Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. januára 2014

RTVS chce o prezidentských voľbách informovať transparentne



Nezávisle a transparentne chce Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) pristupovať k informovaniu verejnosti o kandidátoch na prezidenta, ako aj k samotným kandidátom. Všetky podstatné informácie bude ...



Zdieľať
rtvs slovenska televizia stv BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Nezávisle a transparentne chce Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) pristupovať k informovaniu verejnosti o kandidátoch na prezidenta, ako aj k samotným kandidátom. Všetky podstatné informácie bude RTVS zverejňovať na svojej webstránke, http://www.rtvs.sk. Radu RTVS o tom na jej rokovaní informoval riaditeľ sekcie spravodajstva, športu a publicistiky Lukáš Diko.


Vedenie spravodajstva verejnoprávneho média vypracovalo po prvý raz projekt, ktorý má zaistiť objektívnu prípravu informácií o voľbách hlavy štátu. Pravidlá pre voľby prezidenta sa po prerokovaní Radou RTVS stali internou smernicou RTVS. Jeho pravidlá majú zaistiť aj to, aby sa z RTVS nestal nástrojom propagandy.

Po prvý raz sú súčasťou konceptu volebného vysielania pravidlá, na základe ktorých sa bude verejnoprávne spravodajstvo a aktuálna publicistika rozhodovať. “Budeme prihliadať na to, aby sa z RTVS nestal nástrojom nejakej propagandy,“ zdôraznil pre agentúru SITA Diko s tým, že sa inšpirovali aj v zahraničí, najmä v Českej republike.

Verejný záujem je dôležitý

“Napríklad pri spravodajských a publicistických reláciách budeme prihliadať pri spracovaní informácií na verejný záujem, význam danej udalosti a informácie v kontexte aktuálneho diania, vplyv tejto informácie na obyvateľstvo ale aj napríklad na to, či je možnosť presadiť takýto zámer v rámci kompetencií prezidenta,“ upozornil šéf spravodajstva, športu a publicistiky RTVS Lukáš Diko.

Informácie o voľbách, kandidátoch na prezidenta sa objavia vo forme diskusií, štruktúrovaných rozhovorov a posolstiev kandidátov vo vysielaní oboch organizačných zložiek RTVS – v Slovenskom rozhlase (SRo) a v Slovenskej televízii (STV). Podľa Dika majú záujem, aby “diskusia bola naozaj diskusiou kandidátov a nielen jednostrannou prezentáciou ich volebných programov“. Presná dramaturgia vysielania venovaného voľbám prezidenta bude známa na budúci týždeň. Vysielanie sa delí na časť pred začiatkom kampane a časť počas kampane.

Pred kampaňou, do 28. februára, bude RTVS informovať o voľbách a o kandidátoch, každému z nich poskytne priestor na rozhovor v rozhlase a v televízii. Počas kampane je vysielanie určené zákonom. SRo a STV musia podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta SR vyčleniť všetkým kandidátom rovnaký priestor, spolu však na voľby môže venovať najviac 10 hodín SRo a 10 hodín vo vysielaní STV. Jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu.

Budú mať vlastné prieskumy

Tento čas bude vyhradený už spomínaným štruktúrovaným rozhovorom, v ktorých kandidátom položia niekoľko odborných otázok. Ďalej dostanú priestor na formulovanie svojho posolstva voličom, ktoré sa odvysielajú v posledný deň kampane. Posledné dni kampane 10., 11. a 12. marca budú vyhradené živým diskusiám viacerých kandidátov o 20:10 na Jednotke a na Rádiu Slovensko. Spoločné, televízne i rozhlasové, bude aj povolebné štúdio.

RTVS si dá urobiť vlastné dva prieskumy preferencií kandidátov. Urobia ich dve agentúry – Focus a Median, rôznou metodikou. Radu o tom informoval generálny riaditeľ RTVS Václav Mika. Prieskumy budú podľa Lukáša Dika jedným z ukazovateľov pri rozdelení všetkých 15 kandidátov na tri skupiny po päť, aby sa v diskusiách porovnávali programy porovnateľných kandidátov.

Ostatné programy podľa zákona nasadí RTVS na základe žrebovania. Platenú reklamu RTVS vysielať nebude, avizoval Mika. Problém by mohol byť s cenníkom alebo s možnosťami kandidátov pripraviť kvalitatívne podobné spoty. Termíny na diskusie dá RTVS kandidátom vedieť v dostatočnom predstihu už na budúci týždeň. Ak by sa stalo, že niektorý z nich do vopred dohodnutej diskusie nepríde, diskusia sa skráti o čas, ktorý mal kandidát dostať.

Ako budú prebiehať voľby?

Prvé kolo prezidentských volieb sa bude konať v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo volieb sa bude konať v sobotu 29. marca. V ňom budú o prezidentské kreslo bojovať dvaja kandidáti, ktorí získajú najväčší počet platných hlasov v prvom kole.

Kampaň pred voľbou prezidenta sa začína 15 dní (28. februára) a končí sa 48 hodín (13. marca o 7:00) pred začiatkom voľby. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Zákon o voľbách prezidenta označuje za kampaň “činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií“.

Verejnoprávny SRo a STV zo zákona musia informovať o kandidátoch, súkromné televízie a rádia môžu, ale aj nemusia. Maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov je obmedzený, a spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený.

V prezidentských voľbách platí informačné moratórium. Moratórium sa začne 48 hodín pred začiatkom volieb a platí aj počas nich. Znamená zákaz zverejňovať v rozhlase, televízii a v hromadných informačných prostriedkoch informácie o kandidátoch v ich prospech alebo v neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom. Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr tri dni pred dňom konania voľby.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Európsky parlament odmieta geneticky modifikovanú kukuricu
<< predchádzajúci článok
Nové nehnuteľnosti v Bratislave treba priznať ešte v januári