostáva solídny. "Keďže celý trh bude expandovať a ľudia tiež budú viac míňať, vytvorí to lepšie podmienky pre príchod tretieho operátora a získanie trhového podielu bez vyvolania prudkých reakcií od ďalších dvoch hráčov na trhu," uviedla Anna Bossongová, analytička v brokerskej spoločnosti CA IB v Londýne. Penetrácia mobilných telefónov v susednej ČR dosahuje približne 110 % a v Poľsku 98 %.

Telefónica vstupuje na trh, ktorý prevyšuje jej výkony na domácom španielskom trhu. Slovenský trh mobilných telefónov je vysoko ziskový s maržou zisku EBITDA na úrovni približne 44 % v porovnaní s 40 % v Španielsku. Priemerný výnos na zákazníka (ARPU) dosiahol v SR minulý rok zhruba 647 Sk, resp. 24 USD, čo je približne rovnako ako v Maďarsku, avšak výrazne pod 40 USD v Španielsku. Podľa analytikov vstup firmy Telefónica na slovenský trh stlačí ceny nižšie. "Vstup tretieho operátora bude zvyšovať tlak na ceny. S penetráciou 90 % však bude aj tlak na schopnosti ponúkať viac ako len hovory v mobilnej sieti," uviedol Robert Chvatal, generálny riaditeľ T-Mobile Slovakia.

Prioritou Telefónicy je budovať vlastnú sieť na báze najnovšej generácie IP technológie, ktorá bude sprevádzkovaná v horizonte dvoch rokov. Podľa odhadu analytikov náklady na vybudovanie siete môžu dosiahnuť 500 mil. USD a budú financované kompletne z českej pobočky. Analytici predpokladajú, že Telefónica bude musieť dosiahnuť minimálne 10-percentný podiel na trhu, resp. približne 500 tis. klientov v nasledujúcich 3 až 4 rokoch, aby dosiahla vyrovnané hospodárenie.

Ziskovosť Telefónicy bude na Slovensku nižšia, keďže časť jej výnosov pôjde firme T-Mobile kvôli využívaniu jej siete, zatiaľ čo náklady na reklamu budú vysoké. "Telefónica by sa mala zamerať na minimálne 20-percentný podiel na trhu zo strednodobého hľadiska. Keď sa pozrieme na ostatné krajiny, je nereálne očakávať vytváranie zisku s podielom pod 10 %," povedal Dalibor Vavruška, telekomunikačný analytik v ING v Londýne.

Služby začne Telefónica O2 Slovakia poskytovať zákazníkom na Slovensku vo februári budúceho roka. V prvej fáze bude poskytovať predplatené služby, fakturované služby, tzv. postpaid, bude ponúkať v druhom kvartáli 2007. Služby bude poskytovať najprv na báze národného roamingu, pričom od začiatku komerčnej prevádzky budú služby dostupné na celom území SR. Spoločnosť uzatvorila zmluvu o národnom roamingu so svojim konkurentom, spoločnosťou T-Mobile Slovensko, koncom novembra tohto roka.

SITA/Reuters/AP


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Program Slovenskej národnej galérie na január 2007
<< predchádzajúci článok
Takmer desaťtisíc policajtov dostalo päťtisícové odmeny