Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

20. júna 2012

Vodiči si po R1 veselo jazdia, firmám za prácu nezaplatili



Niektoré stavebné firmy nedostali peniaze za prácu pri stavbe rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Komunikáciu v dĺžke 46 kilometrov odovzdala koncesionárska spoločnosť ...



Zdieľať
dialnice BRATISLAVA 20. júna (WEBNOVINY) - Niektoré stavebné firmy nedostali peniaze za prácu pri stavbe rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.


Komunikáciu v dĺžke 46 kilometrov odovzdala koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. do užívania vlani koncom októbra v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Denník SME v stredu informoval, že spoločnosť Váhostav má pohľadávky približne za 800 tis. eur.

"V tejto hodnote sme robili hlavne hydroizolácie mostovky. Práce boli riadne uznané a prevzaté, ale nebolo nám nič vyplatené," povedal Rastislav Paďha zo spomínanej stavebnej firmy v Žiline.

Podobné problémy majú podľa informácií novín aj iné firmy, napríklad Elektrovod či Holcim.


Ministerstvo problém nevyrieši

Granvia, ktorá stavbu zastrešovala, tvrdí, že si všetky záväzky splnila.

Na stavbu časti cesty R1 si najala maďarskú firmu A-Híd Építő. Tá si podľa SME časť prác objednala od ďalších firiem, napríklad Váhostavu, ale nezaplatila im za práce.

Maďarská firma obviňuje Granviu, že jej nevyplatila dvadsať percent zmluvnej ceny. Tvrdí, že Granvia dokonca most na R1, na ktorom pre ňu maďarská firma pracovala, ani oficiálne neprevzala, napriek tomu bola cesta uvedená do prevádzky.

"Niekoľkokrát sme informovali objednávateľa, že požiadavky subdodávateľov a ďalších dodávateľov prác budú platné, keď bude úspešne ukončený proces prebratia stavby," uviedol pre SME zástupca spomínanej maďarskej firmy András Szőllős.

Nevyplatené firmy očakávajú, že problém vyrieši ministerstvo dopravy, ktorému poslali listy. Rezort dopravy informoval, že požiada koncesionára, aby problémy riešil a všetky záväzky boli splnené. "Ministerstvo nemá právomoci, aby prinútilo komerčný subjekt k tomu, aby si plnil záväzky vyplývajúce z dodávateľsko-odberateľských vzťahov," povedal rezortný hovorca Martin Kóňa.


Odovzdajú štvrtý úsek

Štát platí Granvii ročne 125 mil. eur a počas 30 rokov má vyplatiť koncesionárovi za výstavbu, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty celkom 3,92 mld. eur.

Táto suma môže byť upravená v závislosti na kvalite plnenia platby za dosiahnutie určitej úrovne bezpečnosti až o 2 mil. eur ročne.

Ministerstvo dopravy pod vedením bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho a spoločnosť Granvia podpísali 23. septembra 2009 koncesnú zmluvu na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra, západ - Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice.

Koncesionár odovzdal do užívania vlani 28. októbra s mesačným oneskorením zatiaľ tri úseky R1 v dĺžke skoro 46 kilometrov. Úsek Nitra, západ - Selenec má takmer 13 kilometrov, Selenec - Beladice 19 kilometrov a Beladice - Tekovské Nemce vyše 14 kilometrov.

Posledný, štvrtý úsek na súkromnej komunikácii, ktorým je severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra, by mal byť sprevádzkovaný v júli tohto roka. Po odovzdaní úsekov R1 môžu motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici D1 po Trnavu a odtiaľ ďalej po R1.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Bielym zubom svitá na lepšie časy, vláda povolila peroxid
<< predchádzajúci článok
Muži zákona zo Zlatých Moraviec robili z dievčat prostitútky