Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

21. augusta 2007

Modernizácia železničnej siete si vyžaduje 105 mld. korún



Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady realizácie ...



Zdieľať

BRATISLAVA 21. augusta (WEBNOVINY) - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry v programovom období 2007 až 2013 je potrebných 105 mld. Sk. K dispozícii je približne 77 mld. Sk, na ktorých sú postavené predpoklady realizácie stavieb. Vyplýva to z návrhu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. Dovedna má byť zmodernizovaných viac ako 217 kilometrov železničnej siete, z toho takmer 130 kilometrov v rokoch 2007 až 2013 na piatom a šiestom koridore. Celková potrebná suma je vytvorená rezervou stavieb zaradených v operačnom programe Doprava. Chýbajúcich 8 mld. Sk je nevyhnutných pre stavby Interoperability na štvrtom koridore a projektovej dokumentácie na piatom koridore a ďalších 20 mld. Sk je potrebných na ďalšie stavby, ktoré však nateraz nie sú finančne kryté.

"Je nevyhnutné čo najrýchlejšie a s najvyššou investičnou prioritou modernizovať trate zaradené do paneurópskych koridorov číslo 4, 5 a 6, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T," uvádza sa v materiáli, ktorým by sa mala vláda zaoberať na niektorom z budúcich zasadnutí. Po technickej stránke je hlavným nedostatkom železničnej infraštruktúry nízka úroveň traťových rýchlostí. Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných a vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave. Materiál analyzuje súčasný stav infraštruktúry, doterajší stav realizácie projektov, ako aj potrebu ich realizácie a financovania s výhľadom do roku 2013 v súlade s operačným programom Doprava.

Plánovaná modernizácia 15 úsekov železničných tratí na Slovensku v programovom období 2007 až 2013 by mala stáť okolo 66 mld. Sk. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú navyše v tomto sedemročnom období vybudovať štyri verejné kontajnerové prekladiská v lokalitách Košice-Bočiar, Budča, Žilina-Teplička a Bratislava s celkovými nákladmi približne 5 mld. Sk. Financovanie týchto investícií by malo byť hradené z Kohézneho fondu Európskej únie a spolufinancované zo štátneho rozpočtu v pomere 85 % ku 15 %. S realizáciou stavieb ŽSR počítajú v rokoch 2008 až 2015. Začiatok stavieb je podmienený schválením operačného programu Doprava Európskou komisiou (EK). ŽSR v súčasnosti pripravujú prvé tri žiadosti na modernizáciu infraštruktúry z plánovaných 15 úsekov. Prípravu žiadostí vrátane posudku nezávislého konzultanta plánujú ukončiť v septembri a októbri tohto roku. EK by mohla schváliť tieto žiadosti v decembri tohto a januári budúceho roku.

Trať Žilina - Krásno nad Kysucou má byť modernizovaná za 4,785 mld. Sk v rokoch 2008 až 2010 s dočerpaním posledných 188 mil. Sk ešte v roku 2011. ŽSR predpokladajú vyhlásenie verejného obstarávania na dodávateľa stavebných prác a stavebný dozor v januári 2008. O ďalšie tri mesiace by mali byť podpísané zmluvy a začať sa realizácia stavby. Náklady na stavebný dozor by mali predstavovať zhruba 3 % z hodnoty stavebných prác - 144 mil. Sk. Modernizácia úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce na trati do Púchova by mala stáť 6,582 mld. Sk a realizovať sa má v rokoch 2008 až 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené v januári budúceho roku a s realizáciou stavby sa má začať v apríli 2008. Náklady konzultanta stavebného dozoru majú predstavovať asi 1,5 % z ceny stavebných prác - 99 mil. Sk.

Zriaďovaciu stanicu v Žiline-Tepličke plánujú ŽSR modernizovať za 4,378 mld. Sk takisto s dokončením v roku 2011. Obstarávanie na dodávateľa stavebných prác a konzultanta stavebného dozoru má byť vyhlásené vo februári 2008 so začiatkom stavby v máji budúceho roku. Náklady konzultanta stavebného dozoru by mali byť 1,5 % z investície v objeme 66 mil. Sk. ŽSR počítajú neskôr napríklad aj s investíciou priameho napojenia bratislavského letiska na železničnú sieť na trati Bratislava-Predmestie - Bratislava-Petržalka za 14,2 mld. Sk v rokoch 2010 až 2015. Modernizácia úsekov Zlatovce - Trenčianska Teplá a Beluša - Púchov s termínom realizácie po roku 2009 by mala stáť spolu 8,868 mld. Sk. Úsek Púchov - Považská Teplá má byť obnovený tiež po roku 2009 za 8,050 mld. Sk a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša za 6,113 mld. Sk s realizáciou v rokoch 2009 až 2012.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Reklama na Prima Variant Mesiac od Orange porušila kódex
<< predchádzajúci článok
Sporitelia mali k piatku vo fondoch DSS vyše 41,9 mld.Sk