Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport    F1

07. júla 2011

Red Bull si ide po víťazstvo aj do bašty McLarenu



Majstrovstvá sveta formuly 1 sa v sezóne 2011 blížia k svojej polovici a zdá sa, že sú opäť späť "schumacherovské" časy, keď o majstrovi sveta bolo rozhodnuté už po dvoch ...



Zdieľať
londyn mclaren Foto: SITA/APSILVERSTONE 7. júla (WEBNOVINY) - Majstrovstvá sveta formuly 1 sa v sezóne 2011 blížia k svojej polovici a zdá sa, že sú opäť späť "schumacherovské" časy, keď o majstrovi sveta bolo rozhodnuté už po dvoch tretinách seriálu.


Môže za to opäť Nemec, 24-ročný obhajca minuloročného titulu Sebastian Vettel, ktorý na svojom Red Bulle úplne dominuje aktuálnej sezóne. Jeho bilancia v ôsmich doterajších veľkých cenách je šesť víťazstiev a dve druhé miesta.

Jeho dominancia v kvalifikácii je ešte výraznejšia - sedem triumfov, jedno druhé miesto. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa práve v Silverstone mala situácia zmeniť. Rakúsky tím sa tu cíti ako doma. Pred rokom vyhral Mark Webber, dva roky dozadu sa tešil Vettel, ktorý tu triumfoval v oboch posledných kvalifikáciách. S týmito faktami sa bude snažiť vyrovnať najmä McLaren.

Tento tím je tu doma a navyše má za volantmi dvojicu britských jazdcov - Jensona Buttona, aktuálne druhého muža poradia MS s obrovskou stratou 77 bodov na Vettela, a Lewisa Hamiltona, ktorý zažil, aké je to vyhrať domácu VC v roku 2008. Práve obaja Briti dokázali ako jediní v tomto roku zdolať Vettela - Hamilton v Číne, Button v Kanade. Bez šance nie je ani Fernando Alonso na Ferrari, ktorý sa v Silverstone tešil z víťazstva v roku 2006 ešte na Renaulte a jeho dobrú formu dokumentujú dve druhé miesta v posledných troch pretekoch, no na Vettela už stráca 99 bodov.



Pred rokom sa vo Veľkej Británii rozhodlo na štarte. Webber výborne zareagoval a z druhého miesta na štartovom rošte predbehol ešte pred prvou zákrutou tímového kolegu Vettela a až do cieľa vedúcu pozíciu neopustil. V tomto roku sú však pre Webbera štarty nočnou morou a tak len ťažko niekto zmení už v tomto roku poriadne ošúchaný scenár, v ktorom Vettel vyhrá kvalifikáciu a bude sa tešiť aj po pretekoch. Nič na tom zrejme nezmení ani zákaz používania výfukových difúzorov, ktorým sa pripisovala dominancia Red Bullov v kvalifikáciách.

"Mám rád okruh v Silverstone nielen preto, že naša továreň v Milton Keynes je len 30 km od neho. Sú tú výborní diváci. Fandia svojim, no pretekom rozumejú a dokážu oceniť aj výborné výkony iných pilotov. Tento rok posunuli štartovú a cieľovú čiaru, uvidíme, čo to urobí. Na trati sú extrémne kombinácie zákrut, ktoré majú jazdci veľmi radi. Zákruty Copse, Maggots, Becketts a Chapel sú štyrmi najlepšími v F1," zamyslel sa nad nadchádzajúcimi pretekmi líder MS Sebastian Vettel.

"Mojim najlepším umiestnením tu bolo doteraz dvakrát štvrté miesto, z čoho nie som nadšený. Preto sa veľmi teším na nedeľňajšie preteky. Už pred rokom sme jazdili na novej trati. No až teraz to bude tak, ako to má byť. S novou štartovou a cieľovou čiarou, upravenou prvou zákrutou, novou pit lane a celým komplexom boxov. Tie nové budovy sú fantastické a myslím si, že zaradili Silverstone medzi najlepšie okruhy na svete. Samozrejme, opäť budeme svedkami, že britskí fanúšikovia sú najvášnivejší, najrozhľadenejší a najlojálnejší na svete. Bolo by pre mňa všetkým, keby sa mi doma podarilo zvíťaziť. Môj sen by sa stal skutočnosťou," poznamenal druhý muž priebežného poradia MS Jenson Button.



Výrobca pneumatík Pirelli rozhodol, že v Silverstone budú mať tímy k dispozícii tvrdé a mäkké zmesi. "Je to jeden z tvrdých okruhov, povrch je tam veľmi agresívny. Je tam nový asfaltový koberec, to je neznámy faktor. Pre nás ako výrobcu pneumatík je to jeden z najzložitejších okruhov. V Anglicku hrá významnú úlohu aj počasie. Rozhodli sme sa napokon dodať tvrdú a mäkkú zmes, ktorá je použiteľná aj v chladnejších podmienkach," zdôvodnil výber pneumatík športový riaditeľ Pirelli Paul Hembery. Ten očakáva, že tímy v Silverstone pôjdu na tri zastávky v boxoch, niektoré by mohli zvoliť aj stratégiu so štyrmi výmenami pneumatík.

Úvahy o počasí potvrdili aj meteorológovia, podľa ktorých by malo byť počas pretekárskeho víkendu nad okruhom jasno, či polojasno s teplotami okolo 20°C. Po dvoch veľkých cenách, kedy jazdci mohli využiť pri predbiehaniach systém pohyblivého zadného krídla až na dvoch rovinkách, sa na VC Veľkej Británie opäť vrátia len k jedinej rovinke nazývanej Wellington.

