![]() |
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
|
Streda 5.11.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
|
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
|
|
|
|
|
|
|
|
15. januára 2019
Bez správneho použitia bezpečnostného pásu airbag stráca účinnosť
Bezpečnostné pásy v osobných automobiloch zachránili pri nehodách už množstvo ľudských životov. Dnes už myslí na povinnosť pripútať sa väčšina slovenských ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Ako ukázali výsledky analýz viac ako tisícky reálnych dopravných nehôd, ktoré robili experti tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti automobilky Škoda, bezpečnostné pásy sú najúčinnejšie do rýchlosti 50 km/h. Ich efekt sa odvíja od druhu zrážky. V prípade čelného nárazu je účinnosť pásu 43 %, v prípade bočného nárazu 39 %, pri strete zozadu 49 % a pri prevrátení vozidla až 77 %. Nejde len o samotný návyk pripútať sa pred každým rozbehnutím vozidla, ale aj o to, ako sa tento automatický a samozrejmý úkon vykoná.
"Pred samotnou jazdou je dôležité nastaviť si vhodnú výšku pásu, poriadne ho dotiahnuť a správne nastaviť opierku hlavy. Vzdialenosť sedadla od pedálov by mala byť taká, aby pri zošliapnutí pedálov ostali nohy pokrčené v kolenách. Výškové nastavenie sedadla sa musí upraviť tak, aby mal vodič dobrý výhľad a medzi hlavou a stropom by mala vždy ostať medzera, veľká minimálne ako zovretá päsť. Volant sa správne drží v polohe 'trištvrte na tri', a to s pokrčenými lakťami. Táto poloha poskytuje vodičovi najlepšie podmienky pre vyhýbacie manévre," radí vedúci tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti v Škoda Auto Jiří Haman.
Bezpečnostný pás je podľa neho potrebné nastaviť tak, aby neviedol cestujúcemu cez krk, ale cez rameno. Pás vedúci cez krk by mohol spôsobiť závažné rezné poranenie v mieste, kde vedú tepny. V spodnej časti musí pás viesť cez panvovú kosť, nie brucho. "Pás sa preto snažíme stiahnuť čo najnižšie. Po zapnutí by mal pás pevne priliehať k telu. Mnohým je to nepríjemné, ale v prípade nárazu uvoľnený pás nezachytí telo okamžite, a to bude pokračovať k čelnému sklu vysokou rýchlosťou oveľa dlhšiu dobu. Tým viac sa priblíži k vybuchujúcemu airbagu a to je nebezpečné," upozorňuje Haman.
Veľa ľudí si pás úmyselne povoľuje v oblasti pásu, ženy zase často pás držia rukou, aby ich netlačil do pŕs. V takom prípade pás zafunguje až so značným oneskorením, telo nezastaví a zvyšuje sa riziko zranenia nielen od airbagov, ale aj od samotného bezpečnostného pásu.
