Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

04. decembra 2018

Érsek ocenil zachovanie kabotáže, nepresadil prespávanie v kabínach



Ilustračná snímka.



Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: TASR - Milan Kapusta
Brusel 4. decembra (TASR) - Slovensko je spokojné s dohodou o kabotáži, ale nepodarilo sa mu presadiť možnosť prespávania kamionistov v kabínach svojich vozidiel. Uviedol to minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) po skončení pondelňajšieho zasadnutia Rady EÚ pre dopravu v Bruseli.


Rada ministrov prijala pozíciu (všeobecný prístup) ku kľúčovej reforme sektora cestnej dopravy, ktorá má za cieľ dosiahnuť lepšie pracovné podmienky vodičov, ustanoviť osobitné pravidlá pre vysielanie vodičov v medzinárodnej doprave a prístup na trh v oblasti nákladnej dopravy. Cieľom reformy, ktorú navrhla Európska komisia v júni 2017, je zabezpečiť rovnováhu medzi primeranými pracovnými podmienkami pre vodičov a slobodou poskytovania cezhraničných služieb pre prevádzkovateľov. Reforma má za cieľ spriehľadniť sektor prepravy tovarov a ukončiť rozdielne vnútroštátne interpretácie pravidiel.



Jedným z kľúčových prvkov na zlepšenie presadzovania práva je spoľahlivý spôsob registrácie, kedy a kde vozidlo prekročilo hranicu, a lokalizovať činnosti nakladania a vykladania. Druhá verzia inteligentného tachografu to urobí automaticky. Všetky vozidlá vykonávajúce medzinárodnú dopravu by museli byť vybavené týmto zariadením do konca roka 2024.

Pokiaľ ide o kabotáž (operácie dopravných spoločností vykonávané na vnútroštátnom trhu mimo ich vlastnej krajiny), Rada EÚ zachovala súčasné pravidlo, ktoré umožňuje maximálne tri operácie za 7 dní.

Minister Érsek to považuje za dobrú správu pre slovenských kamionistov, lebo podľa jeho slov kamionista, ktorý odišiel z Bratislavy do Francúzska, stihne ešte pred návratom domov aj dvakrát naložiť a vyložiť tovar. "Dosiahli sme to, čo chceli naši kamionisti - že nebudú vylúčení z podnikania v iných členských štátoch. To je pre nás podstatná vec," opísal situáciu.

"Ale nepodarilo sa dosiahnuť, aby kamionisti mohli prespávať v kabíne. O tom ešte budú ďalšie rokovania. Treba zosúladiť názory, zatiaľ nie je kompromis v tejto otázke," skonštatoval Érsek.

Podľa dokumentu Rady EÚ dopravca by mal organizovať pracovné plány vodičov takým spôsobom, aby sa mohli vrátiť domov aspoň raz za štyri týždne - alebo ak sa vodič rozhodne vziať dva týždne odpočinok po troch týždňoch na ceste. A aby sa zabezpečili primerané pracovné podmienky pre vodičov, pravidelný týždenný odpočinok sa musí stráviť mimo kabíny.

Navrhnutá reforma objasňuje, ako môžu profesionálni vodiči využívať zásadu rovnakej odmeny za rovnakú prácu na tom istom mieste. Všeobecným pravidlom by bolo, že ak je operácia organizovaná takým spôsobom, že súvislosť medzi prácou vodiča a krajinou usadenia zostáva neporušená, vodič by mal byť vylúčený z pravidiel účtovania. To znamená, že dvojstranné dopravné operácie sú výslovne vylúčené. Na ceste do cieľovej krajiny a na spiatočnej ceste je povolená jedna ďalšia činnosť nakládky alebo vykládky v oboch smeroch bez toho, aby spadala pod režim vyslania, alebo žiadna na ceste von a až dve pri návrate. Tranzit je tiež vylúčený. Pre všetky ostatné druhy operácií vrátane kabotáže by sa úplný režim účtovania uplatňoval od prvého dňa operácie.

"Nie som celkom stotožnený s formuláciou, ktorá vyšla z Rady, a predpokladám, že ešte budú nejaké zmeny. Som však rád, že sme vybojovali aspoň niektoré priority pre našich kamionistov," uviedol Érsek.

Pozície, na ktorých sa v pondelok dohodli ministri dopravy EÚ, vytvorili mandát pre rokovania s Európskym parlamentom s cieľom dosiahnuť dohodu o konečných textoch reformy zo sektora cestnej dopravy.

(spravodajca TASR Jaromír Novak)





Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Poslankyňa Kiššová navrhuje posunutie účinnosti systému e-Kasa o rok
<< predchádzajúci článok
Školenia k elektronickej komunikácii pokračujú