Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Počítače

20. septembra 2011

Rozhovor: V on-line rešpektujte základné pravidlá



„Nezačínajte hneď na Facebooku a nespoliehajte sa iba na Google,“ tvrdí na základe svojich vyše 15 ročných skúseností v biznise Alex Marks, Managing Director, Frash & Frank Consulting z Veľkej Británie.



Zdieľať
Alex MarksMôžete ho vidieť prednášať pri príležitosti konania odbornej konferencie Marketing That Sells, 5. októbra 2011 v Hoteli Gate One v Bratislave.
Pracovali ste pre Microsoft a následne pre eBay. Čo boli pre Vás najväčšie protipóly e-marketingu oboch spoločností a naopak, čo majú obe firmy spoločné?
Najvýznamnejší rozdiel je v podstate podnikania oboch firiem. Zatiaľ čo Microsoft je orientovaný na produkty, eBay prevádzkuje služby. To znamená, že ich zameranie, ich focus, sú čosi odlišné. Marketingové aktivity eBay sú preto orientované hlavne na budovanie a udržanie vzťahu so zákazníkmi, a to na dennej báze. Microsoft je viac o promovaní a dodávaní nových produktov a nových radov produktov. Čo majú ale obe firmy spoločné je túžba inovovať a prinášať na trh skvelé produkty a vynikajúce služby. Obe sú súčasne aj veľkými americkými korporáciami čo znamená, že občas môžu byť pomalšie pri reagovaní na individuálne potreby trhu.


Veľkoobchod i maloobchod sa presúvajú do digitálnej roviny. Kde vidíte úskalia e-commerce v Čechách a na Slovensku z pohľadu užívateľa - nakupujúceho?
Všetky aspekty, ako penetrácia internetu, slabá ponuka a marketing majú dopad na stav e-commerce na česko-slovenskom trhu. Najväčšou bariérou však zostáva otázka dôvery v elektronické platby. Ak boli transakcie tradične uskutočňované iba v hotovosti a je tu nízke využívanie kreditných a debetných kariet, má to samozrejme negatívny dopad na rast e-commerce. Tieto všetky aspekty sú len dočasné bariéry on-line predaja a postupne sa vytrácajú. Veď pred desiatimi rokmi v UK boli ľudia veľmi opatrní pri nakupovaní on-line. No a teraz sú zameraní na dodávku tovaru načas!

U nás vzniká každým dňom množstvo e-shopov, hlavne firmy zo segmentu SME sa chytajú príležitostí. Napriek tomu sa na celkovom obrate z on-line obchodovania podieľajú sotva 3%tami. Kde je podľa vás problém?
Podľa mojich skúseností v krajine, ktorá stále ešte relatívne iba objavuje e-commerce a spotrebiteľ nedôveruje elektronickým platbám, tak ľudia, ktorí sú už ochotní nakupovať on-line, pôjdu k najdôveryhodnejším a známym značkám. A to sú väčšinou veľké firmy. Takže menší hráči môžu mať skutočne problém
s presadením sa na trhu.

Samostatnou kapitolou je digitálny marketing slovenských a českých firiem, najmä v segmente SME. Až na malé výnimky je veľmi slabý. V ktorých smeroch by mali firmy pridať?
Rešpektovať základné pravidlá. Nech sa nesnažia robiť všetko. Internet marketing nemá iné princípy ako off-line marketing, takže netreba si situáciu komplikovať. Je vhodné robiť marketing vo vyhľadávačoch (SEO), budovať affiliate schémy (vzájomné relevantné odkazy a využitie sprostredkovateľov), zvážiť ako a kde cielene použiť vizuálnu reklamu. Dobre je porozmýšľať nad tým, ako chcú zákazníci alebo potenciálni zákazníci interagovať s firmou alebo s daným segmentom a využiť tieto informácie ako bázu pre úvahy o rozvoji v sociálnych médiách. Ak je prijatie užívateľmi na webe pomalé, vhodné je skúsiť mobilné telefóny. V krajinách, kde je nízka penetrácia internetu je lepšie preskočiť rovno na smartfóny a zabudnúť na PC.

S príchodom Facebooku sa vynorilo množstvo „odborníkov na marketing cez Facebook“. Ako zabezpečiť, aby firma naozaj využila Facebook?
To, že Facebook je skutočne úspešná a vplyvná platforma, niet pochybností. V správnych rukách je to silný nástroj pre biznis. Ale nie je pre každého. Chcem tým povedať: začnite s vašimi obchodnými cieľmi a zvážte, či je Facebook naozaj súčasťou riešenia. Nezačínajte hneď s Facebookom.

Od apríla 2011 má na Slovensku zastúpenie Google. Podľa ich vyjadrení chcú pomáhať SME, aby vyťažili z on-line priestoru maximum. Čo sa podľa vás zmení?
Myslím si, že v prospech SME hovorí to, že im bude radiť ako efektívne minúť peniaze v on-line líder na trhu. Na druhú stranu SME sa nemôžu spoliehať iba na Google, že im povie všetko o e-commerce. Vyhľadávanie nie je jediný kanál na trhu.
 
O tom, ako správne uvariť marketingovú polievku sa bude kulinársky zaoberať odborná konferencia Marketing that Sells 2011 konaná 5. októbra v hoteli Gate One v Bratislave, na ktorú Vás srdečne pozývame. Budete tu mať možnosť počuť aj Petra Hofbauera zo spoločnosti DIMOCO Direct Mobile Communication, Mgr. Filipa Víteka so spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa, Veroniku Rojkovičovú z H1.cz, Martina Wosku z agentúry Triad, Milana Stupku zo spoločnosti BMW Group Slovakia, riaditeľa Art Directors Club Róberta Slováka a tiež Lenku Čamborovú z Heineken Slovensko.

Podrobný program konferencie s informáciami o ďalších prednášajúcich nájdete na  http://informslovakia.sk/?s=marketing_that_sells_2011
Mgr. Daniela Hladíková

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Partnerstvo by malo byť funkciou stratégie (7. 6. 2011)
 Rozhodujúca je kvalita obsahu komunikácie (21. 4. 2011)
 Najlepšie reklamy vznikajú tam, kde o nich rozhoduje najmenej ľudí! (16. 3. 2011)
 Daily Web 2010: Ako sa nestratiť na webe a správne využívať sociálne siete (13. 11. 2010)
 Telco 2010: Výzvy na spoločný dialóg (7. 11. 2010)
 TELCO CONFERENCE 2010 (26. 10. 2010)
 Ako vplýva ľudský faktor na predaj (7. 10. 2010)
 Ľudské zdroje čakajú nové trendy a vízie (24. 9. 2010)
 HUMAN RESOURCES 2010 (10. 9. 2010)



nasledujúci článok >>
Slováci sa môžu tešiť na fenomenálny Cirque du Soleil
<< predchádzajúci článok
Headhunters. Lovci mozgov