|  | 
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
|  | ||||||
|  Piatok  31.10.2025 | Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky | 
|  | ||||||
|  Meniny má Aurélia | Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino | 
|  Úvodná strana |  Včera  Archív správ  Nastavenia |  |  Kontakt |  Inzercia | 
|  | 
03. mája 2015
Veľké americké automobilky sa musia pripraviť na horšie časy
Na snímke nový Ford Fusion
Zdieľať
 Na snímke nový Ford Fusion  Foto: TASR/AP
Na snímke nový Ford Fusion  Foto: TASR/APMedzi optimistov patrí riaditeľ predaja GM Kurt McNeil, podľa ktorého by predaj osobných a ľahkých nákladných vozidiel v USA mal v tomto roku dosiahnuť 17 miliónov v porovnaní so zhruba 10 miliónmi v roku 2009. Zdôrazňuje pritom rast dôvery spotrebiteľov, zotavovanie cien nehnuteľností a pokles cien palív, čo podporuje najmä predaj veľkých dodávok a SUV, ktoré výrobcom prinášajú najvyššie zisky.
Investori zas poukazujú na varovné signály, predovšetkým na pokles tržieb a dopytu po malých modeloch a rodinných sedanoch, zníženie kurzu akcií a fakt, že zisky mimo Severnej Ameriky a Číny sú prakticky nulové. Výsledky detroitskej trojky v 1. kvartáli nesplnili očakávania analytikov a navzdory priaznivému aprílovému predaju akcie automobiliek opäť klesli.
Rast predaja v tomto roku sa v porovnaní s dvojcifernou úrovňou v rokoch 2010 až 2012 znížil na 6 %. A v týchto podmienkach zahraničná konkurencia buduje v Severnej Amerike čoraz viac výrobných kapacít. Konkurenti z Ázie a Európy navyše môžu ťažiť zo slabších mien, čo znamená tvrdší konkurenčný boj. Napríklad podiel GM v Severnej Amerike sa v 1. kvartáli medziročne znížil zo 16,5 % na 16,4 %.
Analytici očakávajú od roka 2017 zhoršenie situácie. Detroitská trojka sa musí na tento vývoj pripraviť a nájsť dlhodobé riešenia na zabezpečenie trvalej ziskovosti a nákladovej konkurencieschopnosti. Možnými riešeniami by mohlo byť okrem iného zníženie závislosti od domáceho trhu a odbúranie nadbytočných výrobných kapacít v zahraničí, najmä v Európe a Južnej Amerike. Vzhľadom na pokles domáceho dopytu budú musieť generovať vyššiu návratnosť zahraničných investícií.
Ford aj GM napriek reštrukturalizačnému úsiliu, vrátane zatvárania fabrík, stále prichádzajú v Európe o peniaze. GM tu očakáva návrat k ziskovosti až v roku 2016. S rovnakou výzvou bojujú aj v Latinskej Amerike, kde situáciu ovplyvňuje najmä spomalenie brazílskej ekonomiky a hospodárska kríza vo Venezuele. GM signalizuje úmysel v júli zastaviť výrobu vo Venezuele. Koncernu sa nedarí ani v Číne, kde jeho ziskové marže v 1. kvartáli medziročne klesli z 11,2 % na 9,9 %.
"GM a Ford vykazujú v Severnej Amerike katastrofálnu mieru návratnosti, no Európa a Južná Amerika ich zabíjajú," konštatuje Matthew Stover, analytik spoločnosti Susquehanna Financial Group.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR


 Regióny
 Regióny


 Mobilná verzia
 Mobilná verzia 
  
 

