Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

08. júna 2006

Najviac peňazí z EÚ má ísť na železnice, menej na diaľnice



Celková alokácia z eurofondov v rokoch 2007 až 2013 pre operačný program Doprava (OPD) by mala predstavovať 3,437 mld. eur.



Zdieľať
 Ako ďalej vyplýva z návrhu OPD, ktorý rezort dopravy predložil do pripomienkového konania, z prostriedkov Kohézneho fondu by na dopravné projekty malo smerovať 2,548 mld. eur a z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj 889 mil. eur. Spolu s národným financovaním by sa súhrnná alokácia mala dostať na 4,246 mld. eur. Najviac prostriedkov, až 1,581 mld. eur, by z tejto čiastky malo smerovať na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry, pričom zdroje z únie by z toho mali tvoriť 85 %. Na modernizáciu a rozvoj infraštruktúry cestnej dopravy by malo smerovať celkovo 1,226 mld. eur, na modernizáciu a rozvoj cestnej dopravy by malo ísť 1,059 mld. eur. Modernizácia a rozvoj infraštruktúry intermodálnej prepravy by sa mala podporiť čiastkou 129,4 mil. eur, na rozvoj verejnej železničnej osobnej dopravy by malo ísť 190 mil. eur a suma necelých 61 mil. eur by sa mala využiť na technickú pomoc.

Predpokladané hodnoty prostriedkov sú však v porovnaní s hodnotou projektov v indikatívnom zásobníku nízke. "Požiadavky na obdobie rokov 2007 až 2013 trojnásobne prevyšujú alokácie v rámci Kohézneho fondu a jeden a polnásobne v rámci Európskeho fondu regionálneho rozvoja," konštatuje rezort v materiáli. V rámci priority železničnej infraštruktúry je v zásobníku 22 projektov s celkovými nákladmi vyše 2,24 mld. eur. V rámci priority cestnej infraštruktúry je celkovo 25 projektov s celkovými nákladmi prevyšujúcimi 3,78 mld. eur, pričom ale 2,32 mld. eur z toho sa viaže na 10 diaľničných projektov.

Medzi diaľničnými projektmi figurujú úseky diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer, Prešov západ - Prešov juh, Hubová - Ivachnová a Turany - Hubová. Na diaľnici D3 ide o úseky Hričovské Podhradie - Žilina Strážov, Žilina Strážov - Žilina Brodno, Svrčinovec - Skalité, Čadca Bukov - Svrčinovec, Kysucké Nové Mesto - Oščadnica a Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto. Medzi ostatnými projektmi sú napríklad úseky rýchlostných ciest R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, R2 Ožďany - Zacharovce, Pstruša - Kriváň, Bátka - Figa, R4 Milhosť - Košice či R7 Dunajská Streda - Trstice.

Železničná infraštruktúra by sa mala zamerať predovšetkým na modernizáciu ďalších častí slovenskej vetvy V. železničného eurokoridoru. Medzi projektmi však figuruje aj železničné prepojenie koridorov Európskej únie s priamym napojením letiska na železničnú sieť.

(1 EUR = 37,726 SKK)

FOTO:SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
MZV rozdelilo štyri milióny na humanitárnu pomoc Indonézii
<< predchádzajúci článok
Sideria a Dôvera zvažujú trestné oznámenie

Najviac peňazí z EÚ má ísť na železnice, menej na diaľnice - diskusné fórum čitateľov

Dialnice su luxusom9.6. 11:55:58