Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Tlačové správy

Nedali ste banke svoje telefónne číslo? Chyba!



Peňaženku si väčšinou strážime ako oko v hlave, no rovnako opatrní by sme mali byť aj pri platení na internete. Ako ochrániť svoje peniaze na dovolenke, prečo oznámiť banke zmenu telefónneho čísla a ...



Zdieľať
bez nazvu BRATISLAVA 3. júla (WBN/PR) - Peňaženku si väčšinou strážime ako oko v hlave, no rovnako opatrní by sme mali byť aj pri platení na internete. Ako ochrániť svoje peniaze na dovolenke, prečo oznámiť banke zmenu telefónneho čísla a ako postupovať, ak od nás niekto žiada na webe osobné údaje? Na to sa pozrieme spolu so zástupkyňou generálneho riaditeľa VÚB Elenou Kohútikovou:


Dodržujte nasledovné pravidlá:

1. Pripájajte sa z bezpečného miesta
Pravidelne si aktualizujte operačný systém a antivírus v počítači. Základným pravidlom bezpečného internetbankingu je totiž pripájanie sa z dôveryhodného a bezpečného zariadenia. Ak využívate mobilné bankovníctvo, realizujte platby len zo svojho smartfónu či tabletu. Prihlasovanie do IB cez bezplatnú WiFi v kaviarni, či hoteli neodporúčame. Rovnako ani pripájanie sa z počítača, mobilu, či tabletu, ktorý vám nepatrí a nepoznáte ho. "Odporúčame urobiť všetky platby, o ktorých viete ešte pred dovolenkou. Ak sa musíte pripojiť na dovolenke, urobte tak zo zabezpečenej hotelovej wi-fi. Hneď potom si zmeňte heslá," radí E. Kohútiková.

2. Svoje osobné údaje nikomu nedávajte!
Osobné údaje, prístupové heslá neposkytujte iným osobám, neukladajte si ich v elektronickom zariadení a pravidelne meňte prihlasovacie heslo do elektronického bankovníctva. Ak niekto v mene banky od vás tieto údaja žiada, buďte ostražití. "Nereagujte na takéto požiadavky, nič nespúšťajte, okamžite sa odhláste," hovorí Elena Kohútiková, zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB a dodáva: "Banky od klientov nikdy aktívne nevyžadujú zadanie telefónneho čísla, e-mailovej adresy alebo akýchkoľvek iných osobných údajov, napríklad hneď na prvej stránke po prihlásení do internet bankingu." Tiež nevynucujú inštaláciu nedôveryhodných aplikácií so zdrojom mimo oficiálnych online obchodov s mobilnými aplikáciami (ako napr. Google Play, App Store) do mobilu. Používajte silné heslo, ktoré obsahuje veľké aj malé písmená, číslice a špeciálne znaky.

3. Buďte v obraze. Má banka vaše aktuálne mobilné čislo?
Ak áno, nastavte si SMS notifikáciu o pohyboch na účte. Ak vám príde správa o transakcii, ktorá sa vám nepozdáva, ihneď reagujte. "Aj pri najmenšom podozrení okamžite kontaktujte banku. Majte v telefóne uložené číslo na kontaktné centrum banky z domu i zo zahraničia," hovorí Kohútiková. Podľa nej sme práve v lete menej ostražití a neuvedomujeme si niektoré nástrahy tak, ako keď fungujeme v bežnom pracovnom režime. Dokonca aj na platobnej karte si treba nastaviť primeraný denný limit, aby sme predišli riziku zneužitia v prípade krádeže či straty. "V prípade, ak banka zaznamená neobvyklé správanie na vašom účte alebo karte, bude vás okamžite kontaktovať", dodáva Kohútiková. Overte si preto, či banka má vaše aktuálne číslo a ak nie, oznámte jej ho. Zmenu čísla môžete urobiť jednoducho aj cez internet banking.

