Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. júla 2011

Za štyri roky má byť odovzdaných 130 kilometrov diaľnic



Počas štyroch rokov by malo byť odovzdaných do užívania 130,4 kilometrov (km) diaľnic a ...



Zdieľať
iveta radicova Premiérka Iveta Radičová počas rokovania vlády SR. Bratislava, 6. júl 2011Foto: SITA/Ľudovít Vaniher BRATISLAVA 6. júla (WEBNOVINY) - Počas štyroch rokov by malo byť odovzdaných do užívania 130,4 kilometrov (km) diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 54,6 km diaľnic a 75,8 km rýchlociest. Počíta s tým Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý v stredu schválila vláda s pripomienkami a predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). V uvedenom štvorročnom období má zároveň začať výstavba 286,8 km ciest, vrátane 181,3 km diaľnic a 105,5 km rýchlostných komunikácií.


Hlavnou prioritou diaľničného programu je výstavba chýbajúcich deviatich úsekov diaľnice D1 v dĺžke sto kilometrov medzi Žilinou a Prešovom. Tie mali byť pôvodne postavené za privátne peniaze cez dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Terajší šéf rezortu dopravy ich však zastavil pre nevýhodné finančné podmienky pre štát a doterajšie plány prehodnotil. K ďalším prioritám patrí výstavba štyroch úsekov diaľnice D3 zo Žiliny na Skalité k hranici s Poľskom a Českou republikou v dĺžke 39 kilometrov. Najviac preťažené komunikácie v okolí hlavného mesta má odľahčiť výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy okolo Dunajskej Lužnej na Žitný ostrov po Holice v dĺžke 32 km a obchvatu na D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji sever v dĺžke vyše 23 km.

"Časť úsekov plánovaných na začatie výstavby v roku 2014 je zatiaľ v nízkom štádiu prípravy a zabezpečenie ich pripravenosti na výstavbu od roku 2014 - aj s výkupmi pozemkov - nemožno garantovať," upozornilo ministerstvo dopravy. Začiatok výstavby môže byť v týchto prípadoch posunutý na rok 2015. O tri roky by mala pritom začať výstavba 122,5 km diaľnic a rýchlociest.


Náklady môže ešte znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem

Predpokladané stavebné náklady na diaľnice a rýchlocesty, ktoré majú byť v priebehu štyroch rokov dokončené, dosahujú celkom 2,120 mld. eur a v prípade začatých stavieb ide o odhadovanú sumu 7,21 mld. eur.Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Predpokladané náklady môže ešte výrazne znížiť tvrdá cenová konkurencia stavebných firiem, ktoré budú chcieť získať tieto zákazky. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu diaľnic financovať najmä z eurofondov a štátneho rozpočtu, ale aj z úveru Európskej investičnej banky a projekty PPP, napríklad pri stavbe R7 a D4, majú byť iba doplnkovým zdrojom. Poslúžiť na to majú aj príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek. Uvažuje sa aj o možnosti financovania diaľnic cez vydávanie diaľničných dlhopisov, do ktorých by mohli investovať dôchodkové správcovské spoločnosti.


V roku 2011 je plánované odovzdanie 57,5 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 863,096 mil. eur

Sú medzi nimi tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 45,9 km. Tie sa začali stavať ešte počas bývalej vlády Roberta Fica (Smer-SD) v rámci jediného realizovaného projektu PPP. Očakáva sa tiež odovzdanie rozostavanej druhej etapy stavby R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 km. Vznikne tak súvislé prepojenie z Bratislavy po D1 po Trnavu a odtiaľ po R1 do Banskej Bystrice. Odovzdaná bude aj križovatka Stupava juh - D2 v polovičnom profile na budúcom ťahu D4.

V tomto roku má začať výstavba 61,5 km na štyroch úsekoch D1 s predpokladanými nákladmi 1,455 mld. eur. Výstavba prvej, západnej časti diaľnice pri Levoči Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km začala 20. júna, o dva mesiace neskôr oproti plánom.Foto: SITA/Rastislav Ovšonka V tomto prípade odhadovaná cena 94,649 mil. eur v súťaži klesla o 37 % na 60 mil. eur. Ide o prvú stavbu diaľnice vysúťaženú počas ročného pôsobenia ministra Figeľa. Do konca roka by mala začať aj stavba druhej časti diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 km, ako aj vyše 11-kilometrového úseku Fričovce - Svinia a úseku Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,5 km. Súťaže na stavbu týchto úsekov už bežia a termíny začatia prác závisia od ich priebehu a vyhodnotenia. Podľa programu by mala v tomto roku začať aj stavba úseku D1 Hubová - Ivachnová, tender však ešte nezačal.

V roku 2012 je plánované odovzdanie len 5,7-kilometrového severného obchvatu Banskej Bystrice na R1 za 163,506 mil. eur. Táto stavba je súčasťou spomínaného projektu PPP. Spolu s ďalšími investíciami majú náklady na dokončené stavby o rok tvoriť 201,363 mil. eur. Budúci rok má začať výstavba 58 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 2,108 mld. eur. Začať by tak mali práce na ďalších troch úsekoch D1 Lietavská Lúčka - Višňové (5,4 km), Višňové - Dubná Skala (8,1 km) so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové a Turany - Hubová (13,6 km). Začatie stavby úseku Turany - Hubová odďaľujú výhrady ochranárov k navrhnutej trase okolo chráneného územia a Európska komisia zatiaľ neschválila financovanie stavby diaľnice.

V roku 2013 by malo byť odovzdaných 21 kilometrov ciest za vyše 123 mil. eur. O dva roky má byť otvorený úsek R4 Košice - Milhosť v dĺžke 15,8 km a druhý profil D1 Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 km (prvá polovica tohto úseku je v prevádzke rok). Zároveň má začať výstavba 44,8 km diaľnic za 1,083 mld. eur, medzi nimi aj 7-kilometrový úsek R7 Bratislava - Dunajská Lužná.

Program počíta v roku 2014 so sprevádzkovaním 46,2 km diaľnic za 932,283 mil. eur. Pôjde o úseky D1 Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia a Dubná Skala - Turany. Popritom by mala začať výstavba 122,5 km diaľnic a rýchlociest s nákladmi 2,564 mld. eur. O tri roky sa predpokladá začatie výstavby D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), privádzača Lietavská Lúčka - Žilina (4,9 km) či úseku D1 Budimír - Bidovce za Košicami (14,4 km). Mala by tiež začať prvá etapa na rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Trnavou o riadny tretí pruh namiesto terajšieho dočasného riešenia. Plánuje sa tiež začatie stavby úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji sever (23,2 km) a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec (7 km) a Dunajská Lužná - Holice (17,8 km) v polovičnom profile.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Saxo Bank: Zmätky v znamení Grécka
<< predchádzajúci článok
Rusko si bude budúci rok nárokovať časť Arktídy