Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport

21. mája 2008

Víťaz Ligy majstrov UEFA získa 108 miliónov eur



Celkový ekonomický dopad finálového stretnutia prekoná čiastku 267 mil. eur; Moskva získa finančný prospech vo výške 45 mil. eur



Zdieľať
Dvaja giganti európskeho futbalu sa dnes večer stretnú na moskovskom štadióne v Lužnikách vo finále prestížnej Ligy majstrov. Podľa rozsiahlej ekonomickej štúdie zadanej spoločnosťou MasterCard, oficiálneho sponzora Ligy majstrov UEFA od roku 1994, prinesie tento zápas víťaznému tímu viac než 108 mil. eur.

V historicky prvom finále dvoch anglických tímov sa stretnú dva súčasné najsilnejšie futbalové tímy starého kontinentu: FC Manchester United a FC Chelsea. Či už vyhrá Manchester United alebo Chelsea, z tohto ostro sledovaného stretnutia vyjdú oba tímy značne ekonomicky posílnení. Víťazstvo, ale i samotná účasť vo finále sa nepochybne pozitívne odrazia vo zvýšení hodnoty oboch klubov. Ďalšie peniaze pritečú v podobe odmeny pre víťazný tím alebo vďaka vylepšeným sponzorským zmluvám, vysielacím právam a taktiež následného nárastu predaja sezónnych vstupeniek. Celková hodnota prekročí podľa štúdie MasterCard čiastku 108 mil. eur. Zúfať si nemusí ani tím porazených, ktorý si prijde minimálne k 38 mil. eurám.

Štúdia MasterCard, ktorú vypracoval jeden z najuznávanejších odborníkov na športový biznis na svete, profesor Simon Chadwick z Centra medzinárodného športového podnikania (Centre of the International Business of Sport) pri Univerzite v Coventry, uvádza, že už v priebehu seriálu Ligy majstrov 2007/2008 si tak Manchester United, ako aj Chelsea, zarobili viac než 38 mil. eur. Celkový prínos z pôsobenia v tomto ročníku Ligy majstrov totiž prinesie víťaznému mužstvu viac než 146 mil. eur.
 
Tieto čísla značne prevyšujú ekonomické dopady finále Ligy majstrov v Aténach z roku 2007, kedy podľa prieskumu MasterCard mohli víťazstvom kluby AC Milan alebo FC Liverpool získať čiastku 100 mil. eur; túto čiastku si nakoniec na účet pripísali „Rossoneri“ vďaka víťazstvu 2 : 1.
 
 „Finále Ligy majstrov UEFA 2008 je nielen najvyššou métou z hľadiska európskeho klubového futbalu, ale rovnako aj z hľadiska ekonomických prínosov. Jeho celkový efekt  pre všetky subjekty by mohol presiahnuť sumu 267 mil. eur. Tým sa finále výrazne odlišuje od kvalifikačných, skupinových i vyradzovacích kôl turnaja a zaraďuje sa tak na rovnakú úroveň s ďalšími špičkovými jednorazovými športovými akciami, medzi ktoré patrí napr. finále ligy amerického futbalu NFL Superbowl,“ okomentoval výsledky štúdie profesor Simon Chadwick.
 
 
MOSKVA NA FINÁLE ZAROBÍ
Profesor Chadwick zdôrazňuje, že kluby zďaleka nebudú jedinými subjektmi, ktorým akcia prinesie úžitok. Pre Moskvu bude finálový zápas znamenať ekonomický prínos vo výške presahujúcej 44,5 mil. eur. Táto čiastka vynikne pri porovnaní s finálovým stretnutím usporiadaným v Aténach v minulom roku, kedy grécka metropola zarobila na finálovom stretnutí „len“ 26 mil. eur.
 
Chadwick predpokladá, že Moskva bude krátkodobo profitovať najmä z výdajov futbalových fanúšikov v baroch, kluboch, obchodoch, hoteloch, stávkových kanceláriách a na samotnom štadióne v Lužnikách. Moskva bude ovšem z akcie ekonomicky ťažiť i v dlhodobejšom horizonte, a to hlavne vďaka zvýšenému turistickému ruchu, nárastu sponzorských výdajov, ale taktiež vďaka posilneniu prestíže mesta, plynúcej z usporiadania takto nákladnej a zložitej akcie.
 
VÝHODY POCÍTIA I MANCHESTER ALEBO LONDÝN
Štúdia MasterCard ďalej ukazuje, že z pozitívnych ekonomických efektov vo výške okolo 12,7 mil. eur sa bude tešiť i domovské mesto víťazného tímu. Výhra vo finále prinesie vyššie útraty fanúšikov v baroch, reštauráciách, obchodoch a stávkových kanceláriách už v dobe vlastného finálového zápasu. Dlhodobo potom prispeje k zlepšeniu imidžu a povesti mesta, čo sa odrazí v posilnení turistického ruchu.
 
„Finále Ligy majstrov UEFA bude nezabudnuteľnou športovou udalosťou pre všetkých fanúšikov, najmä pre tých, ktorí ho prežijú v Moskve. Náš prieskum realizovaný profesorom Chadwickom ukazuje, že šport môže mať silný ekonomický dopad nielen na zúčastnené tímy, ale taktiež na  mesto hosťujúce finálové stretnutie. Je nepochybné, že vášeň pre túto krásnu hru má značný význam pre zúčastnené lokálne a národné ekonomiky,“ uviedol Paul Meulendijk, riaditeľ MasterCard Europe pre sponzoring.
 
PRVÉ ČISTO BRITSKÉ FINÁLE
Profesor Chadwick upozorňuje, že najprestížnejšia európska futbalová klubová súťaž môže značne ťažiť z faktu, že v tomto finále sa po prvýkrát v histórii stretnú dva britské kluby. Aktuálne prieskumy ukazujú, že aktívny záujem o futbal má viac než polovica dospelých Britov (50,3 %) a návštevnosť stretnutia momentálne najkvalitnejšej európskej ligy Barclays Premier League patrí k najvyšším v Európe. Očakáva sa teda, že do Ruska sa vydá viac než 42 tisíc britských fanúšikov a ďalších viac než 20 miliónov ľudí bude zápas sledovať doma v Británii v televízii, na celom svete potom zhruba 100 miliónov.
 
„Spoločnosť MasterCard je oficiálnym sponzorom Majstrovstiev Európy UEFA vo futbale od roku 1992 a Ligy majstrov UEFA od roku 1994. V samom centre futbalového diania a obchodu sa teda pohybujeme niekoľko rokov. Počas celej tejto doby pomáhame fanúšikom zažívať chvíľky víťazstva s ich tímom tým, že im uľahčujeme platby za cesty na zápasy, spomienkové predmety, občerstvenie, vstupenky na štadióny, atď. Naším cieľom je, aby si fanúšikovia mohli užívať skvelé športové zážitky. Presne k tomu im môžu dopomôcť napríklad nové kartové programy alebo podpora platieb u viac než 25 miliónov obchodníkov prijímajúcich karty MasterCard,“ dodal P. Meulendijk.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
K zvládnutiu Annapurny chýbalo asi 1 300 m
<< predchádzajúci článok
Šťastný vyzval delegátov kongresu IIHF, aby nevolili Širokého