Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

16. júna 2009

MasterCard: Slováci vymieňajú euromince za rýchlejšie platobné karty



Slovenský platobný trh je poznamenaný vstupom do eurozóny. Stále viac Slovákov používa platobné karty na bežné nákupy.



Zdieľať
Je to rýchlejšie a bez mincí. Nárast je zaznamenaný predovšetkým u kariet kreditných.
 
Trh platobných kariet sa na Slovensku dynamicky rozvíja. Banky odporúčajú klientom využívať platobné karty častejšie, aby zamedzili zaťaženiu svojich klientov mincami. Za posledné štyri roky sa podľa údajov vydavateľov platobných kariet zvýšil podiel kreditných kariet na Slovensku z 18,8 % v roku 2005 na 24,3 % v roku 2009. „Myslím si, že predovšetkým kreditné karty majú na slovenskom trhu do budúcna veľký potenciál rozšírenia. Zo všetkých transakcií platobných kariet sa v minulom roku 6,7% objemu realizovalo kreditnými kartami,“ hodnotí situáciu Milan Laitl, obchodný manažér MasterCard Europe pre Slovensko.
 
Aká bola situácia na trhu kreditných kariet v minulom roku?
Z nedávneho prieskumu1 spoločnosti MasterCard vyplýva, že celková informovanosť o kreditných kartách rastie. Ľudia si čím ďalej viac uvedomujú výhody pri platbách kreditnými kartami. Pre držiteľov kreditných kariet predstavuje tento typ karty najčastejšie využívaný spôsob financovania nákupov a služieb. „Spotrebitelia najčastejšie oceňujú fakt, že kreditnú kartu môžu použiť na platbu okamžite, majú peniaze hneď po ruke (34 %) a nemusia so sebou nosiť finančnú hotovosť (18 %). Ďalej si často uvedomujú, že kreditná karta im môže poslúžiť ako zdroj finančných prostriedkov v prípade nepriaznivej finančnej situácie (14 %) s výhodou bezúročného obdobia (13 %),“  hovorí Laitl.
 
Za posledných 6 mesiacov platili ľudia kreditnou kartou najčastejšie za nákupy v hypermarketoch (37 %), skoro štvrtina z opýtaných si obstarávala pomocou kreditnej karty novú elektroniku a jej komponenty (23 %).  Na rovnakej úrovni sa umiestnil nákup oblečenia a módnych doplnkov (23 %) a časté bolo tiež nakupovanie drahšej elektroniky (16 %) či nábytku (15 %).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Graf: Prehľad tovaru, ktorý nakúpili kreditnou kartou jej držitelia za posledných 6 mesiacov
Zdroj: Prieskum spoločnosti TNS AISA Slovakia, február 2009, n = 217
 
 
Banky klientom odporúčajú kreditné karty
Kreditné karty sú slovenským spotrebiteľom odporúčané predovšetkým vydavateľskými bankami, aby ich využívali častejšie (odporučené 29 % respondentov). Ďalej je kreditná karta vnímaná predovšetkým ako finančný zdroj na preklenutie krátkodobých finančných výpadkov. Z týchto dôvodov si ju obstaralo 20 % opýtaných. Ďalším dôvodom na obstaranie kreditných kariet bol aj fakt, že držiteľ nemusí mať pri sebe hotovosť (15 %).
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Graf: Z akého dôvodu ste si kreditnú kartu obstarali?
Zdroj: Prieskum spoločnosti TNS AISA Slovakia, február 2009, n = 217
 
Väčšina držiteľov kreditných kariet spláca čerpaný úver pravidelne a to najčastejšie mesačne1. U 69 % spotrebiteľov nepresahuje splácaná čiastka 250 EUR mesačne. Bezúročné obdobie využíva polovica Slovákov1. Laitl ďalej zdôrazňuje: „Správne používanie kreditných kariet spoločne s využívaním bezúročného obdobia či ďalších doplnkových služieb prinášajú držiteľom kreditných kariet pri platobných transakciách vysokú efektivitu a pridanú hodnotu.“
 
Zaujímavé výsledky tiež priniesol prieskum2  medzi nedržiteľmi kreditných kariet. ,, Viac ako polovica respondentov (56 %) pozná funkciu kreditnej karty a jej služby. Cieľom spoločnosti MasterCard je informovať širšiu verejnosť o možnosti využívania kreditných i debetných kariet. Správna voľba produktu a služieb môže ich užívateľom priniesť nezanedbateľné finančné výhody,“ poukazuje Laitl. V minulom roku spustila spoločnosť MasterCard pre všetkých záujemcov o platobné karty internetové stránky www.kreditky.sk, kde sa návštevník môže zábavnou, ale aj sofistikovanou prezentáciou dozvedieť bližšie informácie ku kreditným kartám. Môže si napr. vyskúšať použitie kreditnej karty, ale dozvedieť sa tiež o spôsobe jej splácania, ako sa vyvarovať zadlženiu a vďaka novej funkcii Vyhľadávača kreditných kariet tiež porovnať aktuálnu ponuku kreditných kariet MasterCard na slovenskom trhu.
 
1 Výskum realizovala pre spoločnosť MasterCard agentúra TNS AISA Slovakia vo februári 2009, účasť 648 respondentov.
Výskum realizovala pre spoločnosť MasterCard agentúra Synovate Slovakia v apríli 2009, účasť 800 respondentov.

   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Vyberte si svoju ideálnu kreditnú kartu (16. 6. 2009)
 MasterCard: finančná recesia spôsobuje najvýraznejší posun v chovaní spotrebiteľov od 2. svetovej vojny (11. 5. 2009)



nasledujúci článok >>
Búrka ponorila Peking do tmy
<< predchádzajúci článok
Na podanie ročného zúčtovania ostávajú dva týždne