![]()  | 
        
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
| 
              Utorok  4.11.2025 
         | 
        Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky | 
| 
              Meniny má Karol 
         | 
        Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino | 
| 
              | 
        
             | 
        
              | 
        
                 | 
        
             | 
    
| 
			 | 
31. mája 2018
SLOVENČINA: Ako skloňujeme mail?
Veľmi časté chyby nachádzame práve v používaní slovíčka mail, e-mail, v jeho chybnom skloňovaní. Pravidlá slovenského pravopisu aj Krátky slovník ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Radovan Stoklasa
			Mail – cudzie slovo, neživotné, mužského rodu a zakončené na spoluhlásku l – skloňujeme podľa vzoru dub. V jednotlivých pádoch vyzerá nasledovne.
V jednotnom čísle ho skloňujeme:
			
nominatív (čo?) – mail
			
genitív (z čoho?) – mailu
			
datív (čomu?) – mailu
			
akuzatív (čo vidím?) – mail
			
lokál (o čom?) – maile
			
inštrumentál (s čím?) – mailom
			nominatív (čo?) – mail
genitív (z čoho?) – mailu
datív (čomu?) – mailu
akuzatív (čo vidím?) – mail
lokál (o čom?) – maile
inštrumentál (s čím?) – mailom
V singulári je problematickým najmä lokál, neraz nachádzame jeho nesprávne používanie v tvare maili či maily – oba tvary sú v lokáli (o čom?) nesprávne.
V množnom čísle sú tvary podstatného mena mail:
			
nominatív (čo?) – maily
			
genitív (z čoho?) – mailov
			
datív (čomu?) – mailom
			
akuzatív (čo vidím?) – maily
			
lokál (o čom?) – mailoch
			
inštrumentál (s čím?) – mailmi
			nominatív (čo?) – maily
genitív (z čoho?) – mailov
datív (čomu?) – mailom
akuzatív (čo vidím?) – maily
lokál (o čom?) – mailoch
inštrumentál (s čím?) – mailmi
V rámci plurálu je neraz chybne použitý inštrumentál (s čím?) v tvare mailami.
V praxi môžeme substantívum mail, email použiť napríklad takto: Poslal jej aj email, v ktorom hovorí, že sa mu mal Lučavský vyhrážať. Pokyny vám pošlem v nasledujúcom maile. Ponuky tovarov, služieb, reklamy s dôveryhodným i pochybným obsahom obsahujú maily, označené ako nevyžiadaná pošta alebo tzv. spam. Prostredníctvom SMS a emailov poslala Sociálna poisťovňa celkovo 9310 upozornení. Problém je len s niekoľkými emailmi.
Súvisiace články:
