Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

19. marca 2008

Povedomie spotrebiteľov o ochrane tovaru je nízke



Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková - Matisová na ...



Zdieľať
BRATISLAVA 19. marca (WEBNOVINY) - Spotrebitelia by mali poznať svoje práva a uplatňovať ich pri každodenných nákupoch. Povedala to vedúca zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike Andrea Elscheková - Matisová na dnešnej tlačovej besede. Dodala, že aj vďaka európskej legislatíve majú spotrebitelia právo na dôkladnú ochranu pred nekvalitným a nebezpečným tovarom, na zrozumiteľné informácie a na transparentné ceny. Dženšída Veliová z Európskeho spotrebiteľského centra v SR si myslí, že povedomie spotrebiteľov v oblasti ochrany je pomerne nízke. Ak je však spotrebiteľ informovaný o svojich právach, keď ide nakupovať a je si svojich práv vedomý, žiada maximum relevantných informácií od predávajúceho a "nepodpisuje zmluvy bez toho, aby nevedel, čo podpisuje," dodala. Spotrebitelia bývajú oboznámení s ustanoveniami v zmluvách, ktoré sa týkajú ceny, predmetu kúpy, ale "absolútne ignorujú ustanovenia, ktoré im umožňujú odstúpenie, resp. neumožňujú odstúpenie od zmluvy" a sankcie, ktoré môžu zaplatiť pri odstúpení od zmluvy, tvrdí Veliová. Spotrebiteľ môže kontaktovať rôzne inštitúcie, ktoré sú zriadené na ochranu spotrebiteľov či už štátne alebo súkromné - ministerstvo, obchodnú inšpekciu alebo iný kontrolný či dozorný úrad. Jednou z nich je aj Európske spotrebiteľské centrum. "Sme zriadení na to, aby sme poskytovali informácie spotrebiteľom, aby sme im pomáhali riešiť ich reklamácie nákupov v zahraničí," povedala Veliová. Centrum spolupracuje na národnej úrovni aj s Európskou komisiou, venuje sa tiež publikačnej činnosti. Počet spotrebiteľov, ktorí sa na Európske spotrebiteľské centrum obracajú, sa zvyšuje každý rok. Tento rok riešia vyše 30 prípadov. Ako dodala Veliová, väčšinou ide o dva druhy sťažností - letecké služby a internetový obchod. Gro prípadov súvisiacich s leteckými službami sa spája s poškodenou batožinou, jej stratou alebo ide o oneskorený let. V prípade internetového obchodu ide o tovar, ktorý je neskoro doručený alebo sa jeho cena nezhoduje s tou, ktorá bola v ponuke. Najviac sťažností je z Maďarska, Nemecka a Poľska. Európska komisia vyzvala členské štáty Európskej únie, aby zorganizovali na národnej úrovni súťaž o najlepšiu kampaň na ochranu spotrebiteľa. Ako informovala Elscheková - Matisová, kampaň bola aj na Slovensku od začiatku tohto roka do 15. marca, na kedy pripadol Európsky deň spotrebiteľov. Kampaň realizovalo Európske spotrebiteľské centrum so zastúpením EK. Víťazom slovenskej kampane sa stala relácia televízie TA3 Labyrint. Víťazi národných súťaží sa zúčastnili na celoeurópskom finále. Prvá cena putovala do Fínska za internetovú hru, cieľom ktorej bolo zvýšiť povedomie mladých ľudí pri nákupe cez internet a mobil. Iniciatíva EK podľa Elschekovej - Matisovej poskytla členským krajinám príležitosť identifikovať otázky, ktoré spotrebiteľov v členských krajinách trápia. Umožnila im tiež podeliť sa o nápady, akým spôsobom pracovať na zvýšení informovanosti obyvateľstva a poskytla im aj priestor na ohodnotenie tých, ktorí sa v tejto oblasti angažujú. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Dzurinda má podľa Mikuša strach z členskej základne
<< predchádzajúci článok
Zmeny tlačového zákona nám nestačia, za Lisabon nehlasujeme