Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

19. júla 2011

Murdochovci vypovedali v britskom parlamente



Mediálny magnát Rupert Murdoch, jeho syn James a bývalá generálna riaditeľka spoločnosti News International Rebeka Brooksová v utorok predstúpili pred britský parlamentný výbor v súvislosti so ...



Zdieľať
james rupert murdoch LONDÝN 19. apríla (WEBNOVINY) - Mediálny magnát Rupert Murdoch, jeho syn James a bývalá generálna riaditeľka spoločnosti News International Rebeka Brooksová v utorok predstúpili pred britský parlamentný výbor v súvislosti so škandálom ohľadne odpočúvania telefónov s možným dosahom až na najvyššie miesta. Samotný premiér David Cameron, ktorý skrátil návštevu Afriky, pripustil, že krajina čelí "veľkému problému." Trojica vypovedala o škandále, ktorý viedol k zániku zdiskreditovaného bulvárneho týždenníka News of the World.


Murdochovci pôvodne pred parlamentným výborom odmietli vystúpiť, ten si ich však oficálne predvolal. Líder opozičnej Labouristickej strany Ed Miliband vyzval trojicu, aby sa verejne ospravedlnila. „To, čo verejnosť chce vedieť je, či Rupert a James Murdochovci ako aj Rebeka Brooksová niečo vedeli o tom, čo sa dialo, a či sú ochotní ospravedlniť sa a povedať, že podviedli britský ľud,“ uviedol.

Tragickou súvislosťou prípadu je smrť redaktora New of the World, ktorého našli v pondelok mŕtveho v jeho londýnskom byte. Sean Hoare pre americké média ešte minulý rok potvrdil, že o praktikách získavania informácií odpočúvaním telefónov v News of the World vedel aj jeho niekdajší kolega Andy Coulson, ktorý sa neskôr stal mediálnym poradcom súčasného britského premiéra Davida Camerona.

"Je to veľký problém, sme však veľká krajina," povedal Cameron v pondelok po stretnutí s nigérijským prezidentom Goodluckom Jonathanom v Lagose. "Pustíme sa do jeho riešenia," dodal. Britský premiér v stredu vystúpi na mimoriadnej schôdzi britského parlamentu.

Auto s Rupertom Murdochom po príchode do parlamentu obkľúčili novinári a desiatky ľudí sa snažili dostať na zasadnutie výboru pre kultúru. Poslanci si predvolali aj odchádzajúceho šéfa Scotland Yardu Paula Stephensona.

.
Chronológia udalostí, ktoré viedli k vyšetrovaniu odpočúvacieho škandálu.

2006
8. augusta
Polícia zatkla novinára z News of the World Clivea Goodmana a súkromného detektíva Glenna Mulcaira z podozrenia na odpočúvanie kráľovskej rodiny.

2007
26. januára
Reportér Clive Goodman bol odsúdený na štyri mesiace a detektív Mulcaire dostal šesť mesiacov za „nabúranie sa“ do mobilných telefónov kráľovských poradcov.

18. mája
Tlačová správa Komisie pre sťažnosti konštatuje, že nie sú dôkazy o tom, aby Mulcaire a Goodman museli vedieť o „nabúraní sa“ do kráľovských telefónov.

31. mája
Britský politik David Cameron si najal šéfredaktora z News of the World Andyho Coulsona ako svojho mediálneho poradcu.

2011
21. januára
Bývalý šéfredaktor Andy Coulson rezignoval na funkciu šéfa tlačového oddelenia britského premiéra Davida Camerona. Dôvodom mali byť informácie, že News of the World odpočúval politikov a hercov. Coulson tieto informácie najskôr popieral, avšak následne zobral na seba zodpovednosť. „Keď hovorca potrebuje hovorcu, je čas odísť," reagoval vtedy Coulson na obvinenia.

26. januára
Polícia obnovila vyšetrovania z možného odpočúvania týždenníkom na základe „nových podstatných informácií“.

5. apríla
Britská polícia zatkla dvoch novinárov z News of the World Iana Edmondsona a Nevilla Thurlbecka z podozrenia zo sprisahania za účelom odpočúvania telefónov.

22. júna
Noviny zaplatili herečke Sienna Millerovej 100-tisíc libier (takmer 113-tisíc eur) potom, čo priznali „hacknutie“ jej osobného telefónu.

4. júla
Britský denník The Guardian uverejnil informáciu, že detektív najatý novinami News of the World, vymazal správy z hlasovej schránky zmiznutej školáčky Milly Dowlerovej. Vymazanie správ zmiatlo vyšetrovateľov a rodičom dalo falošnú nádej, že dievča žije.

