Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

03. februára 2015

Letecká doprava je stále najbezpečnejšia, tvrdí štúdia AGCS



Až jednu tretinu populácie trápi tzv. aviofóbia, teda panický strach z lietania. Najnovšia štúdia AGCS (Allianz Global Corporate & Specialty - Allianz poisťovateľ ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 3. februára (TASR) - Až jednu tretinu populácie trápi tzv. aviofóbia, teda panický strach z lietania. Najnovšia štúdia AGCS (Allianz Global Corporate & Specialty - Allianz poisťovateľ korporátnych a špeciálnych riešení riadenia rizika) prinášajú údaje, ktoré dokazujú, že lietanie je najbezpečnejší spôsob dopravy.


I keď minuloročné letecké katastrofy svedčia skôr o opaku, z pohľadu dlhotrvajúcich trendov v rokoch 1972 až 2013 je letecký priemysel stále veľmi bezpečným a komfortným spôsobom dopravy. Pri komerčných letoch totiž pripadajú v priemere „len" dve úmrtia na 100 miliónov pasažierov, čím je pravdepodobnosť smrteľného úrazu pri cestovaní s aerolinkami z EÚ či USA iba 1 ku 29 miliónom. Dokonca aj možnosť, že človeka zabije úder blesku, je oproti smrti v lietadle oveľa reálnejšia: 1 ku 10,5 milióna. Aj keď lietanie možno považovať za najbezpečnejší spôsob dopravy, isté nebezpečenstvo stále existuje.

„Najhorší štandard leteckej dopravy vykazuje africký región, kde sú v niektorých odľahlých častiach kontinentu podmienky porovnateľné s americkými či európskymi spred 50 rokov," uvádza AGCS, jeden z najväčších svetových poisťovateľov lietadiel. V roku 2012 sa až 45 % úmrtí spôsobených leteckými nešťastiami stalo na letoch afrických aeroliniek. Ďalšími rizikovými linkami sú aj exotické destinácie Ázie a ich letecké spoločnosti s výsledkom 43 %.

Všeobecne známa je skutočnosť, že najviac nehôd sa stáva pri vzlete a pristátí lietadla. Štúdia AGCS upozorňuje, že jedna z týchto aktivít je o poznanie riskantnejšia. Najväčšiu pravdepodobnosť vzniku leteckej havárie má na svedomí pristávanie. Práve to podľa štatistík Boeingu spôsobí až takmer 60 % všetkých leteckých nehôd.

V rokoch 2003 až 2012 pristávanie a s tým súvisiace klesanie lietadla zapríčinilo až 57 % všetkých nehôd. Vzlet alebo následné stúpanie spôsobilo 24 % nešťastí, manévrami na letiskovej ploche bolo zapríčinených 11 % nehôd a len 9 % leteckých katastrof vzniklo pri lete v konštantnej výške a rýchlosti.

Popri čítaní nehodových štatistík môže cestujúcich aspoň trochu upokojiť fakt, že za posledných 50 rokov sa bezpečnosť letovej prevádzky podstatne zvýšila a pokrok sa nezastavil. Práve naopak, v rokoch 1962 až 1971 bolo v priemere až 133 obetí na 100 miliónov pasažierov, čo je oproti dnešnému priemeru - dvom obetiam - značný rozdiel.

Kým však bude cestovanie úplne bezpečné, snažia sa cestujúci prísť s vlastnými tipmi na to, ako prežiť prípadnú nehodu. Niektorí sa spoliehajú na sedenie v prednej časti lietadla, iní si zase rezervujú miesta úplne vzadu. „Leteckí odborníci sa však zhodujú, že žiadne „najbezpečnejšie" miesto v lietadle neexistuje, pretože každá nehoda je iná," konštatuje AGCS.

TASR informovala Allianz-Slovenská poisťovňa.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Snehové správy: Lyžiari majú výborné podmienky
<< predchádzajúci článok
Kuba zverejnila fotografie Fidela Castra pri debate s lídrom študentov