07. januára 2006

Recenzia filmu : Tarantinovský filozof z Južnej Kórey

Oldboy

(Južná Kórea, 2003)
Réžia a scenár: Park Chan-wook, kamera: Chung Chung-hoon, strih: Kim Sang-bum, hudba: Cho Zoung-wuk, hrajú: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae, Kang Hye-jung, Ji Dae-hwan, Oh Dal-su

Osamelý hrdina na temnom ťažení za pomstou, plnom krvi, odrezaných rúk, vylomených zubov, fatálnych vzťahov a odhalených tajomstiev. Že vám to niečo pripomína? S vysokou blondínou v žltom úbore a katanou od Hattoriho Hanza nemá obyčajný obchodník zo Soulu Da-su na prvý pohľad nič spoločné. Podobne ako režisér Tarantino s Park Chan-wookom. Prvých dvoch však spája bytostná túžba po pomste za roky izolácie a vraždu, druhých dvoch takmer identický režijný rukopis.
Da-su sa po noci opileckého vyčíňania zobudí ráno v neznámej špinavej izbe, z ktorej sa nedostane najbližších pätnásť rokov. Od jediného spoločníka - televízie sa dozvie, že jeho ženu zavraždili a on je podozrivý. Vo chvíli, keď už stráca zdravý rozum, ho väznitelia bez vysvetlenia prepustia. Jeho myseľ je od tej chvíle zameraná len na jedno: zistiť kto a prečo mu to urobil. Neznámy nepriateľ ho neustále sleduje, podsúva mu indície smerujúce k jeho odhaleniu. Chce, aby sa Da-su dozvedel a pochopil, čím si zaslúžil pätnásťročné väzenie a ďalšie muky, ktoré preňho pripravil.
Temný triler sa odvíja v hektickom tempe, s mnohými vysvetľujúcimi retrospektívami. Tajomstvá a hriechy minulosti sa vyplavujú na povrch a postupne sú prekonávané tými súčasnými.
Zložitá dráma je plná napätia a tajomnosti, ale podľa slov režiséra je predovšetkým úvahou o pomste a o túžbe, ktorú pocíti každý, lenže málokto ju aj uskutoční, pretože spoločnosť ju zatracuje ako negatívnu a deštruktívnu.

Oslávenci
Astorka urobí scénu aj vo foyeri