Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

18. marca 2010

Metrans: Nové terminály v SR nie sú potrebné



Slovensko nepotrebuje investovať vyše 120 mil. eur do nových nákladných terminálov pre kombinovanú prepravu, tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Metrans, a.s. Praha ...



Zdieľať
Foto: Ilustračné foto: railpage BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) - Slovensko nepotrebuje investovať vyše 120 mil. eur do nových nákladných terminálov pre kombinovanú prepravu, tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Metrans, a.s. Praha Jiří Samek. Štát sa podľa neho vrhá do podnikateľskej sféry, kde nemá absolútne žiadne skúsenosti. Ako dodal, v 90-tych rokoch minulého storočia Slovensko investovalo do terminálov kombinovanej prepravy v Dobrej, Ružomberku, Nových Zámkoch a vagónov viac než 35 mil. eur, pričom efekt týchto investícií bol nulový.


V súvislosti s konferenciou o infraštruktúre intermodálnej prepravy v Bratislave Samek vo štvrtok vyslovil predpoklad, že premrhané môžu byť aj peniaze plánované na nové terminály v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove. Ako ďalej pripomenul, súkromný kapitál investoval v prvom desaťročí tohto storočia 70 mil. eur, čo umožnilo štvornásobne zvýšiť objem kombinovanej prepravy z 564,23 tis. ton v roku 2000 na 2,28 mil. ton v roku 2008. Zvýšenie objemu kombinovanej dopravy s využitím železnice podľa neho umožní zavedenie výberu mýta, čo sa stalo začiatkom tohto roka, ako aj zníženie poplatkov za nákladnú prepravu po železnici.

"V Bratislave a okolí sú štyri prázdne terminály, čo je dvojnásobne viac ako v akejkoľvek väčšej lokalite, napríklad Mníchov. Ak tam majú pribudnúť ďalšie dva terminály, je to nezmysel. Postaviť terminál oproti druhému terminálu, ktorý je využitý na 5 %, považuje za celkom nepotrebné," povedal Samek pre agentúru SITA. Investície do nových terminálov by podľa neho boli potrebné, keby kapacita súčasných terminálov bola využitá. Slovensko podľa neho potrebuje investície do železničnej infraštruktúry, do elektrifikácií tratí.

Ako zdôraznil, žiaden súkromný podnikateľ nie je rád, keď investoval, aby mu štát vytváral konkurenciu z verejných prostriedkov. Riaditeľ Metransu to hodnotí ako porušenie princípu trhového prostredia a preto proti tomu protestujú. Ak je podľa neho cieľom štátu zlikvidovanie súčasnej kombinovanej prepravy, tak kritizuje, aby to, čo existuje, nebolo zničené. Rozdrobením a zničením dôjde k totálnym ekologickým stratám a likvidácii kombinovanej dopravy, ako ju súkromný kapitál nastavil v posledných desiatich rokoch. Terminály by mohli byť podľa Sameka budované na princípoch verejno-súkromného partnerstva.

Spoločnosť Metrans má na Slovensku asi 70-percentný podiel v kombinovanej preprave tovarov. Firma prevádzkuje terminály v Dunajskej Strede a Veľkej Ide s využitím kapacity na 30 %, resp. 40 %. V budúcnosti plánuje postaviť na východe Slovenska ďalšie dva terminály, jeden z nich by mal byť otvorený v roku 2011. Metrans začína tento týždeň prepravovať týždenne tri vlaky s nákladom z Dunajskej Stredy do Košíc. Po nedávnom zavedení mýta tak chce firma zabezpečiť po železnici časť doterajšej cestnej dopravy na východ Slovenska. Spoločnosť Metrans vznikla v roku 1991, je úplným vlastníkom dcérskych firiem okrem Dunajskej Stredy v nemeckom Hamburgu a Bremerhavene, v maďarskom Györi a Budapešti, českom Zlíne a slovinskom Koperi.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Súd zrušil rozsudok väzenia za velebenie terorizmu
<< predchádzajúci článok
Eurozóna chce podľa analytikov upokojiť investorov