Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

25. apríla 2009

Tisícky návštevníkov na prebúdzaní parnej mašinky Katka



Do košického rušňového depa dnes prišli tisícky návštevníkov zo Slovenska aj zahraničia, aby sa zúčastnili na slávnostnom symbolickom zapálení ohňa pod kotlom najstaršej prevádzky schopnej ...



Zdieľať
KOŠICE 25. apríla (WEBNOVINY) – Do košického rušňového depa dnes prišli tisícky návštevníkov zo Slovenska aj zahraničia, aby sa zúčastnili na slávnostnom symbolickom zapálení ohňa pod kotlom najstaršej prevádzky schopnej parnej lokomotívy Katka, ktorá oslavuje 125. výročie od uvedenia do prevádzky. Oheň v jej parnom kotle symbolicky zapálil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Milan Chúpek spolu s košickým primátorom Františkom Knapíkom a poslankyňou NR SR Monikou Smolkovou.




V rámci podujatia pre návštevníkov po prvýkrát otvorili historickú kováčsku dielňu s ukážkou práce kováčov. Účastníci si mohli z improvizovanej kováčskej dielne odniesť pamätnú mincu pri príležitosti 125 rokov mašinky Katky, ktorú ručne razil kováč železničiarskeho depa. "Chcel by som, aby aj v budúcnosti bolo toľko nadšencov, ktorí zabezpečia, aby Katka premávala stále, aby robila deťom radosť a vychovávala z nich ďalších nadšencov železníc," zaželal Chúpek.

Detská železnica a parný rušeň Katka, ťahajúci historické vozne Čermeľským údolím – prímestskou rekreačnou časťou Košíc, sa stali vyhľadávanou atrakciou nadregionálneho významu. Detská železnica začne letnú sezónu už tradične 1. mája v rámci osláv Dní mesta Košice.

Lokomotívu vyrobili v roku 1884 v továrni Hagans v nemeckom Erfurte a do 50. rokov minulého storočia slúžila na slovenských tratiach. Ako uviedol jej terajší rušňovodič František Estočin, zaujímavosťou je okrem iného vzduchová brzda, ktorá nahradila pôvodne ručnú brzdu, čo bola podmienka opätovného návratu lokomotívy na koľajnice. „Pred sezónou sme na nej zreparovali všetky najviac namáhané časti, vymenili časť rúrok v kotle, ložiská a ďalšie dielce. Katka pred sezónou získala certifikát kotlového komisára, bez ktoré nemôže byť v prevádzke. Ak sa nič mimoriadne neudeje, v prevádzke bude najbližšie štyri roky,“ povedal Estočin. O technický stav Katky sa roky starajú členovia Klubu priateľov pary - profesionálni železničiari, i nadšenci.

K prebúdzaniu Katky tradične patrí Rušňoparáda na točni v depe, na ktorej sa dnes predstavilo viacero parných rušňov – napríklad známy Papagáj, parný rušeň z Poľska, či parná lokomotíva vyrobená v Čechách v roku 1909 a ďalšie, ale aj osemnásť dieselových lokomotív. Deti si mohli vyskúšať jazdu vo vozni ťahanom Katkou po depe či maľovať. Návštevníkom svoje majstrovské dielka – netradičné modely železničných lokomotív vyrábané z rôzneho odpadu - predstavil Ján Novák. Ako prezradil, vyrobil ich už niekoľko sto kusov. Železniční modelári tiež pripravili výstavku železničných modelov. Atmosféru spríjemňovala country kapela. Záujemcovia, ktorí nestihli prísť do depa dnes, majú aj zajtra šancu povoziť sa vo vozňoch ťahaných Katkou a zažiť Rušňoparádu.
ŚITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Parašutistovi sa netvoril padák, zahynul pri páde
<< predchádzajúci článok
Voľby v Dunajskej Strede zatiaľ bez problémov