Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

27. októbra 2010

Automobilový priemysel– výzvy,trendy a smerovanie



Automobilový priemysel na celom svete zaradil vyššiu rýchlosť. Je to priemyselné odvetvie, ktoré je založené na svojej histórii, znalostiach, nových poznatkoch, medzinárodnej spolupráci, rozvoji ...



Zdieľať
volkswagen priemysel BRATISLAVA 27. októbra (WBN/PR) - Automobilový priemysel na celom svete zaradil vyššiu rýchlosť. Je to priemyselné odvetvie, ktoré je založené na svojej histórii, znalostiach, nových poznatkoch, medzinárodnej spolupráci, rozvoji ľudských zdrojov, inováciách, výskumno-vývojovej práci a v neposlednom rade aj na samotnej realizácii výroby automobilov. Všetky tieto oblasti sú v pohybe a určujú nové smerovanie globálneho vývoja automobilového priemyslu. Súčasný automobil ako konečný produkt automobilovej výroby je dnes, obrazne povedané, akýmsi elektronickým a softvérovým laboratóriom s množstvom senzorov, bezpečnostných prvkov, zabudovaných informačných systémov a ďalších technologických vymožeností dnešnej doby. To je jeden z kľúčových znakov automobilového priemyslu – inovácie. Automobilový priemysel sa stal silne globálnym priemyselným odvetvím, ktorý je postavený pred viacero globálnych výziev a príležitostí.


Medzi najhlavnejšie môžeme zaradiť:
- klimatické zmeny a znižovanie prírodných zdrojov, energetická bezpečnosť
- sociálna zodpovednosť
- udržateľná mobilita a urbanizácia
- zdravie a bezpečnosť
- demografické zmeny a zamestnanosť
- inovácie a nové ekologické technológie
- globálna finančná a hospodárska kríza
- rozvoj nových ekonomík a trhov

Všetkým týmto novodobým výzvam, trendom a potrebám musí automobilový priemysel čeliť na celom svete. Slovenský automobilový priemysel je tiež výrazne ovplyvnený týmito zmenami a výzvami. Na Slovensku pôsobia tri rôzne kultúry automobilových výrobcov a ich dodávateľov, ktoré musia byť harmonicky prepojené s našou slovenskou kultúrou. Táto štruktúra automobilového priemyslu na Slovensku sa musí prispôsobiť novým trendom a zmenám. Dôležitá bude aj podpora automobilového priemyslu a jeho ďalší rozvoj na Slovensku nielen z hľadiska podnikateľskej sféry, výrobcov automobilov, ale aj z hľadiska vytvárania regionálnych a národných politík najmä v oblasti automobilových inovácií a rozvoja talentov. Súčasné výzvy v automobilovom priemysle prenikajú aj do ďalších odvetví, čím vzniká mix viacerých priemyselných odvetví do jedného celku (multipriemysel), pričom miznú hranice medzi jednotlivými priemyselnými odvetviami. Azda najkritickejšou otázkou súčasnej doby sú klimatické zmeny a ochrana životného prostredia. Automobilové podniky spolu s partnermi z ďalších odvetví ako napr. elektrotechnický, plastikársky, oceliarsky, energetický, chemický priemysel musia hľadať nové cesty a spôsoby ako spoločne čeliť environmentálnym problémom a vytvárať nové a lepšie automobily, ktoré neznečisťujú životné prostredie a prispievajú k ekologickej doprave. Globálna finančná a hospodárska kríza niektoré témy pre riešenie výrazne urýchlila, ako napr. klimatické zmeny, z čoho vyplynula potreba intenzívnejšieho vývoja zelených automobilov (green cars) a významnejšej ochrany životného prostredia. V poslednom období sa neustále hovorí o elektrických automobiloch, hybridných automobiloch, nízko uhlíkových automobiloch atď. Veľké svetové automobilky si kladú za svoj ciel stať sa lídrami vo vývoji zelených automobilov. Mnohé z nich už v minulosti naštartovali výrobné a vývojové programy a z výrobných liniek vychádzajú prvé ekologické automobily.

Automobilový svet prechádza do ďalšej fázy svojho vývoja. Európska únia je kľúčovým svetových regiónom výroby automobilov. V súvislosti s rozvojom automobilového priemyslu Európska únia nedávno predstavila Európsku stratégiu pre čisté a energeticky úsporné vozidlá, ktorá má zabezpečiť vhodný a technologicky neutrálny politický rámec pre čisté a energeticky úsporné vozidlá. V tejto súvislosti je potrebné sledovať dve línie: presadzovanie čistých a energeticky úsporných vozidiel založených na konvenčných spaľovacích motoroch a uľahčenie zavádzania prelomových technológií vo vozidlách s mimoriadne nízkymi emisiami uhlíka. Uvažuje sa najmä o týchto troch skupinách pohonných systémov:
alternatívne palivá do spaľovacích motorov, ktoré by mali nahradiť benzín alebo naftu vrátane kvapalných biopalív a plynových palív (LPG, CNG, bioplyn)
elektrické vozidlá používajúce na poháňanie vozidla elektrický motor a nabíjajúce sa elektrickou energiou
vozidlá s vodíkovými palivovými článkami, ktoré môžu zabezpečiť obdobné environmentálne prínosy ako batériové elektrické vozidlá

Stratégia sa venuje aj iným otázkam (podpora výskumu a inovácií v oblasti ekologických technológií, zamestnanosť, globálne aspekty, recyklácia, infraštruktúry a pod.)
Okrem tejto stratégie Európska únia vyvinula svoju tzv. Green Cars Initiative, v ktorej sa venuje rozvoju zelených automobilov, pričom sa snaží vytvárať podporu a predpoklady najmä pre výskum a vývoj v danej oblasti a v ďalších príbuzných odvetviach.

Automobilový priemysel je výzvou pre mnohé priemyselné podniky (ale aj pre samotnú krajinu) pri tvorbe nových podnikateľských aktivít, pri vytváraní nových kooperačných iniciatív, pri spolupráci na výskume a vývoji nových technológií so zameraním na ochranu životného prostredia, pri kreovaní nových podporných štruktúr apod. Výroba ekologických automobilov prinesie mnohé nové témy pre riešenie výrobných systémov, infraštruktúry, recyklácie, dodávateľských a logistických reťazcov, výskumu nových materiálov, konštrukcie vozidiel atď. Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA – European Automobile Manufacturers´ Association) zhrnula 4 hlavné oblasti so zameraním na novodobý výskum a vývoj v automobilovom priemysle:
- Mobilita a doprava (Mobility and Transport)
- Energia a životné prostredie (Energy and Environment)
- Bezpečnosť (Safety)
- Cenová dostupnosť a konkurencieschopnosť (Affordability and Competitiveness)

Ing. Vladimír Švač, PhD. – manažér pre strategický rozvoj, SARIO

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Do prezidentského paláca chcel vletieť autom
<< predchádzajúci článok
Klaus pred štátnym sviatkom omilostil osem ľudí