Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport

03. júla 2015

Topfunkcionár Kríž kritizuje vzorec, v ňom najmä index popularity



Zdenko Kríž, archívne foto



Zdieľať
Zdenko Kríž, archívne foto Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 3. júla (TASR) - Na Slovensku sú dva platné zákony o športe a napriek tomu športová verejnosť i rezortné ministerstvo pociťujú potrebu tretieho. Konštatuje to Zdenko Kríž, jeden z najskúsenejších športových funkcionárov. Podľa neho problém nie je len v nedokonalosti niektorých zastaraných paragrafov, ale aj v tom, že sa platné zákony nedodržiavajú.


Člen exekutívy Slovenského olympijského výboru (SOV) a generálny sekretár Konfederácie športových zväzov SR (KŠZ SR) pre TASR zdôrazňuje: "Zo strany športových subjektov, ale aj štátu sa to akosi navzájom toleruje ... Mám vážne obavy, že očakávania športovej verejnosti, že pripravovaný nový zákon bude všeliekom na neduhy a finančné suchoty slovenského športu, sú nereálne."

Za základný systémový nedostatok pripravovaného zákona Kríž považuje platformu vzniku. V začiatkoch sa nevyvíjal na pôde ministerstva, pod jeho gesciou a ani za účasti odborníkov z celého športového spektra. "Keďže ministerstvo si ho dlho pohadzovalo ako horúci zemiak, iniciatívy sa chopila skupina ambicióznych právnikov pri Slovenskom futbalovom zväze a spracovali svoju predstavu zákona. Podľa môjho názoru legislatívci sa mali dostať k slovu až po konsenze odborníkov, ktorí denno–denne žijú v športe, manažujú ho, zabezpečujú štátnu reprezentáciu, ako aj činnosti v kluboch. Spolu s nimi zákon musia tvoriť aj zástupcovia tých organizácií, ktorí sa nejakým spôsobom podieľajú na športovom živote v SR."

Muž, ktorý je najviac etablovaný v stolnom tenise, si myslí, že zaviesť vzorec do športu je vždy veľké riziko. Športové činnosti a najmä súťaženie sú veľmi špecifické: "Stačí uviesť príklad, že keď stovke vybraným elitným pretekárom v jednom športe i jednej disciplíne vytvoríme podľa vzorca rovnaké podmienky, výsledok bude veľmi rozdielny: jeden skončí na 1. mieste a ďalší za ním, až jeden bude posledný. Najväčšie výhrady má ale väčšina športových zväzov práve k navrhovanému vzorcu, o ktorom sa vlastne oficiálne prakticky nediskutuje. Vzorec tvoria exaktné veličiny ako výsledky a členská základňa mládeže, ale aj silne subjektívny ukazovateľ – popularita. Tá dokáže so zlatou medailou z MS a ME urobiť divy. Ak ju športovec dosiahne v málo populárnom športe, má hodnotu 'deravého groša' a to je pre väčšinu zväzov demotivačné i dehonestujúce. Tzv. popularitu by mohla napr. nahradiť rozšírenosť príslušného športu vo svete, celkový počet registrovaných ľudí športujúcich vo svete i na Slovensku, množstvo zorganizovaných podujatí, počet stupňov súťaží."

Vážnou slabinou prípravy zákona o športe je podľa Kríža fakt, že v ňom chýbajú jasné paragrafy o financovaní športu. Cíti absenciu nových foriem a metód podpory športu zo strany súkromného sektoru alebo štátnych podnikov, prípadne daňové úľavy: "A málo sa diskutuje aj o spravodlivom rozdelení rozpočtu pre šport. Nefinančná časť zákona je spracovaná možno až príliš detailne. Športovým subjektom pribudne toľko úloh, že ich nebudú môcť splniť bez prijatia profesionálnych pracovníkov a to azda nie je cieľom tvorcov zákona. Jednoznačne treba upraviť legislatívu tak, aby bol vstup súkromného sektora do športu jednoduchší a najmä výhodnejší. Dnes súkromné prostriedky dávajú do športu väčšinou iba fanatici, alebo altruisti. Podľa môjho názoru nie je nutný ani jednotný 'Fond pre šport' s jedným bankovým účtom. Ak sú všetky toky financií transparentné, nie je problém ich zrátať a vyhodnotiť. V čase počítačov je to možné urobiť aj online.

Spojitosť medzi vrcholovým športom i rozvojom členskej základne patrí medzi ďalšie faktory, ktoré podľa Kríža nie sú uchopené správne. "Čím viac úspešných vzorov, tým dokáže šport osloviť väčšiu časť populácie. Na druhej strane čím viac ľudí športuje, tým je šanca zrodu nového talentu a budúceho úspešného reprezentanta väčšia. Chcem zdôrazniť, že nemôže byť každý futbalista či hokejista a preto je dôležité zachovať rozmanitosť športu,"
myslí si dlhoročný šéf Slovenského stolnotenisového zväzu.

Podľa neho ak si návrh zákona prečíta niekto, kto nepozná doteraz platné zákony, nadobudne dojem, že v športe neexistuje transparentnosť či verejná kontrola a preto treba zaviesť nové prísne paragrafy: "No nie je to tak. Všetky športové zväzy majú svoje volené kontrolné orgány a zavedenie novej funkcie kontrolóra zvýši určite administratívu, ale nie transparentnosť. Verejná kontrola sa vo väčšine zväzov realizuje už aj dnes, pretože všetky dôležité dokumenty sú zverejňované na webových stránkach športových zväzov. A pokiaľ ide o tézu 'rovnaké princípy pre všetkých' – tá je deformovaná niekoľkokrát vo výpočte tzv. popularity. Doteraz predložená časť zákona o športe zďaleka nenapĺňa naše predstavy, že by výraznejšie mohol pomôcť slovenskému športu. Treba však povedať, že obsahuje aj veľa pozitívnych návrhov a určite pomôže niektorým odvetviam, možno desiatim až dvanástim. Podľa doteraz publikovaných paragrafov ťažko predvídať, či nový zákon, konkrétne pre stolný tenis bude naozaj prínosom. Vôbec nie je jasné, či ekonomické pozitíva vyvážia veľký nárast povinností pri napĺňaní informačného systému a množstvo administratívy, ktorá pribudne."

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Danka Barteková chce športovcov v exekutívach
<< predchádzajúci článok
Zákon o športe: Moška vkladá nádeje do nového konceptu financovania