Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

25. júla 2014

Ľudia si od nebankoviek požičiavajú aj na financovanie domácností



Počet oklamaných Slovákov stále neubúda. Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách totiž aj počas leta zaznamenáva značné množstvo podnetov ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: Rýchlepôžičky.sk
Bratislava 25. júla (TASR) - Počet oklamaných Slovákov stále neubúda. Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách totiž aj počas leta zaznamenáva značné množstvo podnetov od poškodených občanov. Od nebankových spoločností si ľudia požičiavajú peniaze už aj na financovanie základných životných potrieb. Odborníci preto spotrebiteľov varujú, aby si vždy vopred dôkladne prečítali zmluvy ešte pred ich podpísaním.


Občania sa na komisiu, ktorá patrí pod Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR, v tomto období obracajú najmä so sťažnosťami na neprijateľné zmluvné podmienky a nekalé obchodné praktiky, ako aj na neprimeraný výkon práva zo spotrebiteľských zmlúv. "Stále rezonujú snahy veriteľov a dodávateľov tovarov a služieb o zakrývanie skutočnej odplaty, a to cez rôzne poplatky, úhrady, odmeny za poskytnutie služieb," uviedla pre TASR hovorkyňa rezortu spravodlivosti Alexandra Donevová.

Slováci si nepožičiavajú v súčasnosti na dovolenky, ale najmä na pokrytie bežných výdavkov. Takéto skúsenosti má Združenie na ochranu a pomoc spotrebiteľom v núdzi. "Za uplynulé obdobie nás kontaktovali spotrebitelia, ktorí si požičiavali pre sociálne nepriaznivú situáciu a vážny nedostatok financií, v dôsledku ktorého bolo ohrozené uspokojovanie ich každodenných základných životných potrieb ako napríklad nákup základných potravín, úhrada nákladov za bývanie a podobne," uviedla podpredsedníčka združenia Jana Lesňáková.

Pozor na sankcie a zmluvné povinnosti

Ministerstvo spravodlivosti aj združenie preto občanov upozorňujú, aby boli obozretní pri uzatváraní zmlúv o pôžičkách. Informovať by sa mali najmä o všetkých častiach zmluvy, ktorým nerozumejú. "Pokiaľ ide o jednotlivé časti zmluvy, možno odporúčať, aby sa spotrebitelia informovali najmä o výške celkových nákladov poskytnutej služby, o poplatkoch za služby a sankciách za porušenie zmluvných povinností, ako aj o spôsobe riešenia sporov, ktoré by zo zmluvy mohli vzniknúť," doplnila Donevová.

Tiež by si mali všímať konečnú sumu, ktorú budú musieť za poskytnutý úver spoločnosti vrátiť, ako aj to, aká je výška splátky, nemali by zabúdať ani na sankcie spojené s porušením zmluvných povinností. "Mali by si všímať, kedy a za akých okolností je možné jednorazové splatenie celého úveru, za akých podmienok možno úver predčasne splatiť a ukončiť zmluvný vzťah," odporúča Lesňáková.

Podľa jej slov spotrebitelia majú niekoľko možností, ako sa brániť, ak sa pre pôžičku dostanú do problémov. "Ak už exekúcia prebieha, stále majú spotrebitelia možnosť brániť sa. Vždy je dôležité skúmať zákonnosť a oprávnenosť exekúcie. Pri pochybnostiach o jej zákonnosti odporúčame spotrebiteľom podávať návrhy na odklad a zastavenie exekúcie," doplnila Lesňáková.

Okrem toho sa môžu poškodení spotrebitelia obrátiť aj na súd alebo občianske združenia, ktoré pomáhajú ľuďom domáhať sa ich práv. "Spotrebitelia môžu požiadať aj o posúdenie zmluvných podmienok a spotrebiteľských zmlúv," dodala Lesňáková.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kanada uvalila nové sankcie na Rusko kvôli Ukrajine
<< predchádzajúci článok
Ivan Štefanec vyrazil do Bruselu propagovať Slovensko na bicykli