Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. októbra 2009

Podnikateľov zaťažuje zbytočná administratíva miliónmi eur



Podnikateľov na Slovensku zaťažuje zbytočná administratíva, ktorú by najradšej eliminovali, celkovou sumou 91,104 mil. eur. Na druhej strane podnikatelia vnímajú ako opodstatnené administratívne ...



Zdieľať
BRATISLAVA 30. októbra (WEBNOVINY) - Podnikateľov na Slovensku zaťažuje zbytočná administratíva, ktorú by najradšej eliminovali, celkovou sumou 91,104 mil. eur. Na druhej strane podnikatelia vnímajú ako opodstatnené administratívne náklady v celkovej sume 992,07 mil. eur. Vyplýva to z výsledkov historicky prvého merania administratívnej záťaže podnikateľov pôsobiacich na Slovensku, ktoré uskutočnilo Ministerstvo hospodárstva SR. "Z výsledkov merania vyplýva, že najväčšie administratívne náklady spôsobujú právne predpisy v gescii Ministerstva financií SR a najväčšiu administratívnu záťaž právne predpisy v kompetencií Ministerstva zdravotníctva SR," konštatuje rezort hospodárstva.


Právnické osoby pritom považujú ako najväčšiu administratívnu záťaž oblasť daní, ciel a poplatkov, ktoré sa na celkovej záťaží podieľajú 49,94-percentami. Ako druhú najväčšiu záťaž právnické osoby vnímajú oblasť odvodov s podielom na administratívnej záťaži 45,07 %. Iným finančným predpisom pritom patrí 2,39-percentný podiel. Najväčší podiel na administratívnej záťaží z pohľadu živnostníkov majú odvody, a to až 61,81 %. Nasledujú dane, clá a poplatky s podielom 33,31 % a iné finančné predpisy s 3,1-percentným podielom. Po získaní týchto výsledkov sa chce ministerstvo hospodárstva v ďalšom období sústrediť na prípravu návrhov opatrení, ktoré by mali administratívnu záťaž znížiť. Tieto opatrenia by mali vychádzať aj z odporúčaní podnikateľov, získaných pri realizácii meraní.

Na druhej strane ako opodstatnené administratívne náklady právnické osoby vnímajú odvody s podielom 46,55 %. Nasleduje oblasť účtovníctva s 22,08-percentami a dane, clá a poplatky, ktoré podľa záverov zisťovaní rezortu hospodárstva, predstavujú 18,96-percentný podiel na celkových administratívnych nákladoch. V prípade živnostníkov sa najväčšou mierou až 45, 67 % na administratívnych nákladoch podieľajú odvody, nasledované účtovníctvom s podielom 28,35 %. Daniam, clám a poplatkom živnostníci pridelili 17,69-percentný podiel na celkových nákladoch, ktoré vnímajú ako opodstatnené.

Rezort hospodárstva identifikoval v rámci vybranej skupiny právnych predpisov účinných k 31. marcu 2009 celkovo 1 210 informačných povinností, ktorých plnenie vyplýva právnickým osobám a 1 101 povinností, ktoré majú živnostníci. Na vzorke viac ako tisíc podnikateľských subjektov bolo posudzovaných 48 právnych predpisov.

Ministerstvo hospodárstva tak po vypracovaní podmienok a nástrojov na meranie administratívneho zaťaženia ukončilo aj samotné meranie tohto zaťaženia. V rámci tretej fázy bude nasledovať návrh opatrení na odbúranie zbytočnej byrokracie a ich implementácia v praxi. Cieľom projektu je celkové zníženie administratívneho zaťaženia o 25 % do roku 2012.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Strata U.S. Steel neovplyvnila jej rating, uviedla Moody”s
<< predchádzajúci článok
Registrácia pre mýto sa začne zhruba v polovici novembra