Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

28. mája 2007

O širokorozchodnej železnici sa rozhodne do štyroch mesiacov



O tom, či na Slovensku bude širokorozchodná železnica po Dunaj, sa rozhodne do štyroch mesiacov. Pre agentúru SITA to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Spolu s ministrom hospodárstva ...



Zdieľať

BRATISLAVA 28. mája (WEBNOVINY) - O tom, či na Slovensku bude širokorozchodná železnica po Dunaj, sa rozhodne do štyroch mesiacov. Pre agentúru SITA to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Spolu s ministrom hospodárstva Ľubomírom Jahnátkom je presvedčený, že trať, po ktorej by mohli chodiť ruské vlaky do Viedne, by pomohla Slovensku. Zhodli sa, že ak ju nevybuduje Slovensko, urobia to iné krajiny. Expertné skupiny ruskej a slovenskej strany, ktoré pripravia podklady pre konečné rozhodnutie, majú vzniknúť do troch týždňov. "Ak expertné tímy zhodnotia celú situáciu pozitívne, tak by sme pristúpili aj k výstavbe," povedal Vážny pre SITA.

Minister dopravy tvrdí, že táto železnica nezníži množstvo tovaru, prekladaného v Čiernej nad Tisou. Slovensko chce toto prekladisko posilniť a zmodernizovať. V súčasnosti je Čierna nad Tisou využitá na 35 percent, po investícii s príspevkom fondov Európskej únie to bude podľa ministra na 100 percent. "V prípade, že tovarové toky budú také, ako je zatiaľ naznačené (Ruskou federáciou), tak Čierna nad Tisou bude využitá na sto percent a ešte bude dosť tovarov, ktoré bude treba prekladať inde," povedal Vážny, ktorý pri nedávnej návšteve premiéra Roberta Fica v Moskve podpísal memorandum, predpokladajúce výstavbu trate. Na východe SR by sa mali prekladať sypké materiály, kontajnerová doprava by sa posúvala ďalej.

Rusko má jednoznačný záujem predĺžiť železnicu, na ktorej môžu chodiť jej vlaky, do strednej Európy k Dunaju. Výstavbu prisľúbil ešte premiér Vladimír Mečiar. Súčasná vláda túto myšlienku obnovila. "Ja osobne si myslím, že je to prínosné, pretože keď to neurobí Slovensko, urobia to iné krajiny a potom to bude pre nás veľmi neprínosné," myslí si Vážny. Minister hospodárstva Jahnátek premýšľa podobne. "Z hľadiska transportu by to pomohlo Slovenskej republike, lebo kľúčom pre ruskú stranu je dostať sa na Dunaj. Čiže pre nich je málo, pokiaľ to končí na východnom Slovensku. Pre nich je atraktívne, aj keď to nepôjde cez Slovensko, bojím sa, že to pôjde cez iný štát," povedal pre SITA.

Bývalý premiér Mikuláš Dzurinda označil plány na postavenie trate za smrtiaci úder východnému Slovensku. O prácu by podľa neho prišli stovky ľudí. "Ak vláda čo len koketuje s touto myšlienkou, dokazuje neochotu stierať rozdiely medzi východom a západom Slovenska a svoju sociálnu necitlivosť," vyhlásil Dzurinda po tom, čo navštívil prekládkovú stanicu v Čiernej nad Tisou a stretol sa s vedením samosprávy. Ideu predĺženia širokorozchodnej trate označil za ekonomický aj politický nezmysel. Dodal, že ako absolvent vysokej školy prepočítaval, koľko by to stálo a jednoznačne mu vyšlo, že projekt by nemal ekonomickú návratnosť. Za hlúposť označil aj argument, že ak nepredĺži širokorozchodnú trať Slovensko, tak to urobia Maďari alebo Poliaci.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Mikloš rozhodnutie súdu berie na vedomie
<< predchádzajúci článok
Philip Morris ČR ukončí v lete výrobu v strážnickej továrni