Znejú cudzo, ale mali by ste ich poznať:

Phishing – alebo inak povedané "rybárčenie" hesiel. Podvodník sa od vás snaží vylákať prostredníctvom emailov rôzne citlivé dáta ako prihlasovacie údaje, heslá, či čísla kreditných kariet. Môže vás vyzvať napr. k aktualizácii osobných údajov (totožnosť, prístupové kódy), ktoré by ste mali zadať na priloženom linku. Pozor, takéto maily sú často písané zlou slovenčinou alebo v inom jazyku. Nikdy na ne nereagujte! Horšie je to v prípade falošnej stránky. Tá môže vyzerať identicky s oficiálnou stránkou banky. V prípade, že phishing je súčasťou aplikácie pre mobilné zariadenia, podvodník môže bez vášho vedomia meniť nastavenia a odosielať citlivé údaje. Opatrenie: platby riešte pred dovolenkou zo zabezpečeného počítača.

Vishing – Podvodník sa snaží vylákať heslá a iné citlivé údaje telefonicky. Môže sa stať, že pred telefonátom dostanete SMS správu s informáciou o zaznamenaní podozrivej transakcie a jej následnom zrušení pomocou autorizačného kódu. Ten si následne žiadajú v telefonickom rozhovore. Nič také im nedávajte! Podvodu totiž predchádza nainfikovanie vášho počítača škodlivým programom a získanie prihlasovacích údajov do Internet bankingu. Požadovaný kód potrebuje podvodník pre autorizovanie platby. Pozor: Banka nikdy nežiada od klientov údaje ako prvá!

Tipy ako bezpečne používať elektronické bankovníctvo:

• Používajte internet banking len na elektronických zariadeniach, ktorým dôverujete (PC, notebook, tablet, smartfón, PDA) a ktoré máte zabezpečené aktuálnym antivírovým zariadením.

• Chráňte svoje osobné bezpečnostné prvky (NEPOSKYTUJTE prihlasovacie prvky iným osobám, neukladajte si osobné údaje v elektronickom zariadení).

• Meňte pravidelne prihlasovacie heslo do internetového bankovníctva a nevyužívajte rovnaké heslo vo viacerých aplikáciách.

• Skombinujte heslo, v ktorom budú použité minimálne malé, veľké písmená a číslice a bude mať aspoň 8 znakov. Nepoužívajte výrazy, ktoré nájdete v slovníku – ako napr. "Bratislava7"

• Aktualizujte pravidelne operačný systém a softvér nainštalovaný v počítači (prehliadač, PDF reader, JAVA a pod.). Ak používate starší operačný systém, odporúčame prejsť na najnovšiu verziu

• Vždy hľadajte https:// alebo zámku v URL lište prehliadača pri stránkach, ktoré požadujú osobné informácie (klikom na ikonu zámku v okne prehliadača si overte platnosť certifikátu).

• Do služieb elektronického bankovníctva sa neprihlasujte cez tzv. "free wifi" siete.

• Nikdy neotvárajte linky priamo z e-mailu, najmä nie od ľudí, ktorých nepoznáte. Linky vždy skopírujte ako text a vložte do okna prehliadača.

• Nesťahujte do vašich elektronických zariadení podozrivý softvér z neznámych internetových stránok.
o Vzdelávajte sa o podvodných aktivitách na internete.
o Kontrolujte a monitorujte výpisy z účtov.
o Aktivujte si zasielanie informácií o používaní internet bankingu (upozornenia na prihlásenie, prevody formou SMS a e-mailu).

• Po ukončení transakcie sa vždy odhláste.

• Kontaktujte a informujte svoju banku pri akomkoľvek neštandardnom správaní internet bankingu (číslo na Kontaktné centrum VÚB banky je zo Slovenska 0850 123 000, zo zahraničia +421 2 48 555 970

Viac na: http://www.vub.sk/bezpecnost/

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Predoperačné vyšetrenie už môže robiť aj všeobecný lekár
<< predchádzajúci článok
ECB vyčkáva, odmieta pristúpiť k ďalšiemu uvoľneniu menovej politiky