Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. septembra 2005

Dovolenky na Slovensku sa slabo propagujú



Domáci cestovný ruch neustále stagnuje. Z roka na rok čoraz viac Slovákov dáva prednosť dovolenke v zahraničí alebo necestuje vôbec. Pre veľký počet ľudí totiž dovolenka ešte stále je alebo už sa stala prepychom.



Zdieľať
„Hlavnou príčinou, prečo Slováci zostávajú doma, je nízka solventnosť domácej klientely vyplývajúca z nízkej priemernej mzdy a zo zmenšujúcej sa strednej vrstvy obyvateľstva, ktorá v minulosti rada cestovala. Pre časť obyvateľstva je účasť na cestovnom ruchu skôr luxusnou spotrebou,“ uvádza sa v materiáli ministerstva hospodárstva, ktoré sa zaoberá stratégiou rozvoja cestovného ruchu do roku 2013.
Tomáš Hasala z cestovnej kancelárie Limba, ktorá sa venuje čisto slovenským pobytom, však nevidí problém v nesolventnosti Slovákov, ale v zlej propagácii Slovenska a taktiež v nízkej úrovni poskytovaných služieb. „Ľudia z roka na rok žiadajú lepšie služby, predávajú sa čoraz drahšie ubytovania. Ak sú aj nejaké sťažnosti, tak skôr na kvalitu ako na cenu,“ tvrdí Hasala.
Aj Oliver Kluch z cestovnej kancelárie Koala tour si myslí, že štát by mal omnoho viac investovať do propagácie na domácom trhu, aby slovenská verejnosť vedela o možnostiach, kde a ako doma stráviť dovolenku. „Súkromný sektor sa riadi dopytom. Aké dovolenky klienti žiadajú, také sa im snažíme ponúknuť. Keďže Slovensko nemá more, zákazníci preferujú zahraničné dovolenky,“ konštatoval Kluch. Zároveň podotkol, že problémová môže byť aj cena domácich pobytov, ktorá sa vyrovná tým zahraničným.
Aj riaditeľka Združenia Vysoké Tatry Bibiána Dzurillová vidí problém skôr v zlom marketingu ako v nemajetnosti domácej klientely. „V prvom rade treba skvalitniť doplnkové služby, vybudovať sociálne zariadenia, viacúčelové haly pre prípad zlého počasia a to nielen pre Slovákov, ale aj na prilákanie zahraničnej  klientely, ktorá to berie ako samozrejmosť,“ konštatovala Dzurillová.
Vo viacerých štátoch sa na podporu rozvoja dopytu po domácom cestovnom ruchu využívajú takzvané cestovné šeky. „S ich uplatnením sa na Slovensku v budúcnosti zatiaľ nepočíta, aj keď v susedných krajinách, ako je Poľsko a Maďarsko, sa osvedčila finančná podpora štátu s cieľom motivovať ľudí, aby trávili dovolenku vo vlastnej krajine,“ tvrdí člen Rady slovenskej asociácie cestovných kancelárií Róbert Olman. Zároveň si myslí, že štát by mal vyčleniť peniaze na domácu propagandu. „Slovensko má obrovské výhody, ale sa o nich nehovorí,“ dodal Olman.

Dôvody neúčasti Slovákov
na dovolenke:
financie 45,8 %
zdravotné dôvody 15 %
mimo bydliska nechodí 10 %
pracovné dôvody 8,5 %
rodinné dôvody 8,2 %
raz za čas absolvovalo 5,4 %
iné 7,1 %
Petra Čeredějevová


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Nákladná železničná doprava zlacnie
<< predchádzajúci článok
V skratke

Dovolenky na Slovensku sa slabo propagujú - diskusné fórum čitateľov