Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

29. septembra 2008

Investovať do akcií železničných prepravných spoločností sa oplatí



Sektor dopravy osôb a materiálu zažíva v poslednom období značný nárast. Železničná doprava predstavuje v súčasnosti dopravný systém, ktorý je v mnohých prípadoch nielen efektívny, ale aj environmentálne vyhovujúci.



Zdieľať
Od roku 1970 sa v krajinách EÚ sektor dopravy a prepravy po koľajniciach viac ako zdvojnásobil. Počet prepravených osôb sa zvýšil o viac ako 145 % a množstvo prepraveného materiálu o viac ako 185 %.
 
Ekonomické efekty
Železnica dokáže prepraviť veľké objemy materiálu na veľké vzdialenosti relatívne rýchlo a s nákladmi, ktoré sú v porovnaní s cestnou prepravou päťnásobne a s leteckou prepravou až pätnásťnásobne nižšie. „Tieto náklady sú spôsobené rôznymi faktormi. Najvýznamnejším z nich je energetická efektívnosť, ktorá je pri železničnej preprave v priemere 2- až 5-krát vyššia než pri cestnej, lodnej či leteckej,“ uviedol Vladimír Gešperík, predseda predstavenstva CAPITAL MARKETS.
Na celkovej spotrebe energie v EÚ sa sektor dopravy a prepravy podieľal v roku 2005 zhruba 31 %. „Z týchto 31 % sa v železničnej doprave spotrebovali len približne 3 %,“ komentuje Vladimír Gešperík. „Na trhu sa železnice podieľajú asi 6 % prepravených pasažierov a 10 % na množstve prepraveného materiálu.“
 
Ekologické efekty
V porovnaní s inými možnosťami prepravy je železničná viac šetrná k životnému prostrediu. Dôvodom sú menšie množstvo produkcie emisií a nižšie náklady na obnovu znečisteného životného prostredia. „Z celkových nákladov na redukciu škodlivého vplyvu emisií na životné prostredie len 8 % pripadá na železničnú dopravu a až 90 % na cestnú dopravu a to pri menej ako polovičnom prepravnom výkone,“ uviedol Vladimír Gešperík.
 
 
Hlavnou emisiou, ktorá patrí medzi skleníkové plyny spôsobujúce otepľovanie planéty, je CO2. Na jeho celkovom množstve sa sektor dopravy podieľa približne jednou štvrtinou. „Na danom znečistení sa podieľa cestná dopravy viac ako 90%, zatiaľ čo železnice predstavujú len 2 %,“ uviedol Vladimír Gešperík.
         
Významnou skutočnosťou hovoriacou v prospech železničnej dopravy je aj nízky záber poľnohospodárskej pôdy. „Cestná doprava zaberá takmer 74 % poľnohospodárskej pôdy. Železničná doprava len 27 % s tým, že má takmer dvojnásobne vyšší prepravný výkon,“ komentuje Vladimír Gešperík.
 
Akciový index SP500 Railroads, ktorý tvorí päť železničných spoločností, ktorých akcie sú súčasťou indexu SP500, bol zostavený v roku 1941 s východiskovou hodnotou 10. Váhu piatich jeho súčasných komponentov určuje trhová kapitalizácia. „17. marca 2000, v období, kedy vrcholila na Wall Street internetová bublina, dosiahol index hodnotu 109,73 bodov,“ uviedol Vladimír Gešperík a dodal: „V nasledujúcich ôsmich rokoch vzrástol na maximálnu úroveň 594,56 bodov.“ Nárast o 439 % predstavuje priemerné ročné zhodnotenie 21,83 %. Naproti tomuto výraznému rastu dosahoval k 24. januáru 2008 pomerový ukazovateľ P-E, tvorený pomerom zisku vyprodukovaného na jednu akciu a cenou akcie, hodnotu 16,2. „Pri aktuálnom výnose menej než 4 % u amerických desaťročných vládnych dlhopisov dostaneme hodnotu fair PE pre akcie obchodované na amerických burzách viac než 25 bodov. Vzhľadom k vysokej pravdepodobnosti pokračovania rastu sa tak aktuálna valuácia akcií spoločností zaoberajúcich sa železničnou prepravou, ako Union Pacific Corporation, Burlington Northern Santa Fe, Norfolk Southern Corporation, CSW Corporation a Kansas City Southern, javí ako veľmi atraktívna,“ uzatvára Vladimír Gešperík.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V REMAX kúpite byt a vybavíte hypotéku v jednej kancelárii
<< predchádzajúci článok
Za zastrelenie rysa hrozí dvom mužom až trojročné väzenie