Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

12. septembra 2013

V Bojnickom zámku objavili obraz od talianskeho majstra



Na snímke Ján Papco



Zdieľať
Na snímke Ján Papco Foto: TASR/Pavol Remiaš
Bojnice 12. septembra (TASR) – Zaujímavý objav sa v týchto dňoch podaril riaditeľovi Múzea Bojnice Jánovi Papcovi. Dokázal, že múzeum má vo svojich zbierkach vzácny obraz Pastier a nymfy, ktorý namaľoval taliansky majster Marcantonio Franceschini (1648-1729).


"V súčasnosti prebieha reštaurovanie obrazu a už len chceme potvrdiť, že ho majster namaľoval sám, alebo zistiť, či mu v niektorých detailoch pomáhal aj niektorý z jeho žiakov. Doteraz visel na stene Hudobného salóna na prehliadkovej trase múzea a návštevníkom sme ho predstavovali ako obraz od neznámeho barokového majstra," hovorí Papco. Do múzea sa dostal v roku 1959 z klasicistického kaštieľa v Chalmovej.

Tento obraz riaditeľovi však nedával spávať už od sedemdesiatych rokoch minulého storočia, keď prišiel pracovať do zámku ako historik umenia, s čerstvým vysokoškolským diplomom. Obraz Pastier a nymfy ho zvlášť zaujal. Bol totiž označený ako dielo slávneho bolonského majstra Francesca Albaniho (1578–1660). Tak to totiž bolo vyryté na medenej doštičke pripevnenej na pozlátenom ráme. Už vtedy Papco spochybnil, že by autorom bol Albani a vyslovil názor, že by mohlo ísť o prácu, tiež síce príslušníka takzvanej Bolonskej školy, ale o dve generácie mladšieho Franceschiniho. Keď potom porovnával obraz s inými jeho dielami, našiel odlišnosti v štýle, figurálnej typológii, ale najmä farebnosti obrazu. Vychádzalo mu, že by teda mohlo ísť aj o kópiu, namaľovanú možno jeho žiakom. Potreboval však zistiť, či niekde existuje originál. Ten sa však dlho nenašiel.

Až po rokoch, približne pred dvomi mesiacmi, sa Papcovi dostal do rúk katalóg, kde objavil fotografiu obrazu s rovnakým názvom Pastier a nymfy od Franceschiniho. Nachádza sa v jednej súkromnej zbierke vo Washingtone. Ukázalo sa, že obrazy sú takmer totožné, ale líšia sa v detailoch. Napríklad pozadie je zmenené, pastier má na obraze v Bojniciach čiapku, kým na druhom má hlavu nepokrytú. Odlišnosti boli aj v spomínanej farebnosti. Riaditeľ teda rozhodol, že obraz z Hudobného salóna začnú reštaurovať. Práce zveril pracovníkovi múzea, akademickému maliarovi a reštaurátori Jaroslavovi Solárikovi. Už prvé sondy, po odstránení hrubej vrstvy laku, ktorý po rokoch zožltol ukázali, že farby sú oveľa živšie. Papco pátral ďalej. V odbornej literatúre zistil, že Franceschini napísal dva listy, dotýkajúce sa obrazu Pastier a nymfy. Z nich vyplýva, že namaľoval dva takéto obrazy, pravdepodobne pre dvoch zákazníkov a je možné že ich prispôsobil predstavám objednávateľov. To ho utvrdilo, že skutočne objavil originál obrazu Marcantonia Franceschiniho.

V reštaurovaní obrazu pokračujú. Zistili, že podobnou obnovou prešiel približne pred sto rokmi. Vtedy ho aj opatrili vrstvou laku. Ten úplne odstránia, zistia aj, aké opravy, retuše či iné zásahy na ňom v minulosti urobili, aby ho mohli dať do pôvodného stavu. Potom obnovia aj pôvodný pozlátený rám. Papco má už predstavy, ako naložia s reštaurovaným dielom. Nezavesia ho na stenu, ale tento unikátny obraz vystavia tak, aby si ho mohli návštevníci prezrieť zblízka, ako to je bežné vo svetových galériách. Okrem toho začal písať knihu s pracovným názvom Príbeh jedného obrazu.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SNS vyzýva vládu, aby zastavila odkúpenie zvyšného podielu v SPP
<< predchádzajúci článok
Matka Evy V. zaplatila pozostalým obetí nehody štyri milóny forintov