Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

12. novembra 2008

Podľa prieskumu v roku 2009 očakáva zhoršenie ekonomiky 43 % Slovákov



Slováci sú v hodnotení ekonomiky mierne optimistickejší ako obyvatelia zvyšnej časti európskych krajín, kde sa tri štvrtiny Európanov domnieva, že ich krajina je v recesii. Ako ďalej uviedla na ...



Zdieľať
BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) - Slováci sú v hodnotení ekonomiky mierne optimistickejší ako obyvatelia zvyšnej časti európskych krajín, kde sa tri štvrtiny Európanov domnieva, že ich krajina je v recesii. Ako ďalej uviedla na stredajšej prezentácie medzinárodnej spotrebiteľskej štúdie "Ako ekonomika krajiny ovplyvní predvianočné spotrebiteľské výdavky" partnerka spoločnosti Deloitte Zuzana Letková, len 20 % Slovákov hovorí, že ekonomika v súčasnosti zaznamenáva určitý pokles. Približne 43 % Slovákov, na rozdiel od 52 % Čechov, očakáva podľa jej slov v roku 2009 zhoršenie ekonomiky. "Očakávajú, že ich nákupná sila bude menšia alebo rovnaká ako v uplynulom roku, aj keď zatiaľ pociťujú len málo priamych dôsledkov finančnej krízy, ktorá sa v čase prieskumu spoločnosťou Deloitte len začínala," uviedla. Ako Zuzana Letková dodala, v tejto finančnej atmosfére zamýšľa 32 % Slovákov svoje výdavky na vianočné darčeky Ako partnerka spoločnosti Deloitte ďalej informovala, až 54 % Slovákov v prieskume uviedlo, že bude svoje vianočné výdavky znižovať v dôsledku zvýšených cien potravín a nápojov. Pretrváva však podľa nej obava, že s príchodom konca roka budú spotrebitelia, ktorí zažili rôzne zvyšovanie cien počas roka 2008, viac zvažovať ako minú svoje peniaze. "Slováci sa vyznačujú väčším sebaovládaním pri krotení svojej nákupnej vášne," pokračovala Letková. Slovenskí spotrebitelia chcú ísť podľa jej informácií na vianočné nákupy kontrolovane, aby neprekročili rozpočet, ktorí si sami vyčlenili. Pri prieskume nových nákupných schém sa podľa Letkovej zistilo, že približne 29 % Slovákov využije špeciálne predvianočné ponuky a nákupy po vianočných sviatkoch, kým 71 % z nich bude nakupovať tesne pred Vianocami. Podľa informácií Z. Letkovej plánuje 57 % Slovákov nakupovať na Vianoce knihy, 55 % kozmetiku a parfumy, 45 % odevy a obuv a 24 % hudbu na CD nosičoch. "Najradšej by 61 % slovenských spotrebiteľov dostalo na Vianoce knihy, 46 % odevy a obuv, 44 % kozmetiku a parfumy a 28 % športové náradie alebo športový odev," konštatovala k predvianočným očakávaniam Slovákov Zuzana Letková. Aj keď na Slovensku podľa nej stále dominujú tradičné hračky, medzi darmi, ktoré dospelí dávajú deťom, sa čoraz častejšie objavujú elektronické hračky. "Osem percent Slovákov plánuje deťom do 12 rokov v tomto roku kúpiť kreatívne hračky a stavebnice, 5 % plánuje darovať hračkárske vozidlá a 4 % dajú počítačové hry," pokračovala. Ako Letková ďalej informovala, pri plánovaných nákupoch deťom do 18 rokov na Slovensku dominuje počítač alebo laptop - pre 14 % respondentov, 9 % daruje peňažnú hotovosť a 8 % Slovákov plánuje na Vianoce kúpiť mobilný telefón. "Až 81 % najlepšie zarábajúcich Slovákov nakupuje v predvianočnom období cez internet, aby sa vyhli preplneným obchodom a mali väčší výber produktov," zistila ďalej spotrebiteľská štúdia spoločnosti Deloitte. Ako Z. Letková ďalej uviedla, 52 % sortimentu nákupov cez internet v SR predstavujú knihy, 27 % kozmetika a parfumy a 26 % internetových nákupov je hudba na CD. Spoločnosť Deloitte uskutočnila prieskum v posledný septembrový a prvý októbrový týždeň tohto roku. Spotrebiteľský prieskum zameraný na prognózu spotrebiteľských výdavkov na Vianoce 2008 spoločnosť Deloitte vykonala v 17 krajinách západnej a východnej Európy (vrátane Slovenska) a v Juhoafrickej republike. Panel respondentov v SR zahŕňal 609 ľudí. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Non Garde čítanie minútových hier českých autorov MINÚTOVKY
<< predchádzajúci článok
Údajný vrah dôchodkyne podal sťažnosť na zaujatosť sudkyne