Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Regióny

22. marca 2014

V Tisovci sa pripravujú na opravený parný ozubnicový rušeň



Brigádu pred začiatkom turistickej sezóny zorganizovalo v sobotu 22. marca 2014 v Tisovci občianske združenie Zubačka. Ako pre TASR povedal jeho predseda Ján Spišiak, v máji plánujú spustiť prevádzku unikátneho parného ozubnicového ...



Zdieľať
Brigádu pred začiatkom turistickej sezóny zorganizovalo v sobotu 22. marca 2014 v Tisovci občianske združenie Zubačka. Ako pre TASR povedal jeho predseda Ján Spišiak, v máji plánujú spustiť prevádzku unikátneho parného ozubnicového rušňa na trati z Tisovca do Pohronskej Polhory. Dovtedy chcú mať pripravené aj vlastné Železničné múzeum. Na snímke oprava plota pred Železničným múzeom v Tisovci. Foto: TASR/Ján Siman
 
Tisovec 22. marca (TASR) - Brigádu pred začiatkom turistickej sezóny organizuje dnes v Tisovci občianske združenie Zubačka. Ako pre TASR povedal jeho predseda Ján Spišiak, v máji plánujú spustiť prevádzku unikátneho parného ozubnicového rušňa na trati z Tisovca do Pohronskej Polhory. Dovtedy chcú mať pripravené aj vlastné Železničné múzeum.


Tisovecké občianske združenie Zubačka vzniklo už v roku 2004 a odvtedy sa snažia zachovať a šíriť muzeálne železničné hodnoty. Venujú sa revitalizácii normálnorozchodnej ozubnicovej železnice na trati medzi mestami Tisovec a Brezno, kde chcú zaviesť sezónnu turistickú prevádzku parnými vlakmi.

"Teraz momentálne opravujeme plot pred Železničným múzeom. Tretieho mája plánujeme spustiť prezentáciu parného ozubnicového vláčika a vtedy chceme otvoriť aj toto múzeum. Vlak je ešte vo Vrútkach, ale v krátkom čase si ho už pôjdeme vyzdvihnúť. Dnes nás je tu výnimočne veľa, pretože nám prišli pomôcť aj kolegovia z Bratislavy," povedal Spišiak.

V januári 2008 bola ozubnicová trať Tisovec - Pohronská Polhora vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku. Je unikátna pre strmé stúpania. V jednej časti dosahuje 48 a v druhej až 52 promile. Aby ho vlaky z nákladom dokázali prekonať, na niektorých úsekoch je trať vybavená Abtovým ozubnicovým systémom.

"Na Slovensku máme železničnú trať, aké sú len dve v Európe a tri na celom svete. Chytili sme sa tejto myšlienky, lebo nestačí niečo chrániť, ale treba na tom aj pracovať. V roku 2002 sme v Rumunsku objavili parné rušne, ktoré sú veľmi podobné tým, čo v minulosti jazdili u nás. Rušeň sme kúpili a momentálne finišujú práce na jeho oprave. Takto sme už len kúsok od toho, aby sme sprevádzkovali európsky unikát, parný ozubnicový rušeň na trati z normálnym rozchodom," doplnil železničný nadšenec Jiří Kubáček.






Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Severná Kórea otestovala ďalších 30 rakiet krátkeko doletu
<< predchádzajúci článok
Niektoré časti Slovenska sa musia opäť pripraviť na silný vietor