Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

15. decembra 2009

Opera oblečie Vianoce do barokových tónov



Do barokových tónov oblečie Vianoce Opera Slovenského národného divadla (SND). Štyri dni pred Štedrým dňom, v nedeľu 20. decembra o 10:30 uvedie v historickej budove SND koncert s názvom Barokové ...



Zdieľať
BRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) - Do barokových tónov oblečie Vianoce Opera Slovenského národného divadla (SND). Štyri dni pred Štedrým dňom, v nedeľu 20. decembra o 10:30 uvedie v historickej budove SND koncert s názvom Barokové Vianoce. Zaznejú skladby barokových majstrov Antonia Vivaldiho (Štyri ročné obdobia), Georga Friedricha Händla (kantáta Crudel tiranno Amor) a Arcangella Corelliho (Concerto grosso č. 4 D dur, op. 6). Účinkovať bude členka Opery SND, sopranistka z najmladšej generácie, držiteľka niekoľkých ocenení Helena Becse Szabó a koncertný majster Vladimír Harvan, umelecký vedúci komorného súboru Národného divadla I musici del teatro.


Vivaldiho najznámejšie dielo, štyri husľové koncerty Le quattro stagioni, skomponované v roku 1725, je súčasťou dvanástich koncertov. V čase vzniku diela nebol ešte jasne stanovený princíp koncertu tak, ako ho poznáme dnes - v podobe postavenia sólového nástroja a orchestra. Vivaldiho kompozičný zámer je však čitateľný už z nástrojového aranžmánu pre sólové husle, sláčikové kvarteto a basso continuo.

Kantátu Crudel tiranno Amor, pozostávajúcu z troch árií a dvoch recitatívov, skomponoval Händel počas svojho londýnskeho pôsobenia v júni 1721. Premiérovo odznela na dobročinnom koncerte pre významnú taliansku sopranistku 18. storočia Margheritu Durastanti, ktorá stvárnila množstvo postáv Händlových opier, oratórií a uviedla aj veľa opusov z jeho skorých talianskych kantát. Na koncerte v historickej budove SND odznie verzia publikovaná Friedrichom Chrysanderom, ktorý sa zaslúžil o vydanie kompletného Händlovho diela tlačou v rokoch 1858 až 1902.

Concerti grossi op. 6 Arcangela Corelliho sú vrcholom a syntézou celej Corelliho tvorby. Spojil v nich techniku triovej sonáty a koncertantného štýlu sólových sonát. V koncepcii skladieb zostávajú zachované typové diferenciácie chrámovej a komornej sonáty, prvých osem je chrámových, ďalšie štyri sú komorné. Súbor koncertov predviedli po prvýkrát v Ríme začiatkom roku 1682. Hlavným ťažiskom Corelliho koncertov je kontrast medzi menšou a väčšou nástrojovou skupinou.

Agentúru SITA informovala hovorkyňa SND Zuzana Golianová.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Najviac nominácií na WGA Frontline a Simpsonovci
<< predchádzajúci článok
ART FROM CODE v Zichyho paláci