6. júla
Britský premiér David Cameron zvolal mimoriadne zasadnutie parlamentu, kde sa hovorilo o praktikách bulvárneho týždenníka. Cameron oznámil preverenie všetkých závažných zmiznutí pre možnosť manipulácie s telefónmi zo strany bulváru. Medzi závažnými udalosťami má byť aj preverenie telefónov „londýnskych atentátnikov“.

7. júla
Britské noviny Daily Telegraph vo štvrtok uviedli, že News of the World mali odpočúvať aj príbuzných vojakov, ktorí zomreli v Afganistane. Odpočúvaný mal byť aj právnik zapojený do smrti princezny Diany. Verejnosť vyzvala na bojkot novín. Mediálny magnát Rupert Murdoch reagoval na stiahnutie reklám ukončením činnosti bulvárneho týždenníka.

13. júla
Spoločnosť News Corp. stiahla svoju ponuku na kúpu televízie BskyB.

14. júla
Mediálny magnát Ruppertt Murdoch a jeho syn James potvrdili, že budú odpovedať na otázky pred britskými poslancami.

15. júla
Generálna riaditeľka spoločnosti News International Rebeka Brooksová odstúpila zo svojej funkcie.

16. júla
Ruppert Murdoch si predplatil inzerciu vo všetkých významných novinách v Británií, aby sa ospravedlnil za „zavrhnutiahodné“ praktiky denníka News of the World.

17. júla
Britská polícia zadržala bývalú generálnu riaditeľku spoločnosti News International Rebeku Brooksovú, ktorá vydávala zdiskreditovaný bulvárny týždenník News of the World.  Následne rezignoval šéf londýnskej polície Sir Paul Stephenson, keďže na verejnosť sa dostali informácie o spolupráci s News of the World.

18. júla
Pre odpočúvací škandál rezignoval zástupca Scotland Yardu John Yates. Večer našla polícia mŕtve telo novinára Seana Hoareho, ktorý ako prvý prehovoril o praktikách v News of the World.

19. júla
Pred britských poslancov predstúpili mediálny magnát Ruppert Murdoch a jeho syn James, aby vysvetlili odpočúvací škandál a svoje kontakty s britskými politikmi.
.


.
Mediálne impérium Ruperta Murdocha

Spoločnosť News Corp, ktorá vlastní aj bulvárny týždenník News of the World, patrí do vlastníctva mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. Jeden z najvplyvnejších ľudí na svete začas podnikať v médiách od roku 1950, keď po svojom otcovi zdedil noviny Adelaide News. Austrálčan následne odišiel do Spojených štátov, kde sa v roku 1985 stal americkým občanom. V Británii mu patrí okrem News of the World aj ďalší bulvárny denník The Sun a tieź mienkotvorné noviny ako The Times, The Sunday Times. Ukončenie vydávania News of the World oznámil verejnosti James Murdoch, najmladší syn Ruperta Murdocha, ktorý bol menovaný za prevádzkového riaditeľa News Corp v marci tohto roku.

Okrem britských a austrálskych novím Murdoch vlastní aj prestížny denník New York Post. V Spojených štátoch mu naďalej patria televízie Fox News Channel a Fox Business Network. Murdochove impérium v Ázii zastupuje televízna stanica STAR network.

V Európe News Corp prevádzkuje televíziu Sky Italia a snaží sa o ovládnutie britskej BSkyB, ktorá vlastní väčšinu práv na vysielanie anglickej futbalovej Premier League. V marci vláda Davida Camerona začala rozhodovať o predaji BSkyB, avšak po škandále s odpočúvaním bola táto transakcia odložená.

Pod značku News Corp patrí aj filmové štúdio 20th Century Fox, ktoré stojí za filmovými „trhákmi“ ako Avatar, Titanic, či Star Wars. V júli 2005 Murdoch zase odkúpil sociálnu sieť MySpace za 580 miliónov dolárov, lenže táto investícia mu nevyšla.

Zaujímavosťou je, že troch zo štyroch posledných premiérov vo Veľkej Británii, podporovali práve noviny News of the World a sympatie im počas kandidatúry vyjadril aj Rupert Murdoch. Túto zvláštnu „tradíciu“ porušil až iba predchádzajúci premiér Gordon Brown.

© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Utorkové obchodovanie na devízovom trhu bolo pokojnejšie
<< predchádzajúci článok
Európska komisia začala právne konanie voči Slovensku

Murdochovci vypovedali v britskom parlamente - diskusné fórum čitateľov