Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. augusta 2009

Nákladné vlaky na priechode Maťovce - Užhorod ráno stáli



Nákladná železničná doprava na hraničnom priechode s Ukrajinou Maťovce - Užhorod zostávala v stredu ráno druhý deň prerušená kvôli jednostrannému rozhodnutiu Ľvovskej dráhy Ukrajinských ...



Zdieľať
BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) - Nákladná železničná doprava na hraničnom priechode s Ukrajinou Maťovce - Užhorod zostávala v stredu ráno druhý deň prerušená kvôli jednostrannému rozhodnutiu Ľvovskej dráhy Ukrajinských železníc. "Vlaky stále stoja na oboch stranách hranice," potvrdila v stredu agentúre SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) Margaréta Grecová s tým, že Ukrajinci zastavili dopravu a nakládku všetkých tovarov do odvolania. Ukrajinci podmieňujú obnovenie dopravy vypnutím skenera na slovenskej strane hranice, ktorý dokáže vo vlakoch z východu odhaliť pašovaný tovar, vrátane cigariet.


Cez priechod Maťovce - Užhorod prechádza podľa Grecovej denne okolo dvanásť vlakových súprav. Z Ukrajiny privážajú na Slovensko najmä železnú rudu, uhlie, chemické a ropné produkty a drevo. Slovenský nákladný dopravca môže v prípade potreby presmerovať odstavené vlaky na druhý slovensko-ukrajinský hraničný priechod Čierna nad Tisou - Čop. Tento priechod je v prevádzke a skenovacie zariadenie, ktoré sa stalo zdrojom sporu medzi Slovenskom a Ukrajinou, na ňom nie je. Podľa nepotvrdených informácií skener na priechode Maťovce - Užhorod mal byť vypnutý. Keďže Cargo nemohlo vyriešiť spor s ukrajinským partnerom, obrátilo sa na ministerstvo dopravy a to následne požiadalo ministerstvo zahraničných vecí o pomoc pri vyriešení situácie na medzištátnej úrovni.

Ľvovská dráha zdôvodnila rozhodnutie o zastavení dopravy v utorok ráno tým, že žiarenie z röntgenového zariadenia pri kontrole na hranici ohrozuje zdravie ukrajinských rušňovodičov. Spoločná aj ďalšie kontroly zariadenia nepotvrdili zvýšenú úroveň žiarenia. Ministerstvo dopravy považuje tvrdenia o zvýšenom žiarení a ohrozovaní zdravia personálu za nepravdivé. Ukrajinci nereagovali ani na opakovaný návrh slovenského Carga, že pri kontrole vlakov skenerom poskytne vlastné rušne aj ľudí. Namiesto toho podľa slovenskej strany bezdôvodne zastavili nákladnú dopravu. Cargo už vo februári informovalo Ľvovskú dráhu o tom, že činnosť skenovacieho zariadenia, na základe informácií od Colného úradu SR, ako jeho prevádzkovateľa, nemá žiadny vplyv na zdravie ľudí, prepravovaný tovar a neovplyvňuje ani činnosť zariadení dráhových vozidiel. "Žiadne iné opatrenia na prechod monitorujúcimi zariadeniami neexistuje okrem obmedzenia rýchlosti, nakoľko tieto zariadenia nemajú vplyv na prevádzku," uviedlo Cargo.

Priechod Maťovce - Užhorod je súčasťou širokorozchodnej trate do Hanisky pri Košiciach. Trať začína v Užhorode, po necelých ôsmich kilometroch vstupuje na územie SR a po dvoch kilometroch vchádza do železničnej stanice Maťovce. Trať je dlhá viac ako 88 kilometrov, na úseku Užhorod - Maťovce je maximálna rýchlosť 50 kilometrov za hodinu a na úseku Maťovce - Haniska 60 kilometrov za hodinu. Na trati jazdia vlaky s celkovou hmotnosťou do 4 200 ton. Výstavba trate začala 5. novembra 1965 a skúšobná prevádzka začala 1. mája 1966. Trať mala doplniť nedostačujúcu kapacitu prekladiska v Čiernej nad Tisou kvôli plánovanému vysokému objemu dovozu železnej rudy z vtedajšieho ZSSR.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Zrážku kamiónov neprežil jeden z vodičov
<< predchádzajúci článok
Bratislavské letisko nevie, kedy sa SkyEurope vráti do Viedne