Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Gala

19. februára 2008

Brazílsky režisér José Padilha sa bráni obvineniam Variety



Brazílsky režisér José Padilha, ktorý v sobotu získal Zlatého medveďa na medzinárodnom filmovom festivale Berlinale, v pondelok odmietol tvrdenie časopisu Variety, že jeho ocenený film Tropa de ...



Zdieľať
BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) - Brazílsky režisér José Padilha, ktorý v sobotu získal Zlatého medveďa na medzinárodnom filmovom festivale Berlinale, v pondelok odmietol tvrdenie časopisu Variety, že jeho ocenený film Tropa de Elite (2007), je "fašisticky orientovaný". Kontroverzná snímka rozpráva príbeh špeciálnych policajných jednotiek, ktoré sa vo svojom boji s drogovými gangami vo favelách Rio de Janeira nevyhýbajú brutálnym postupom, ako mučenie, alebo popravy. Berlínske publikum reagovalo na film rozporuplne - jedna časť vyzdvihovala silný príbeh a zobrazenie morálnych kompromisov, ktoré musia policajti akceptovať, aby prežili, no podľa iných glorifikuje kruté policajné metódy. "Kto tvrdí, že Tropa de Elite propaguje fašizmus, nemá poňatie o tom, čo je fašizmus," reagoval Padilha na tlačovej konferencii a dodal, že časopis Variety v kritike ukázal iba svoju neuveriteľnú hlúposť. "Tá kritika je mimoriadne hlúpa. Nazvať tento film fašistickým, znamená ignorovať, čo to slovo znamená. Stačí sa pozrieť do slovníka. Musíte byť veľmi hlúpi, aby ste nevedeli, kto je fašista," skonštatoval režisér. Variety v kritike uviedol, že policajti zobrazení v Padilhovom filme, sú "hrdinovia typu Ramba" a snímka vyzerá ako "náborový film pre fašistických hrdlorezov". Ako ale povedal Padilha, film pochopili obyvatelia Brazílie, väčšina inteligentných kritikov, porota na filmovom festivale, i jej predseda - režisér Constantin Costa-Gravas, ktorý Padilhovi odovzdal cenu. Zisk Zlatého medveďa je podľa jeho slov víťazstvom brazílskeho filmu a mal by zjednodušiť cestu k medzinárodným koprodukciám. Producent filmu Marcos Prado prezradil, že Padilhovi ponúkli réžiu hollywoodskeho akčného filmu s Brucom Willisom v hlavnej úlohe, no "on to odmietol, pretože sa mu to zdalo príliš hlúpe". Padilha by si "nezruinoval reputáciu takýmto projektom", dodal Prado. Medzinárodných kritikov si Padilha získal už v roku 2002 dokumentárnym filmom Ônibus 174. Snímku o brazílskej rukojemníckej dráme z roku 2000 založil prevažne na archívnych televíznych záberoch. Jeho Tropa de Elite je ďalším zo série úspešných brazílskych filmov, ktoré zobrazujú nepríjemnú stránku Ria. Kriminálna dráma Mesto bohov (2002) v réžii Fernanda Meirellesa a Kátie Lund získala štyri nominácie na Oscara. Organizácie bojujúce za ľudské práva kritizujú políciu v Riu, a najmä špeciálnu jednotku BOPE. Podľa oficiálnych záznamov polícia v Riu zabila vlani 1 214 podozrivých s odôvodnením, že "kládli odpor pri zatýkaní". V roku 2006 ich bolo o 22 percent menej. Odvrátenú stranu Brazílie ukázal v snímke Vzbura vo väznici Carandiru (2003) aj Hector Babenco. Snímka inšpirovaná skutočnými zážitkami väzenského lekára Drauzia Varellu za múrmi obávaného Carandiru v brazílskom Sao Paule, vyniesla režisérovi nomináciu na Zlatú palmu na festivale v Cannes. SITA/AP/Reuters

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Lindsay Lohan zopakovala posledné fotografovanie Marilyn Monroe
<< predchádzajúci článok
20. storočie vo vokálnej tvorbe v SNG