04. novembra 2005

Recenzia

Skrátená história, vystupňované násilie

História násilia History of Violence, USA, 2004
Réžia: David Cronenberg, scenár: Josh Olson, kamera: Peter Suschitzky, hudba: Howard Shore, hrajú: Viggo Mortensen, Maria Bello, William Hurt, Ed Harris, Ashton Holmes

David Cronenberg je meno, ktoré poznajú nielen filmoví fajnšmekri, ale i bežní konzumenti filmovej zábavy. Jeho predchádzajúce filmy ako Videodrome alebo Existenz dokázali nielen zaujať masy divákov, ale zároveň sa dostali aj do seminárnych prác filmových teoretikov. Tento kanadský režisér má okrem iného výraznú záľubu v biotechnike, v premenách živého tkaniva a ich spájaní s technickými zariadeniami.
Najnovší Cronenbergov film História násilia sa však nezaoberá vonkajšími telesnými zmenami ako napríklad horor Mucha, ale vnútornou premenou a eskaláciou násilia v človeku. Tým človekom je majiteľ bistra v slušnom a bezpečnom zapadákove v Indiane Tom Stall, ktorý jedného večera zabráni prepadnutiu a zlikviduje dvoch zločincov ich vlastnými zbraňami. Tento hrdinský čin, pri ktorom zachráni životy svojich zamestnancov a priateľov, však urobí absolútne pohotovo a bez váhania, čo je na otca rodiny a dobráka, ktorému aj sex s vlastnou ženou oblečenou v uniforme roztlieskavačky pripadá skazený, prinajmenšom čudné. Tom sa snaží čo najskôr na všetko zabudnúť a vrátiť sa k bežnému životu. Návšteva trojice tajomných mužov, familiárne ho oslovujúcich Joey, spustí postupný proces premeny malomestského kaviarnika na chladnokrvného vraha. Potlačované násilie sa čoraz viac vyplavuje na povrch a nemilosrdne si vyberá daň za dlhý spánok. Zdá sa, že jeho história siaha až niekam do Philadelphie spred dvadsiatich rokov. Alebo sa začala práve teraz, prvými vraždami v bistre. Jedno je isté: Tom Stall už nie je tým, kým býval. A nikdy už ani nebude. Ale kto vie vôbec povedať, kým vlastne bol?

Žbirkov nový album je farebný ako Dúhy
Zaplatíme aj za mobily a počítače?