![]()  | 
        
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
| 
              Utorok  4.11.2025 
         | 
        Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky | 
| 
              Meniny má Karol 
         | 
        Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino | 
| 
              | 
        
             | 
        
              | 
        
                 | 
        
             | 
    
| 
			 | 
16. mája 2011
Podiel slovenských výrobkov na domácom trhu naďalej klesá
Na domácom trhu je čoraz menej potravín vyrobených na Slovensku, pričom ich podiel každoročne klesá. Ako vyplýva z údajov Únie potravinárov Slovenska (ÚPS), vlani predstavoval ...
Zdieľať
 Foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 16. mája  - Na domácom trhu je čoraz menej potravín vyrobených na Slovensku, pričom ich podiel každoročne klesá. Ako vyplýva z údajov Únie potravinárov Slovenska (ÚPS), vlani predstavoval podiel slovenských výrobkov na domácom trhu 32,4 %, keď medziročne klesol o sedem percentuálnych bodov. V roku 2008 sa pritom na Slovensku podarilo umiestniť 42,8 % potravín z domácej výroby. Zhoršuje sa taktiež bilancia zahraničného obchodu Slovenska s agropotravinárskym tovarom, keď vlani dosiahla rekordný deficit 997 mil. eur.Domáce potraviny podľa ÚPS na pultoch v obchodoch nahrádzajú tovary z dovozu. "Vnútorný trh sa stáva odbytom pre zahraničných producentov, práca a pridaná hodnota sa generuje v zahraničí," uvádza únia v pondelkovom vyhlásení. Podľa potravinárov úpadok domácej výrobnej základne znižuje taktiež konkurenčný tlak na zahraničných dodávateľov potravín. Domáci výrobcovia sa podľa ÚPS v reakcii na tento vývoj orientujú vo väčšej miere na odbyt v zahraničí. Vývoz agropotravinárskych tovarov zo Slovenska vlani medziročne vzrástol o 15,8 % na 2,24 mld. eur, kým dovoz stúpol o 16,3 % na 3,24 mld. eur.
Cieľom únie je zvýšiť predaj potravín vyrábaných na Slovensku predovšetkým prostredníctvom osvety, do ktorej by sa mali zapojiť aj rezorty hospodárstva a pôdohospodárstva. "Veľmi dôležitá je výchova spotrebiteľa, pretože práve spotrebiteľský patriotizmus našich obyvateľov môže katastrofálne čísla v predaji domácich potravín zlepšiť azda najviac. To si vyžiada aktívnu spoluúčasť nielen samotných výrobcov, ale aj ministerstiev hospodárstva a pôdohospodárstva a rozvoja vidieka," uviedol predseda únie Dušan Janíček.
