Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

31. augusta 2013

V prvý deň si pozrelo letecké majstrovstvo pilotov viac ľudí ako vlani



Na snímke izraelské bezpilotné špionážne lietadlo Hermes 450 na letisku Sliač počas Medzinárodných leteckých dní SIAF 2013.



Zdieľať
Na snímke izraelské bezpilotné špionážne lietadlo Hermes 450 na letisku Sliač počas Medzinárodných leteckých dní SIAF 2013. Foto: TASR/Dušan Hein
Sliač 31. augusta (TASR) – Prvý deň Medzinárodných leteckých dní SIAF 2013 (31.8.–1.9.) na Letisku Sliač hodnotí Hubert Štoksa, riaditeľ Slovenskej leteckej agentúry, ktorá podujatie organizuje, ako úspešný. Letecké podujatie si podľa jeho slov prišlo pozrieť v tento deň viac ľudí ako vlani.


"Všetko prebehlo zatiaľ v poriadku, máme akurát jednu vynechanú ukážku, a to lietadla z Rakúska – Eurofighteru, ktoré má technickú chybu. Podľa posledných informácií lietadlo by malo letieť zajtra (1.9.), takže asi to nebude nič vážne," konštatoval Štoksa.

Nad letiskom sa predviedlo množstvo typov lietadiel, na zemi si zasa mohli návštevníci vychutnať statické ukážky. Na oblohe sa predstavil aj stroj L-39 Albatros. "Moja ukážka trvá asi 12 minút, pri nej sa dosahujú rýchlosti od nula do približne 620 km/h, preťaženie kladné je plus osem a záporné mínus štyri. Takže využívam všetky limity, ktoré tam sú. Celá ukážka musí byť urobená tak, aby sme minimálne obmedzili divákov dole a v žiadnom prípade ich neohrozili," povedal pre TASR pilot Albatrosu Roman Poláček.

Na snímke návštevníci sa fotia v lietadle na letisku Sliač. Foto: TASR/Dušan Hein
Albatros je podľa neho vynikajúce lietadlo, ktoré používa letka pre výcvik mladých pilotov. "Je elegantné, ľahké, má vynikajúcu riaditeľnosť, dobrú ovládateľnosť, je úplne ideálne pre výcvik mladých pilotov a pokračovací výcvik. Na tom lietadle vlastne robia výcvik, aby mohli pokračovať na lietadle MiG-29," konštatoval Poláček.

Čech Martin Špaček, ktorý lieta na Gripene, pre TASR uviedol, že ukazuje manévrovacie schopnosti tohto stroja. "Ukážka trvá asi desať minút, pohybujem sa rýchlosťami asi od 180 km/h do 1000 km/h vo výškach od 30 metrov do asi štyroch kilometrov." Špaček si myslí, že Gripen je veľmi priateľský stroj pre pilota. "Ja som s ním maximálne spokojný," dodal Špaček.

Medzi ďalšie lákadlá leteckých dní patrí napríklad jednomiestne dvojmotorové stíhacie lietadlo Su-27 Ukrajinských vzdušných síl, španielsky národný tím Patrulla Águila (akrobatická skupina), tri historické lietadlá z druhej svetovej vojny – Jak-3, Spitfire a P-51 Mustang. V rámci izraelskej spolupráce je to zasa špionážne lietadlo Hermes 450, ktoré málokedy vidieť na leteckých dňoch.

Podľa Štoksu hneď v úvode zaujali divákov aj repliky lietadiel z prvej svetovej vojny. "Ľudia reagovali na to pozitívne, nič podobné vo vzduchu nevideli," povedal. Dodal, že aj naša MiG–29 bola úžasná. "Bukovský (pilot MiG-29, pozn. TASR) to odlietal úplne excelentne."

Pripomenul, že v rámci SIAF je pripravených niekoľko cien, hlavná - Best display Smik Trophy je za najlepšiu ukážku v rámci celých leteckých dní. Vyhodnotenie bude na záverečnej Hangár párty, a to v nedeľu po ukončení letového dňa.

Spoluorganizátormi Medzinárodných leteckých dní SIAF 2013 sú Letisko Sliač, a. s., Magnet Press, Slovakia, s. r. o., Banskobystrický samosprávny kraj a mestá Sliač, Zvolen a Banská Bystrica.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rezort diplomacie neoporúča Slovákom cestovať do Libanonu
<< predchádzajúci článok
SHZ pripravilo rehabilitačné pobyty pre hemofilikov už po 22. raz