Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

13. septembra 2005

Diaľnica do Žiliny sa nestihne



Diaľnica do Žiliny nebude kompletne hotová skôr ako v lete roku 2007. Už dnes je tak jasné, že sa nepodarí dodržať záväzok vlády spojiť hlavné mesto Bratislavu s novým závodom automobilky Kia do novembra budúceho roku.



Zdieľať
  V pondelok to priznal aj minister dopravy Pavol Prokopovič. Problémom zostáva úsek vedúci cez Považskú Bystricu. Ako uviedol Prokopovič, územné rozhodnutie potrebné na začatie stavby získali až s ročným oneskorením. Tá sa tak môže začať až od januára budúceho roka, pričom jej ukončenie sa očakáva v lete, prípadne až na jeseň 2007. Potrebné bude vyriešiť aj majetkové otázky spojené s pozemkami, aj keď problémom ako v lokalite pri Tepličke nad Váhom by malo zabrániť zjednodušenie procesu vyvlastnenia. Severná estakáda, ktorá má preklenúť mesto, však bude pravdepodobne odovzdaná len v polovičnom profile, „aj keď urobíme všetko pre to, aby sa to stihlo dokončiť v plnom profile“, uviedol minister. Kia však už v tom čase bude dávno vyrábať.
So skúšobnou prevádzkou sa totiž ráta už o rok, pričom automobily by mali začať opúšťať výrobné haly v decembri 2006. Aj keď sa očakáva, že smerom na Bratislavu by to malo znamenať nárast necelých tristo kamiónov denne, hovorca investora Dušan Dvořák upozorňuje na iný fakt, „a to na kamióny, ktoré pôjdu do Kie, keďže dodávateľov máme rozmiestnených v rôznych regiónoch Slovenska. To by som videl ako ešte väčší problém“.
Kia má právo na kompenzácie v prípade, že by nesplnením záväzku vlády utrpela straty. Všetko však bude závisieť od toho, aké náhradné varianty sa nakoniec podarí dohodnúť. Jedným z nich by mala byť doprava kamiónov po železnici, druhým vyriešenie kritického bodu - križovatky v Považskej Bystrici pomocou nadjazdu či osobitného pruhu pre Kiu. Konečný variant navrhnú odborníci, D. Dvořák však zatiaľ nevedel k týmto možnostiam zaujať stanovisko.
Celá trasa budovaná do Žiliny by mala stáť zhruba 21,5 miliardy korún. Následne sa bude pokračovať v budovaní diaľničného spojenia s východným Slovensko, do Košíc by sme sa mali po diaľnici dopraviť už v roku 2010. P. Prokopovič považuje tento termín za reálny, kritickým však môže byť získanie 70 miliárd korún zo súkromných zdrojov, s ktorými sa na tento úsek počíta. V štátnom rozpočte na budúci rok sa zatiaľ vyčlenilo na podporu výstavby diaľnic asi 18 miliárd Sk.
 

Sprivatizovať teraz alebo nikdy
Ak sa nestihne sprivatizovať nákladná železničná doprava do konca roka, nemuselo by sa to už podariť nikdy. Aspoň taký názor má minister dopravy Pavol Prokopovič. Aj preto sa rezort nechystá akceptovať prípadné zamietavé stanovisko parlamentu, ktoré sa snaží k predaju Cargo Slovakia presadiť strana Smer. Očakávaný výnos 15 až 20 mld Sk sa má použiť na oddlženie Železničnej spoločnosti Slovensko a Železníc Slovenskej republiky, a tým aj zlepšenie ich prístupu k úverom bez štátnych záruk. Rovnako do konca roka sa má stihnúť aj výber strategického investora do 66 percent akcií letísk v Bratislave a v Košiciach. Zoznam ôsmich záujemcov sa stenší na 5 až 6 subjektov, ktoré budú musieť predložiť záväzné ponuky. P. Prokopovič nechcel špekulovať o cene, tá však bude spolu s plánom rozvoja letísk najdôležitejším kritériom. 
Slavomír Šikuda


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Známky by už nemali chýbať
<< predchádzajúci článok
V skratke