Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. augusta 2009

Záruka štátu na PPP by podľa Mikloša zmäkčila podmienky



Ak štát poskytne koncesionárovi záruku na úver pre výstavbu úsekov diaľnice D1 v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), bude to podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Mikloša ďalší ...



Zdieľať
BRATISLAVA 6. augusta (WEBNOVINY) - Ak štát poskytne koncesionárovi záruku na úver pre výstavbu úsekov diaľnice D1 v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), bude to podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Mikloša ďalší prípad zmäkčovania podmienok pre vybraných investorov. "Obávame sa, že existuje riziko, že takéto investície nesplnia kritériá požiadavky PPP projektov, aby nemuseli byť započítané do verejných výdavkov. PPP projekty musia spĺňať isté kritéria z hľadiska rozloženia rizika medzi štát a súkromných partnerov," informoval ďalej Mikloš na štvrtkovej tlačovej besede opozičnej strany.


Podľa Mikloša ide o jednoznačný príklad jednostranného zvyšovania rizika zo strany štátu a nie prvý. "Už zmena podmienok z hľadiska ceny peňazí, teda záruk, svedčí o tom, že to bude pre štát ešte nevýhodnejšie, ešte rizikovejšie a s možným rizikom okamžitého navýšenia deficitu verejných financií," dodal Mikloš. Podľa neho by bolo zaujímavé zistiť, či ministerstvo financií takýto krok prerokovalo s Eurostatom, pokiaľ ide o plnenie kritérií PPP projektov.

Ministerstvo financií SR už pripravilo novely príslušných zákonov, ktoré by mali umožniť poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky (EIB) koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1. "Je to jednoznačný príklad jednostranného zvyšovania rizika zo strany štátu a nie prvý. Už zmena podmienok z hľadiska ceny peňazí, teda záruk, svedčí o tom, že to bude pre štát ešte nevýhodnejšie, ešte rizikovejšie a s možným rizikom okamžitého navýšenia deficitu verejných financií," dodal Mikloš. Podľa neho by bolo zaujímavé zistiť, či ministerstvo takýto krok prerokovalo s Eurostatom, pokiaľ ide o plnenie kritérií PPP projektov. Mikloš pripomenul, že Vláda Mikuláša Dzurindu štátne záruky prestala dávať, pretože predtým viedli k obrovskému skrytému zadlžovaniu štátu. Počas vládnutia Vladimíra Mečiara to podľa Mikloša nadobudlo obrovské rozmery v desiatkach miliárd korún. "Úvery, za ktoré ručil štát, sa väčšinou nesplácali," dodal podpredseda SDKÚ-DS.

Predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda si myslí, že diaľnica D1 mala byť radšej postavená z eurofondov. "Keby sa Ficova vláda od začiatku chytila zdravého rozumu a bola zodpovedná, tak cesta je už vo výstavbe a stavia sa z európskych peňazí. Niekoľko desiatok miliárd korún, ktoré vyhodíme na túto investíciu zo štátnych zdrojov a budeme splácať dlhé roky, mohli byť oveľa efektívnejšie použité," dodal Dzurinda.

EIB poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice D1 v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur. "Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," uviedol rezort financií.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy. Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Rezort dopravy a vláda pôvodne plánovali ukončiť výstavbu chýbajúcich úsekov na D1 medzi Bratislavou a Košicami bez tunelových častí do roku 2010, spolu s tunelmi v rokoch 2012 a 2013.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rozlúštili celý genóm vírusu HIV
<< predchádzajúci článok
Banskobystrický ÚVZ vyšetrujú pre nevyšetrenie vzoriek