Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

27. januára 2012

Cargo predáva časť opravárenských aktivít



Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (ZSSK) od februára získa od partnerskej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (Cargo) časť jej opravárenských kapacít za vyše 60 mil. eur, vrátane ...



Zdieľať
rusen cargo BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (ZSSK) od februára získa od partnerskej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (Cargo) časť jej opravárenských kapacít za vyše 60 mil. eur, vrátane dane z pridanej hodnoty.


Minister dopravy Ján Figeľ za akcionára v piatok podpísal rozhodnutie o prevode aktív medzi oboma firmami. Následne nákladný a osobný prepravca podpísali tri zmluvy o predaji príslušného majetku. Do ZSSK zároveň prechádza 980 zamestnancov Carga na jeho 20 pracoviskách v jedenástich mestách. Ide o rušňové depá, opravovne vozňov a strediská prehliadok a opráv v Bratislave, Nových Zámkoch, Prievidzi, Zvolene, Brezne, Fiľakove, Košiciach, Humennom, Žiline, Vrútkach a Kraľovanoch.

Ministerstvo dopravy ako akcionár oboch štátnych spoločností si od transakcie sľubuje šetrenie na cenách materiálu, práce, služieb, ako aj lepšie využitie pracovnej sily a zvýšenie efektivity práce. Náklady na prevzaté opravárenské činnosti by sa podľa odhadov mali znížiť asi o 10 až 15 %.


Budovanie opravárenských kapacít

Cargo predáva časť opravárenských aktivít, ktoré doposiaľ vykonávalo pre ZSSK. "Druhá časť opravárenstva zostáva stále v Cargu, a to pre vlastné potreby, pre naše koľajové vozidlá, tak do externého prostredia. Tým, že odpredávame časť (opravárenstva) kolegom v osobnej doprave, umožňujeme im, aby sa stali nezávislými a budovali si svoje opravárenské kapacity, zvlášť teraz, keď dostávajú nové vlaky," povedal generálny riaditeľ Carga Pavol Ďuriník.

Cargu to podľa neho umožňuje sústrediť sa na jeho hlavnú činnosť v nákladnej doprave. Cargo pripravuje podnikateľský plán tak, aby dosiahlo vyrovnané hospodárenie v tomto roku. Bude to však podľa riaditeľa Carga záležať od toho, ako nová vláda rozhodne o plánovanom vstupe strategického partnera do spoločnosti. "Práce na tomto projekte boli dočasne pozastavené," dodal Ďuriník.


Odvážne rozhodnutie

Generálny riaditeľ ZSSK označil rozhodnutie ministra o prevode aktív z Carga za odvážne rozhodnutie. "Malo by napraviť deformáciu z roku 2005, keď Železničná spoločnosť Slovensko mala vo svojom majetku len rušne a vozne a jedno rušňové depo v Poprade z dôvodu, že v rušňovom depe sú opravárenské kapacity pre Tatranskú elektrickú železnicu," uviedol Pavel Kravec. Osobný železničný dopravca z vlastných zdrojov nedokázal zaplatiť opravárenskú a technicko-hygienickú údržbu vozidiel vykonávanú mimo spoločnosti.

Za opravy rušňov a vozňov ZSSK zaplatila Cargu vlani 35 mil. eur, v rokoch 2009 a 2010 ju to vyšlo na 50 mil. eur a 45 mil. eur. Zníženie nákladov na opravy v minulom roku podľa Kravca spôsobilo to, že osobný dopravca zmenil prístup k opravám. "Predtým veľké opravy rušňov išli cez Cargo len administratívne, lebo Cargo ich potom posúvalo do ŽOS-iek. Tento spôsob sme zastavili a začali sme si objednávať veľké opravy priamo v ŽOS-kách," dodal Kravec s tým, že to bude mať priaznivý vplyv na ďalšie hospodárenie spoločnosti.

Ministerstvo dopravy plánovalo zabezpečiť vstup strategického partnera do Carga v lete tohto roka v podobe získania najmenej 66 % jeho akcií. Tento zámer však zostane na rozhodnutie vlády a ministerstva dopravy po marcových predčasných parlamentných voľbách.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s začali svoju činnosť ako samostatné podniky od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty - osobného a nákladného prepravcu. ZSSK prebrala jej aktivity v osobnej železničnej doprave, kým Cargo v oblasti nákladnej železničnej prepravy.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Na predvolebnej kampani SaS nechali lídri Žilinčanov čakať
<< predchádzajúci článok
Výnosy zo španielskych dlhopisov sa zmenšili