24. novembra 2005

RECENZIE : Moja veľká indická svadba

Bride & Prejudice V. Británia, USA, 2004
Réžia: Gurinder Chadha, scenár: Gurinder Chadha a Paul Mayeda Berges podľa románu Jane Austin Pýcha a predsudok, kamera: Santosh Sivan, hudba: Anu Malik, Craig Pruess, hrajú: Aishwarya Rai, Martin Henderson, Daniel Gillies, Naveen Andrews, Nitin Chandra Ganatra

Čím sa dá jednoduchá heterosexuálna romanca s miernymi (no nie neprekonateľnými) počiatočnými prekážkami urobiť trochu zaujímavejšou? Režisérka komédie Blafuj ako Beckham Gurinder Chadha na to prišla: treba ju napasovať na indické reálie, do hlavnej úlohy obsadiť amerického fešáka a indickú miss, šmrncnúť to trochou hollywoodskych výrazových prostriedkov a komédia Moja veľká indická svadba je na svete. Otázkou však zostáva, prečo na to potrebovala Jane Austin?
Komédia, ktorej sa u nás dostalo vypočítavého distribučného názvu odkazujúceho na úspešné dielko v gréckej verzii spred niekoľkých rokov, je jednoduchá a priamočiara. Na rozdiel od citového života druhej zo štyroch dcér pána a pani Bakshi, Lality. Svojej matke, ktorá jej s dobrým úmyslom v duchu tradícií vyhľadáva vhodných ženíchov, sa prieči a zdôvodňuje to túžbou po manželstve z lásky, nie pre peniaze. Emancipovaná a hrdá kráska jedného dňa stretne neohrabaného, arogantného, ale bohatého a príťažlivého hotelového magnáta, ktorý síce opovrhuje všetkým indickým počnúc tradíciami a končiac jedlom, napodiv mu však neprekážajú indické ženy. Ste zvedaví, ako sa to skončí? Presne ako v rozprávke. Vrátane výletu helikoptérou a  speváckych a tanečných vsuviek gospelového zboru a tlieskajúceho kvarteta surfistov na pláži pri západe slnka. Kto nevidel, nepochopí. Na to, aby ste si film Moja veľká indická svadba patrične vychutnali, by ste mali mať v obľube tradičné niekoľkohodinové indické muzikálové eposy plné romantiky, dobrodružstva, vášne, pestrofarebných kostýmov, pri ktorých ide viac o to, aby ste si mohli s účinkujúcimi zaspievať či zatriasť v sárí zahalenými končatinami, ako o hlboký intelektuálny zážitok. Alebo aj nie. V tom prípade však budete Moju veľkú indickú svadbu považovať len za bláznivý film s etnickými motívmi a s množstvom nadmieru fyzicky disponovaných postáv.