Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

30. novembra 2006

Na diaľnicu Sverepec-Vrtižer chce SR z EÚ vyše 182 mil. eur



Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) chce z Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) vyše 182,6 mil. eur na diaľnicu D1 Sverepec - Vrtižer, čo je v prepočte zhruba 6,48 mld. Sk. ...



Zdieľať

BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) chce z Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) vyše 182,6 mil. eur na diaľnicu D1 Sverepec - Vrtižer, čo je v prepočte zhruba 6,48 mld. Sk. Stavebné práce by sa na 9,595-kilometrovom úseku mali podľa rezortu, ako aj podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) začať v apríli budúceho roka. Ak však pôjde všetko bez komplikácií. "A komplikácie môžu nastať v súvislosti so stanoviskom Úradu pre verejné obstarávanie o nepripustení šiestich stavebných firiem k verejnému obstarávaniu," komentoval pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Podľa neho sa síce nedá momentálne prejudikovať, čo presne sa môže stať, keďže ešte nie sú jasné podmienky vylúčenia firiem z verejného obstarávania. Môže sa ale napríklad stať, že sa tieto firmy prihlásia do výberového konania a ostatní uchádzači podajú sťažnosť na Úrad pre verejné obstarávanie. To v konečnom dôsledku môže predĺžiť celý proces výberu staviteľa diaľnice a teda aj oddialiť realizáciu stavebných prác.

Stavebné práce na spomínanom úseku diaľnice by sa podľa predpokladov mali ukončiť v júli 2010, čím by sa prepojil už využívaný úsek Ladce - Sverepec s ďalším úsekom Vrtižer - Hričovské Podhradie. Ide o dôležitú súčasť základného diaľničného ťahu v SR v smere západ-východ. Celkové náklady na úsek Sverepec - Vrtižer vyčíslilo MDPT na 352,2 mil. eur, čo je okolo 12,498 mld. Sk. Z tejto čiastky predstavujú oprávnené náklady 272,5 mil. eur, neoprávnené náklady ako napríklad projektová príprava či výkup pozemkov dosahujú takmer 80 mil. eur. Požadovaný grant z Kohézneho fondu sa pritom viaže len na oprávnené náklady, a to vo výške 67 %. Ďalších 28 % by malo predstavovať spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu, na čo si Slovensko vypomôže európskym úverom. Podpísaná totiž bola v júni tohto roka úverová zmluva s Európskou investičnou bankou. Zvyšných 5 % oprávnených nákladov pokryjú zdroje NDS.

Spomínaný diaľničný úsek je poznačený viacerými rozpormi v súvislosti s vydaním stavebných povolení, hodnotením vplyvom na životné prostredie či vedením trasy. "Pre prechod diaľnice D1 cez oblasť Považskej Bystrice nejestvuje ideálny variant," komentuje MDPT v návrhu žiadosti na získanie pomoci z EÚ, ktorý predložilo na pripomienkovanie, pričom spresňuje, že vypracovaných bolo množstvo variantov, z ktorých sa vybralo a podrobne posudzovalo sedem. Ako sa ďalej uvádza v materiáli rezortu, predmetný diaľničný úsek je navrhnutý ako štvorprúdová komunikácia so smerovými a výškovými parametrami pre rýchlosť sto kilometrov za hodinu.

Ako ďalej uviedol Jánošík, NDS by mala posledné stavebné povolenie získať do konca roka. Ide o povolenie, ktoré vydáva ministerstvo dopravy. "Tender na dodávateľa plánujeme vyhlásiť začiatkom budúceho roka, ukončený by mohol byť v marci," povedal Jánošík s tým, že celý tender bude pravdepodobne pozorne sledovaný Európskou komisiou práve pre rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie. Stavebné práce by sa mali začať v apríli 2007 a podľa odhadu rezortu dopravy sa počas výstavby vytvorí 400 priamych pracovných miest a 300 nepriamych, a to po dobu 40 mesiacov. "V súčasnosti nie je známe, resp. spoľahlivým spôsobom odhadnuteľné, do akého rozsahu bude daná investícia stimulovať vytváranie nových pracovných miest. Jediným známym faktom je, že výstavba diaľnice je nevyhnutnou podmienkou vytvorenia 3 200 nových pracovných miest v spoločnosti Kia Motors pri Žiline a približne 50 nových pracovných miest vytvorených v stredisku správy a údržby diaľnic v Považskej Bystrici," uzatvára MDPT.

(1 EUR = 35,486 SKK)

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Na internete elektronický manuál o rozhodovaní v EÚ
<< predchádzajúci článok
Na splachovanie v lietadle minú tony paliva