Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

26. septembra 2009

DOSKY: Historicky po prvýkrát inscenáciou roka opera



Inscenáciou sezóny 2008/2009 je opera Orfeus a Eurydika, ktorú v Opere Slovenského národného divadla inscenačne spracoval poľský režisér svetového mena Mariusz Treliński. V doterajších 13 ročníkoch Dosiek toto ocenenie opera nikdy nezískala



Zdieľať
Veľké šťastie a radosť sprevádzalo historicky prvé udelenie ceny DOSKY za inscenáciu sezóny opere. Inscenáciou sezóny 2008/2009 sa totiž stala opera Orfeus a Eurydika, ktorú v Opere Slovenského národného divadla (SND) spracoval poľský režisér svetového mena Mariusz Treliński. V doterajších trinástich ročníkoch Dosiek toto ocenenie opera nikdy nezískala. Cenu si v piatok neskoro večer v Divadle Andreja Bagara v Nitre prevzali Pavol Remenár ako jeden z predstaviteľov Orfea a Helena Szabóová ako jedna z alternácií Eurydiky. Opera je podľa nich výnimočná tým, že ju všetci zatracovali, odpísali ako komorné dielo Glucka. Vraveli, že je stará a do novej budovy divadla, v novej réžii nebude dobrá, nebude mať divákov. No opak sa stal pravdou a opera má úspech, dokonca aj u mladých divákov.

Za kvalitou najnovšieho zinscenovania opery Christopha Willibalda Glucka Orfeus a Eurydika sú podľa Remenára a Szabóovej jednoznačne tvorcovia - Mariusz Treliński (réžia) a Boris Kudlička (scéna). Urobili obrovský kus práce, dokázali zaplniť hľadisko opery, povedal ďalej pre agentúru SITA Remenár. “Bola to fantastická práca,“ doplnila Szabóová. Treliński podľa Remenára pracoval na inscenácii päť rokov, na tristo percent a “vyšlo mu to fantasticky“ - dvestoročná opera sa hrá ako dnešný príbeh, je ako film - prináša stále niečo nové. Pritom zrod diela nebol jednoduchý a keby nebolo Silvie Hroncovej (bývalá generálna riaditeľka SND, pozn. redakcie) dielo by nevzniklo, zdôraznil operný spevák.

Inscenácia vznikla v koprodukcii s Varšavskou operou, podľa oboch predstaviteľov Orfea a Eurydiky je príkladom toho, ako môže medzinárodná spolupráca obohatiť domácu scénu. Preto by ich potešilo, ak by sa viac spolupracovalo aj so slovenskými opernými tvorcami a spevákmi účinkujúcimi v zahraničí, ktorí nám síce robia vo svete dobré meno, no doma ich veľa ľudí nepozná. “Slovensko nie je len tu doma, ale veľa umelcov je vo svete a treba ich pritiahnuť. Oni pritiahnu super tímy a môžeme robiť takéto koprodukcie a bude to fantastické,“ dodal Pavol Remenár. Orfeus a Eurydika triumfovala na 14. ročníku ocenení aj v kategórii najlepšia scénografia, kde si Dosky odniesol Boris Kudlička.

DOSKY, prestížne slovenské divadelné ocenenie, dostal aj režisér Roman Polák za réžiu inscenácie Anna Kareninová (Činohra SlND). Anna Kareninová zabodovala aj v kategórii najlepšie kostýmy sezóny, kde porota ocenila Petra Čaneckého. Dosky za najlepší ženský herecký výkon dostala Jana Oľhová za postavu Sary v hre Sergiho Belbela Mobil. V repertoári ju má Mestské divadlo Žilina. Najlepší mužský herecký výkon podal podľa odbornej poroty Jevgenij Libezňuk za postavu Lopachina v hre Antona Pavloviča Čechova Višňový sad, ktorú odohralo nitrianske Divadlo Andreja Bagara. V kategórii najlepšia scénická hudba porota ocenila Mariána Čekovského za hudbu k hre Medeia, ktorú uviedla Činohra štátneho divadla Košice. V kategórii objav sezóny si Dosky odniesli Kamil Žiška a Zuzana Palenčíková za koncept inscenácie A budeme si šepkať, ktorú vytvorili pre Slovenské komorné divadlo Martin.

(SITA)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Atraktívna stopárka
<< predchádzajúci článok
Radiohead nahrali podľa Gigwise najlepšie CD dekády