19. decembra 2005

Recenzia : Dojemná ľudskosť v duchu kung-fu

Vzťah Dannyho a mafiánskeho bossa Barta je dokonale fungujúcim vzťahom psa a jeho pána. Až na to, že Danny, hoci nosí obojok a žije v klietke, nie je pes, ale dospelý človek.

Odtrhnutý z reťaze (Danny the Dog), Franc.-VB, 2005
Réžia: Louis Leterrier, scenár: Luc Besson, kamera: Pierre Morel, hudba: Massive Attack, hrajú: Jet li, Morgan Freeman, Bob Hoskins, Kerry Condon, Vincent Regan, Phyllida Law

Slepý klavirista a zachránený bojovník. Foto Saturn

Nevzdelaného bojového otroka ázijského pôvodu s mentálnym vekom nepresahujúcim desať rokov využíva jeho pán pri vymáhaní dlhov a výpalného. Stačí odopnúť obojok, vydať jediný povel a prípadnú platobnú neochotu klientov ihneď vystrieda strach o holý život. Tomuto príjemnému spolunažívaniu je však razom koniec po nastraženej havárii Bartovho luxusného auta. Bart zomiera a Danny získava slobodu. Jeho život sa zrazu v rukách slepého ladiča klavírov a jeho dcéry Victorie mení. Učí sa ľudskosti a láske, začne dokonca pátrať po svojej minulosti.
Snímka Odtrhnutý z reťaze je akoby zložená z dvoch častí, ktoré sa odvíjajú striedavo, podľa toho, či je Danny v úlohe otroka alebo slobodného človeka. Otrocká časť, hoci sa odohráva v rovnakom meste a v rovnakej dobe, je akoby z iného sveta. Prevládajú zachmúrené tváre, scény plné otvorenej agresivity, temne šedivé prostredie len občas oživí červeň krvi. Naopak, v láskyplnom domove, ktorý Dannymu poskytne Sam, znie klavírna hudba a obraz je plný teplých farieb.
Celok však pôsobí nesúrodo nielen pre tento farebný kontrast. Zmiešanina ázijských bojových umení, drsného škótskeho prostredia, jemnosti klavírnej hudby a romantickej zápletky o prebúdzaní do nového života nie je taká životaschopná, ako jednotlivé jej zložky. Divák ľahko prijme bojový film ako samostatný žáner - tým skôr, ak je jeho hlavným hrdinom Jet Li. Priaznivcov by si tiež našla melodráma v hlavnej úlohe s nekonečne dobrotivým slepým ladičom klavírov, ktorý nezištne zachraňuje cudzích ľudí. Žánrový zlepenec Odtrhnutý z reťaze ako-tak zachraňuje iba skvelá hudba Massive Attack.

Na návšteve
Na muške nový rozpočet STV