Trojici technických komisárov bude prvýkrát vypomáhať z pozície bývalého jazdca domáci matador Nigel Mansell. Svoj debut vo formule 1 zažije 22-ročný testovací jazdec Red Bullu Austrálčan Daniel Ricciardo, ktorý v monoposte najslabšieho tímu HRT nahradí nevýrazného Inda Naraina Karthikeyana. Štart pretekov pred vypredaným 120-tisícovým hľadiskom bude tradične o 14.00 h SELČ.

Veľká cena Veľkej Británie:
Dejisko: Okruh Silverstone
Dĺžka jedného kola: 5,891 km
Dĺžka pretekov: 306,227 km (52 kôl)
Divácka kapacita: 120 000
Posledný víťaz: Mark Webber (Aus.) Red Bull - 2010
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 1:30,874 min - Fernado Alonso (Šp.) Ferrari (2010)
Najviac víťazstiev - jazdec: 5 - Jim Clark a Alain Prost
Najviac víťazstiev - tím: 14 - Ferrari a McLaren


História:

VC Veľkej Británie patrí spolu s VC Talianska k najstarším automobilovým pretekom. Jej história siaha do roku 1926, kedy sa na autodróme v Brooklands išla po prvýkrát. Nový impulz pre britské preteky prišiel v roku 1947, kedy sa uskutočnila VC na okruhu v Silverstone na mieste bývalej základne Kráľovských leteckých síl (RAF) pre bombardéry, ktorá slúžila od roku 1943 pre armádne účely počas 2. svetovej vojny. Miestny motoristickí nadšenci dokonale využili dvojicu z jej troch dráh pretínajúcich sa v trojuholníku na atraktívnu trať s dlhými rýchlymi rovinkami.

Od roku 1955 sa Silverstone striedal pri organizovaní pretekov F1 s okruhom v Aintree (5 VC), od roku 1963 s okruhom v Brands Hatch (12 VC). Od roku 1987 sa jazdí už len na okruhu v Silverstone a podľa zmluvy s Berniem Ecclestoneom to tak bude až do roku 2026. "Domov britského motoristického športu", ako je okruh v Silverstone tiež prezývaný, prešiel počas rokov spolu desiatimi úpravami.

Najvýznamnejšími boli dve: v roku 1991 a vlani. Posledná úprava predĺžila trať viac ako 700 metrov vďaka vypusteniu divácky populárnej sekcie Bridge. Od tejto sezóny pribudli na okruhu nová boxová ulička, budovy boxov, garáží a ich zázemia.




Kuriozity:

VC Veľkej Británie je jedinou veľkou cenou, ktorá od začiatku novodobej histórie F1 v roku 1950 nikdy nechýbala v kalendári MS. Práve VC Veľkej Británie bola prvou VC, ktorou sa začala 13. mája 1950 písať oficiálna história F1.
VC Veľkej Británie v roku 1999 zostane navždy nočnou morou Michaela Schumachera.

Ten sa po štarte z druhého miesta prepadol na štvrtú pozíciu. V prvom kole ho pred seba púšťal na konci dlhej rovinky jeho tímový kolega Eddie Irvine. Schumacher však do zákruty Stowe nazatočil, pokračoval priamo a v rýchlosti 250 km/h narazil do bariéry z pneumatík a utrpel dvojnásobnú zlomeninu pravej nohy. Porucha zadných bŕzd na jeho Ferrari ho možno stála ďalší titul majstra sveta, ktorý v roku 1999 získal Mika Häkkinen na McLarene.



Silverstone je známy problémami s dopravou, ktoré sa podarilo znížiť až v roku 2000, keď konečne postavili k okruhu diaľničné pripojenie. Vtedy však nastali iné problémy. Práve v roku 2000 presunuli termín VC Veľkej Británie na daždivý apríl, takže diváci a ich motorové vozidlá zostávali uviaznutí v bahne. Majetnejší návštevníci preto využívajú na dopravu vrtuľníky a helioport v areáli jej počas pretekov F1 najvyťaženejším na britských ostrovoch.

VC Veľkej Británie na okruhu v Silverstone už takmer odzvonilo. Počas uplynulej dekády sa Klub britských pretekárov, ktorý organizuje túto VC dostal viackrát do konfliktu s Berniem Ecclestoneom ohľadom výšky poplatkov za jej usporiadanie. Krízu v roku 2005 sa podarilo zažehnať predĺžením zmluvy do roku 2009. V roku 2008 oznámil B. Ecclestone, že VC Veľkej Británie bude organizovať autodróm v Donnigtone.

Tam sa však nenašli peniaze na rekonštrukciu. Ecclestone bol tak nútený začiatkom roku 2010 rokovať opäť s Klubom britských pretekárov a uzavrieť zmluvu na preteky MS F1 v Silverstone na 17 rokov. Podmienkou bola výstavba novej pit lane.

Prehľad posledných víťazov VC Veľkej Británie:
2010 Mark Webber (Aus.) Red Bull
2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
2000 David Coulthard (V. Brit.) McLaren-Mercedes

Poradie MS (po 8 z 19 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 186 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 109, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 109, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 97, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 87, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 42, 7. Nico Rosberg (Mercedes) 32, 8. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 31, 9. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 30, 10. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 26, 11. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 25, 12. Adrian Sutil (Nem.) Force India 10, 13. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 8, 14. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 8, 15. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 4, 16. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 2, 17. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India 2

Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 295, 2. McLaren 206, 3. Ferrari 129, 4. Renault 61, 5. Mercedes 58, 6. Sauber 27, 7. Toro Rosso 16, 8. Force India 12, 9. Williams 4.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V centre Košíc otvorili plážové ihrisko
<< predchádzajúci článok
Pri páde strechy na štadióne v Holandsku jeden mŕtvy