14. septembra 2011

Recenzia: Divák na Coriolana tak skoro nezabudne

Divadelná sezóna 2011/2012 sa v Činohre SND začala náročným, ale zato tak výstižným predstavením, až dych zatajuje.

Coriolanus Keď sa minulý rok hovorilo o tom, že Shakespearov Coriolanus v SND je vynikajúce predstavenie, bolo treba presvedčiť sa. No, ak niekto očakáva uľahčenie svojej preťaženej duši pri niečom “smiešnom”, smiať sa veru nebude, a ak, tak jedine na absurdnosti udalostí, ktoré akoby Shakespeare z dneška vyčítal. Niečo tak dynamické a výstižné v SND už dávno nebolo. Slovinský režisér Diego de Brea doslova vyčaroval z našich “mierumilovných a skromných” hercov dravé ryby. Siahol dokonca po mladíkovi, Milanovi Ondríkovi, ktorý má za sebou kariéru v Divadle Andreja Bagara v Nitre a dobre urobil. Je možné, že sa dokonca na Slovensku črtá aj nový “sexsymbol”, ale o tom to nie je. Mladý, dynamický a silný Coriolanus , ktorý bojoval už ako 16-ročný, je vzorné dieťa z dobrej rodiny, akých je dnes neúrekom, hoci tie dnešné “milované deti, na ktoré je kladená pýcha vlastných rodičov”, končia skôr v závislostiach, podobne to bolo aj v prípade Coriolana. Hoci, nebola to závislosť na drogách rôzneho druhu, ale na cti, vlastnej pýche a dobrom mene… A tá bola pre neho osudná. “ Dobré dieťa” , ktoré sa ocitá medzi dvoma mlynskými kameňmi vychádza zo stereotypu a ocitá san a zemi… Na okamih síce vstáva, no padá pod rukou a falšou vlastného nepriateľa – obete, Aufidia, Mariána Geišberga. Ale nie o obsahu, no o aktuálnej hodnote sú tieto slová, pretože “tak krásne”, ako Emil horváth, alias tribún ľudu, teda jeho hlas, dokáže presedať z jedného koňa na druhého, sa žije aj dnes. Jednoducho, kam vietor, tam plášť… Intímna dráma šľachtickej rodiny je o hrôze života, teda o viacerých…Dnes sa síce ľudia tak beztrestne nevraždia, no vraždia v sebe samých seba, a iných navzájom. Anna Javorková, ako aj ostatní herci dokázali v predstavení doslova prekonať svoju hĺbavosť a siahnuť po vlastnom temperamente, ktorý v sebe majú. Dramaturgička Miriam Kičinová so slovinským režisérom pripravili tak kvalitné predstavenie, ktoré pošle diváka domov s toľkými otázkami, že na Coriolana tak skoro nezabudne.

William Shakespeare: Coriolanus

Autor: Jana Horvátová Foto: Martin Geišberg

Blížia sa koncerty Incubus, The Smashing Pumpkins aj Danko Jones