Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

11. mája 2008

Na podporu rozvoja kombinovanej dopravy treba 556 mil. Sk



Navrhované opatrenia na urýchlenie rozvoja intermodálnej (kombinovanej) prepravy na Slovensku v súvislosti s prevádzkou terminálov si v rokoch 2009 až 2013 vyžiadajú zo štátneho rozpočtu 556 mil. Sk. Z ...



Zdieľať
BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) - Navrhované opatrenia na urýchlenie rozvoja intermodálnej (kombinovanej) prepravy na Slovensku v súvislosti s prevádzkou terminálov si v rokoch 2009 až 2013 vyžiadajú zo štátneho rozpočtu 556 mil. Sk. Z toho kapitálové výdavky by mali tvoriť 406 mil. Sk a bežné výdavky 150 mil. Sk. Vyplýva to z návrhu opatrení na podporu rozvoja intermodálnej prepravy v SR, ktorý predkladá minister dopravy Ľubomír Vážny na najbližšom zasadnutí vlády. Podľa navrhovaného uznesenia vlády k tomuto návrhu minister dopravy by mal pri príprave rozpočtu na roky 2009 až 2013 nárokovať finančné prostriedky na zvýšenie dotácie v kombinovanej doprave o 30 mil. Sk ročne. "Realizácia opatrení vytvorí stimuly na rozvoj podnikateľských aktivít, presun prepravy z cestnej nákladnej automobilovej dopravy na železničnú a vnútrozemskú vodnú dopravu," uvádza sa v materiáli. Mali by sa pritom vytvoriť nové pracovné príležitosti a nové profesie v oblasti logistiky. Cestní autodopravcovia by mali rozšíriť svoje aktivity v zvoze a rozvoze nákladu kombinovanej prepravy v okolí terminálov a logistických centier. Celkové náklady na podporu rozvoja kombinovanej dopravy vynaložené zo štátneho rozpočtu v rokoch 1994 až 2001 predstavovali takmer 665 mil. Sk, čiže priemerne 83 mil. Sk ročne. Dotácie poskytnuté štátom pritom tvorili okolo 60 % z celkových prostriedkov na tento účel v objeme 1,110 mld. Sk. Z toho prostriedky pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na výstavbu terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej pri Čiernej nad Tisou tvorili v uvedenom období spolu 432 mil. Sk, pričom štátna dotácia predstavovala 334,6 mil. Sk a vlastné zdroje ŽSR 97,4 mil. Sk. Na železničné vozne na kombinovanú dopravu smerovalo 647,2 mil. Sk, z čoho vlastné prostriedky železníc tvorili 347,9 mil. Sk a dotácia od štátu 299,3 mil. Sk. Najefektívnejšie bola využitá dotácia na nákup železničných vozňov pre kombinovanú dopravu, tie sa plne využívajú v preprave. Prostriedky na výstavbu terminálu v Dobrej boli využité menej efektívne. Nižšie využitie dotácií súviselo aj s tým, že na rozvoj infraštruktúry kombinovanej dopravy v SR neboli vyčlenené prostriedky navrhované v koncepcii rozvoja kombinovanej dopravy do roku 2010. V tomto roku sú zatiaľ dvaja záujemcovia o poskytnutie podpory na kombinovanú dopravu s nárokmi prevyšujúcimi 20 mil. Sk. Po sprevádzkovaní verejných terminálov v Žiline a Košiciach sa očakáva zvýšený záujem o poskytnutie tejto formy dotácie. Štát plánuje podporovať nákup prostriedkov pre kombinovanú dopravu do 15 % ich obstarávacej ceny. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
ÚPN je podľa Slotu úplne zbytočná organizácia
<< predchádzajúci článok
MS SR uspelo v ďalších sporoch s odvolanými predsedmi súdov