Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

11. marca 2017

Návrhy týkajúce sa nájomného bývania považuje ZMOS za diskriminačné



Sériou opatrení chce štát motivovať súkromných investorov, aby stavali nájomné byty. K návrhom noviel zákonov z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR však má ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 11. marca (TASR) – Sériou opatrení chce štát motivovať súkromných investorov, aby stavali nájomné byty. K návrhom noviel zákonov z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR však má viacero zásadných pripomienok Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), podnikatelia či rezort financií. Konečná úprava podmienok od 1. januára 2018 tak ešte nie je známa.


Novelou zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní chce MDV zefektívniť podporu nájomného bývania. Tvrdí, že neregulovanie tohto procesu môže viesť k problémom pri udržateľnosti tohto modelu rozvoja nájomného bývania. Navrhuje preto doplniť podmienku, ktorá bude limitovať počet podporených bytov.

Dotáciu možno podľa návrhu poskytnúť žiadateľovi, ktorému bola od 1. januára 2000 do 31. decembra kalendárneho roka predchádzajúceho roku predloženia žiadosti poskytnutá dotácia alebo podpora na obstaranie menej ako 50 nájomných bytov na 1000 obyvateľov obce.

Viacero podnikateľských združení žiada tento bod vypustiť. „Navrhované ustanovenie je diskriminačné a demotivujúce pre obce, ktoré sa snažia riešiť potreby bývania pre svojich občanov. Uvedený návrh odporúčame zrealizovať len v opatrení pre ustanovenie kritérií pre bodovanie – záporné body pri prekročení stanoveného limitu,“ argumentujú.

Ku kritike tohto návrhu sa pridáva aj ZMOS. „Pri rozhodovaní o poskytnutí podpory by dochádzalo k neopodstatnenej a nelogickej diskriminácii obcí, ktoré majú trvalý záujem o rozvoj nájomného bývania na svojom území, s čím nemožno súhlasiť. Nie je žiaduce, aby sa podpora umelo smerovala len do obcí, ktoré doposiaľ dotácie nevyužili, alebo ich využili len v malej miere. Ak niektoré obce nejavia záujem o výstavbu nájomných bytov, je pravdepodobné, že ich k tomu vedú objektívne dôvody,“ vysvetľuje svoj postoj.

Diskrimináciu vidí ZMOS aj v návrhu, aby bolo možné zvýšiť dotáciu na obstaranie štartovacieho bytu v prípade, ak sa obstaráva v obci s viac ako 10.000 obyvateľmi, alebo v obci nachádzajúcej sa v okrese, na území ktorého sa realizuje významná investícia.

Ministerstvo financií (MF) SR má zase výhrady okrem iného k tomu, že účel dotácie sa v návrhu rozširuje o garážové státie. „Keďže ide o sociálne bývanie, rozšírenie účelu dotácie o luxusnejší statok (auto) je neadekvátne a je tak na úkor výstavby iných nájomných bytov, ktoré by priniesli väčšiu hodnotu za peniaze,“ zdôvodňuje.

Zákon zavádza aj nový typ nájomného bytu, ktorým je štartovací byt. Jeho podlahová plocha podľa definície neprevyšuje 50 m2 a možno ho prenajať fyzickej osobe najviac na šesť rokov. Rezortu financií prekáža, že sa naň vzťahuje neprimerane vysoký podiel dotácie až do výšky 85 % a podiel súkromných zdrojov by tak bol minimálny.

Nie je zrejmé, prečo by mala byť dĺžka nájmu v štartovacom byte obmedzená na šesť rokov. Obmedzenie dĺžky bývania v sociálnych nájomných bytoch by malo byť limitované iba výškou príjmu nájomcu. Na nájomný byt s rovnakou rozlohou bez označenia „štartovací“ sa vzťahuje nižšia dotácia a počet rokov nájmu nie je obmedzený na šesť,“ upozorňuje.

MF spochybňuje tiež financovanie opatrení. Poukazuje na to, že rozpočtovo nekrytý vplyv na roky 2017 až 2020 je vyčíslený na 30 miliónov eur ročne a chýba návrh na riešenie zvýšených výdavkov. Požiadavky žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MDV. „Žiadam prepracovať doložku vplyvov tak, že financovanie návrhu bude zabezpečené v rozpočte kapitoly a rozpočtovo nekrytý vplyv v jednotlivých rokoch bude nulový,“ píše v materiáli.

MDV všetky pripomienky v súčasnosti vyhodnocuje a snaží sa nájsť kompromisné riešenia.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Rusko a USA možno zriadia sýrsky komunikačný kanál na úrovni generálov
<< predchádzajúci článok
RegioJet prepravil vlani do Komárna približne 2,6 milióna ľudí