Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

06. júla 2011

Slovenské cesty sú tretie najbezpečnejšie v Európskej únii



Slovensku sa počet úmrtí na cestách darí znižovať. Spolu so Švédskom sa umiestnilo na treťom mieste za Luxemburskom a Maltou. Vyplýva to z najnovších štatistík, ktoré uverejnila Európska ...



Zdieľať
nehoda Foto: SITABRATISLAVA 6. júla (WEBNOVINY) - Slovensku sa počet úmrtí na cestách darí znižovať. Spolu so Švédskom sa umiestnilo na treťom mieste za Luxemburskom a Maltou. Vyplýva to z najnovších štatistík, ktoré uverejnila Európska komisia.


Počet smrteľných dopravných nehôd v rámci EÚ klesol v roku 2010 o 11 percent. Počty sa však v rámci EÚ líšia. Slovensko patrí medzi tie európske krajiny, ktorým sa úmrtnosť na cestách darí znižovať najlepšie - v minulom roku ich bolo o 26 percent menej ako v roku 2009. Najlepšie si počínalo Luxembursko (33 %), Malta (29 %), Švédsko (26 %).

"Intenzívnym úsilím a cielenými opatreniami na európskej a národnej úrovni sa podarilo v rokoch 2001 - 2011 zachrániť viac než 100-tisíc ľudských životov, čím sa úmrtnosť znížila o 43 percent. Aj napriek tomu však európske cesty ešte stále nemožno považovať za bezpečné," informoval Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

V roku 2009 zahynulo pri dopravných nehodách 35-tisíc osôb a 1,7 milióna sa zranilo. Najčastejšími príčinami dopravných nehôd na európskych cestách sú neprimeraná rýchlosť, jazda na červenú, ignorovanie bezpečnostných pásov a alkohol. Spolu tvoria až 75 percent príčin úmrtí na cestách.


O 50 percent

Európska únia si na obdobie 2010 - 2020 dala za cieľ znížiť úmrtnosť na cestách o 50 percent
Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas zodpovedný za dopravu uviedol:

„Je veľkým povzbudením, že sa takmer všetkým členským štátom podarilo úmrtnosť na cestách výrazne znížiť. Zaspať na vavrínoch však nie je namieste. Ešte stále na európskych cestách zahynie každý deň okolo sto ľudí. Od roku 2001 sme dosiahli výrazný pokrok a podarilo sa nám ušetriť približne 100 000 ľudských životov. Počet smrteľných nehôd a zranení je na našich cestách stále neprijateľný. Chceme, aby do roku 2020 počet úmrtí na našich cestách klesol o polovicu. A tak budeme sledovať, v akých vozidlách ľudia jazdia, kam jazdia a ako si pri jazde počínajú.“

V júli 2010 Európska komisia prijala plány s cieľom znížiť v najbližších desiatich rokoch počet úmrtí na európskych cestách o polovicu. Akčný program pre bezpečnosť cestnej premávky na roky sa zameriava na zlepšenie vozidiel, infraštruktúry, ako aj správania účastníkov cestnej premávky. V programe sa nachádzajú ciele ako zlepšenie bezpečnostných opatrení pre nákladné a osobné automobily, vývoj inteligentných vozidiel, zvýšenie požiadaviek na získanie vodičského preukazu a na výcvik vodičov, dôslednejšie presadzovanie dodržiavania pravidiel cestnej premávky, zníženie počtu zranení na cestách a väčší dôraz na motocyklistov.


Vodičov na cestách budú môcť stíhať na území celej EÚ

Umožní to návrh smernice, ktorú dnes poslanci EP schválili a ktorá oprávňuje zahraničné orgány stíhať páchateľov aj v ich domácich členských štátoch, na základe posilnenej spolupráce s miestnou políciou.

Foto: SITA/Martin Dorčák"Po viac ako troch rokoch diskusií je táto dohoda veľmi dôležitým krokom k ukončeniu pocitu beztrestnosti niektorých vodičov a k zníženiu obetí na našich cestách," uviedla na margo schválenia návrhu parlamentná spravodajkyňa, poslankyňa Inés Ayala Sender (S&D, ES).Cieľom novej legislatívy je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zabezpečiť rovnosť pred zákonom pre všetkých vodičov v rámci EÚ, a to aj tých, ktorí pochádzajú z iného členského štátu než je ten, na ktorého území priestupok spáchali.

Členské štáty budú povinne poskytovať registračné informácie o vozidle, ktoré je podozrivé zo spáchania priestupku na území iného členského štátu. Majiteľovi automobilu bude následne zaslaný list, ktorý bude obsahovať opis priestupku, miesto, dátum a čas jeho spáchania, text vnútroštátneho predpisu, ktorý bol priestupkom porušený, ako aj zodpovedajúcu pokutu. Výšku pokuty a spôsob jej platby určí ten členský štát, na ktorého území bol priestupok spáchaný.

Agentúru SITA informovala Ivana Janíková Stavrovská z kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Výbor EP pre dopravu a cestovný ruch posilnil aj úroveň ochrany osobných údajov. Orgány členských štátov, na ktorých území sa priestupok stal, budú po ukončení konania povinné vymazať údaje o páchateľovi.

Medzi priestupky, ktoré budú prostredníctvom cezhraničnej spolupráce postihované, patrí prekročenie povolenej rýchlosti, riadenie vozidla pod vplyvom drog alebo alkoholu, nepoužitie bezpečnostných pásov, nepovolené použitie mobilných telefónov a iných zariadení počas vedenia vozidla, využitie jazdného pruhu vyhradeného pre autobusy alebo iné špecifické vozidlá, nepoužitie prilby pri jazde na motocykli či prejazd križovatky na červenú.

Po schválení Európskym parlamentom musí smernicu odobriť aj Rada EÚ, aby mohla deň po jej uverejnení v Úradnom vestníku EÚ vstúpiť do platnosti. Členské štáty budú mať následne 24 mesiacov na jej transpozíciu do vnútroštátnej legislatívy. Nové pravidlá sa nebudú týkať Írska, Veľkej Británie a Dánska, ktoré sa k nim však môžu pripojiť neskôr.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Obyvateľom Fukušimy nič nehrozí, tvrdí radnica
<< predchádzajúci článok
Koalícia rokuje, ktoré zákony dostanú v parlamente prioritu